דף הבית / כלכלה / כסף / עולם הכסף המזויף

עולם הכסף המזויף

בעבר, החברה התנהלה על בסיס סחר חליפין. אך כשהאגו גדל, וכבר נהיה קשה יותר להתחלף בצורה ישירה, היה צורך למצוא איזושהי תחלופה כדי להפוך את התהליך לפשוט יותר. ואז הוחלט להשתמש לשם החליפין באבנים יקרות ובמתכות בעלות ערך. הם שימשו כאקוויוולנט של כל קניה.

לאחר מכן הופיעו המטבעות. הרי היה צריך להוכיח שמדובר בכסף או זהב אמיתיים. ומלבד זאת, כל שליט רצה, בגאוותו, להטביע את הפרופיל שלו על המטבעות, והמדינה רצתה לחזק דרכם את סמלי המדינה והדת. כך הופיעו חותמות מיוחדות על מטילי הזהב ומטילי הכסף.

בהתחלה החותמת רק הוכיחה שהמתכת היקרה אכן שוקלת כפי שהיא אמורה לשקול, אולם לאחר מכן היא כבר קיבלה ערך משלה, ללא קשר למשקל. בכך היא קיבלה את כוח הכסף. כלומר, התחיל להיות ברור שאנחנו צריכים לא את החומר עצמו, הכסף או הזהב, אלא את החותמת הזאת עם הפרופיל של מישהו, את הצורה המיוחדת שמקובלת בכל מקום כאקוויוולנט העלות. ואז החלו לטבוע את המטבעות ממתכות פשוטות.

אך לכל מטבע כזה היה כיסוי: שליט מסוים חתם על המטבע שאיפשהו בבית האוצר שלו ישנו זהב בכמות הנקובה על המטבע. וכל אחד יכול להביא את המטבע הזה לבית האוצר ולהחליף אותו בזהב.

כך היה עד זמננו, עד שנכנסנו לעידן האגואיזם המופרז ואיבדנו כל שליטה עליו. התחילו להדפיס הרבה יותר כסף מכמות הזהב שהייתה קיימת, וכבר לא ניתן לדרוש להחליף את הכסף תמורת משהו. הכסף מאבד בהדרגה את ערכו. לא רק שלא ניתן להמיר אותו בזהב אמיתי, אלא נעלם גם כל הזיוף המלאכותי שעליו התבססה כל המערכת הפיננסית.

למעשה, לאף שטר אין כיסוי! הרי בעולם קיים הרבה יותר כסף ממה שהמדינות מסוגלות לכסות. ועכשיו העולם בכלל עובר לכרטיסים. אלה כבר לא מתכות יקרות, לא מטבעות ואפילו לא שטרות מנייר, אלא חתיכות פלסטיק שבעזרתן מעבירים כסף מחשבונות כלשהם לחשבונות אחרים, מקצה אחד של העולם לקצה השני. אך במציאות, שום דבר אינו נע ממקום למקום, פשוט מעבירים את המספרים מכתובת אינטרנט אחת לכתובת אינטרנט אחרת.

וזה לא סתם. עומדת מאחורי זה פילוסופיה מאוד עדינה של מסכים, אורות וכלים. זה אומר שאנחנו מאבדים יותר ויותר את הקשר עם הכיסוי, עם המסך, אפילו האגואיסטי, ששימש פעם כאקוויוולנט של היגיעה שלנו בתוך הזמן, התנועה והמקום. אנחנו מפסיקים להעריך את כל זה. הרי האגו שלנו נעשה גדול יותר מהכיסוי המציאותי! אם יש אצלי בידיים מכונה שמסוגלת להדפיס כסף ללא כיסוי, אני מדפיס!

אני חושב שהמערכת הפיננסית עומדת בפני קריסה רצינית. הרי זה לא יוכל להימשך כך לנצח.

מתוך שיעור בנושא כסף, 01.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הכסף הוא כיסוי על הרצון
"לכו ותתפרנסו זה מזה"
כל העולם הופך להיות זהה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest