דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / חכמת הקבלה – מדע על חוק הטבע

חכמת הקבלה – מדע על חוק הטבע

שאלה: האם החיבור בינינו והמאמצים שלנו לבטל את הדחייה בינינו תלויים רק בגילוי הכוח העליון, הבורא?

תשובתי: בנו קיים רק כוח הדחייה והאנוכיות. עם יחס כזה לאחרים הבורא אינו יכול להתגלות. אנחנו צריכים ליצור עבורו את המקום להתגלות, את היחסים הטובים בינינו שיהיו תואמים לטבע שלו. הרי היכן הוא יתגלה בך אם אינך נותן לו מקום? היכן הרצון שלך "להשפיע" שבו יתגלה הבורא? זה בדיוק כמו שתרצה לקלוט גלי רדיו ללא מקלט רדיו.

אם אין בך את תכונת ההשפעה, כיצד תרגיש את תכונת ההשפעה הכללית, את הבורא? הבורא הוא הגל שעוטף את הכול וסובב אותך. אם אין לך את המקלט, את התכונה שדומה לאותו הגל, אם אינך דומה לו, אינך יכול לקלוט אותו…

אתה אומר: "לא! שקודם הוא יתגלה!" אך כיצד הוא יתגלה? הרי זהו חוק! זהו כוח שיתגלה רק בחומר המתאים לו. החומר המתאים הוא הרצון ליהנות שמשתוקק להיות משפיע כמו הבורא. לפי מידת ההידמות שלו הוא מגלה את הבורא. אתה יכול לטעון מה שתרצה, אך הטבע אינו מקבל את התנאים שלך. אתה אומר: "אני רוצה לעוף באוויר ללא כוח המשיכה!". אז מה אם אתה רוצה?! תקפוץ מהגג, נראה אותך משנה את חוק הטבע על ידי הרצון שלך…

אתה דורש שהבורא ישתנה?! הרי זהו חוק הטבע הכללי שאומר: "אני משפיע, אני מחיה את הכול. מי שרוצה לגלות אותי, לעלות לדרגתי, צריך להיות כמוני". כיצד אתה יכול לדרוש ממנו משהו? הוא אינו משתנה! כל השינויים יכולים להיות רק בך. "לא! אני רוצה שהוא יתגלה קודם, ובינתיים אני אחכה!" איזה חוק יכול להתגלות אם לא ניצור עבורו את התנאים כדי שיתגלה?!

לֵך תתפלל. אולי הוא יתגלה? אם הוא יתגלה זה יהיה נגד כל חוקי הטבע. אתה תבקש ממנו: "נו, מה אכפת לך? מה אתה כל כך עקשן? תתגלה סוף סוף!" – והוא יתגלה?!

דבר כזה לא יקרה לעולם! זה פשוט טמטום וטיפשות לחשוב כך ולצפות לכך. זה אומר שאתה חושב שהבורא דומה לאדם שמשתנה. אך הוא אינו משתנה. "חוק נתן ולא יעבור". הבורא הוא החוק הכללי של כל הבריאה, ולא אדם. זהו חוק, כוח. כשאתה אומר שהבורא הוא רחום וחנון, הוא נראה לך רחום וחנון לפי מידת השינויים שלך. ולו עצמו אין רחמים, אין חנינה, אין שום רגשות.

נניח שיש בקיר שקע עם שלושה חורים שאני מפיק מהם כוח חשמלי בעזרת החוטים. הכוח הזה יכול לשרוף ולרפא, לחמם ולקרר, לתת מכת חשמל או להרגיע. הוא יכול הכול, תלוי כיצד אני משתמש בו. ואתה אומר שהכוח הזה רע או טוב. אך אתה הוא זה שמשתמש בו בצורה כזאת, שגורמת לו להיות רע או טוב. לו עצמו אין שום צורה.

שאלה: אם הטבע שלי הוא הרצון ליהנות ואתה אומר לי: "אתה צריך לרצות להשפיע! תרצה מעומק הלב!" האם זה לא סוג של נס שצריך להתרחש בתוכי?

תשובתי: לא! הכוח שברא את הכול בנוי בצורה שבה כל המציאות שמתפתחת מתוכו צריכה להגיע להשתוות הצורה המוחלטת איתו. באותה המציאות קיימות דרגות הדומם, הצומח, החי והמדבר. דרגת התפתחות הרצון האחרונה, הגבוהה ביותר, שנקראת "המדבר", חייבת להשתנות ולכלול בתוכה גם את דרגות הדומם, הצומח והחי. ובאופן כזה להגיע להשתוות הצורה.

זהו החוק. החוק הזה פועל על כל המציאות, על כל הרצונות, ומביא אותם להשתוות הצורה. כשאחד מבני המין האנושי השיג דרגת התפתחות מסוימת, הוא גילה לפתע שקיים כזה חוק שמפתח אותו, שהוא מתפתח בתוך אותו החוק, בתוך הטבע. זה היה האדם הראשון.

ואז הוא כתב לנו: "אנחנו, בני האדם, צריכים להגיע להשתוות הצורה עם הכוח העליון. העליון הוא המשפיע. אני גיליתי שזהו כוח הטבע הכללי. הוא לוחץ על כולנו ומכריח אותנו להתפתח. וגיליתי גם שאנחנו יכולים לקבל מאותו החוק את הכוחות להתקדם ולהתפתח בדרך הטובה. אנחנו יכולים להשתמש בכוח הזה כדי להפוך את שלבי ההתפתחות שלנו לקלים יותר".

השיטה הזאת נקראת חכמת הקבלה, החכמה שמראה לנו כיצד אנחנו יכולים להתפתח בצורה נוחה יותר בתוך כוח הטבע הכולל את הכול. בואו ונקל את שלבי ההתפתחות שלנו, שבהם פועל עלינו אותו חוק הטבע ומכריח אותנו להגיע לסוף הדרך!

אותו החוק בפני עצמו, כמו כל שאר החוקים, הוא לא טוב ולא רע. אך בעזרת החכמים, המקובלים, גילית שאתה יכול להשתמש בו כדי להקל מעט את הדרך, בדומה לאופן שבו אתה משתמש בשאר חוקי הטבע שגילית והרכבת מהם את המדע. הם מסייעים לך לחיות, להסתדר בחיים.

גם החוק הזה עוזר לך. זהו החוק שהופך את דרגות ההתפתחות לקלות יותר, כדי שלא תתקדם תחת "מכבש ההתפתחות", אלא תעבור את השלבים בצורה רכה וקלה. השיטה הזאת נקראת שיטת התיקון, חכמת הקבלה. אם לא תשתמש בה, בכל זאת תתקדם, רק תחת לחץ גדול מהטבע, בדרך הרגילה. זה כל מה שיש לנו.

אנחנו פיתחנו את החכמה. בדומע לידע שלי על השימוש הנכון בכוח המשיכה, בכוח האלקטרוסטאטי, בכוח האלקטרומגנטי, בכוח האופטי ובשאר הכוחות, אני פיתחתי עוד דבר: כיצד להשתמש נכון בכוח שמפתח אותי, כיצד להפיק ממנו את הטוב ביותר עבורי.

מה זאת אומרת "הטוב ביותר עבורי"? – לפי הטבע שלי, אינני רוצה להתפתח. הרי ההתפתחות היא קשה, ודורשת ממני להיות תחת שינויים. אך הכוח הזה לוחץ עליי, ואני מבין שאין לי ברירה, אני חייב לשנות את טבעי, אם לא היום אז מחר. מה לעשות?

– מגלים לי מתוך הטבע: עליך למשוך את הכוח הזה לפני שהוא יבוא אליך בצורה הרגילה, בלחץ. אתה בכל מקרה תשתמש בו בשביל ההתפתחות, אך אם תמשוך אותו אליך, ההתפתחות תהיה רצויה.

אך כיצד אוכל לעשות שזה יהיה רצוי? הרי אינני רוצה להתפתח. באים ואומרים לי: אתה יכול לעשות את זה עם האחרים. הם יכולים להשפיע עליך ולשכנע אותך שכדאי להתפתח. אם אלפי אנשים אומרים לי שכדאי להתפתח וקוראים לי ללכת יחד איתם, אני שומע אותם ומתחיל לרצות: "שיבוא הכוח הזה ויפתח אותי היום, מרצון, ולא ייפול עליי מחר במכה!" זאת כל השיטה.

בצורה כזאת אנחנו משתמשים בכל החוקים, בכל הגילויים, בכל המדעים. אני לומד את חוקי הטבע, למשל, חוק המשיכה. אותו חוק המשיכה ימשוך אותי עכשיו לאדמה וירסק אותי. ואני רוצה להמריא מהַר גבוה. מה עליי לעשות? כיצד אני יכול להשתמש באותו כוח המשיכה, אך לא בצורתו הטבעית שמושכת אותי לאדמה, אלא בצורה ההפוכה?

בכל מה שאנחנו עושים אנחנו לוקחים את כוח הטבע ומשתמשים בו לפני שהוא משפיע עלינו ישירות: מושך, הורס, שורף. אנחנו יוצרים את מה שנקרא מסך, התנגדות מסוימת בינינו לבין אותו הכוח ומתחילים להשתמש בו בצורה נכונה.

אנחנו משתמשים באש לחימום, ולא בצורה שבה גילינו אותה מלכתחילה, כלהבה שורפת. אנחנו משתמשים בכוח המשיכה עבור מכשירים שונים. וכן הלאה. אנחנו משתמשים בכוחות הטבע לפני שהם משיגים אותנו, לפני שהם לוחצים והורסים. מדוע הם באים ולוחצים עלינו? – מפני שבלחץ שלהם הם מפתחים אותנו. אך אם אנחנו מקדימים את הלחץ הזה, מסכימים איתם והולכים לקראתם, אנחנו מתפתחים איתם בצורה נפלאה. אני עובר את אותם שלבי ההתפתחות, רק ללא לחץ: "אל תלחץ עליי, אני מסכים! בוא נלך יחד!" זה מה שאנחנו עושים, וזה נקרא חכמת הקבלה.

שאלה: אם הבורא הוא החיבור בין החברים והחיבור הזה מזמין בי רגשות נוראים, זה אומר שזהו גם היחס שלי לבורא?

תשובתי: אני יכול להכניס לתוך השקע החשמלי תנור חימום או מקרר, ואני יכול לחבר מכשיר לא תקין שישרוף לי את כל הבית. אותו הכוח שהגיע מתחנת החשמל אל השקע בקיר, הוא רע או טוב? אם הדלקתי מכשיר לא תקין והבית שלי נשרף, האם אני יכול ללכת לחברת החשמל ולהאשים אותם על כך שגרמו לי נזק ושכל תחנת החשמל שלהם מייצרת כוח רע?

אנחנו חייבים להבין שאנחנו נמצאים בשדה של כוח אחד. לפי ההתפתחות שלנו בתוך אותו השדה אנחנו צריכים בכל רגע בחיינו להיות דומים לאותו השדה, לאותו הכוח שבו אנחנו נמצאים. ואז תמיד נרגיש את עצמנו במצב טוב, נפלא ונוח.

אם הכוח הזה לוחץ עלינו שנתפתח, כלומר אם אנחנו איננו תואמים לו ומאחרים בהתפתחותנו – אנחנו מרגישים רע. הואיל ואנחנו כוללים בתוכנו רצונות מדרגות שונות: דומם, צומח, חי, מדבר, אנחנו מרגישים לחצים מצד כל דרגות הטבע: מהטבע הדומם, הצומח, החי ומהאנושות. ולכן רע לנו מסיבות שונות ומגוונות.

אם אנחנו משתדלים להתפתח בצורה הנכונה, לפי החוק שגילינו בהתפתחותנו על ידי הטבע, אותו החוק שנקרא "השתוות הצורה" או "דבקות", אנחנו צריכים בכל רגע את הדבקות הזאת כדי להרגיש טוב. אז עכשיו אנחנו צריכים לחפש כיצד ניתן להתקדם למצב שבו כל הזמן נהיה בהשתוות הצורה עם הטבע ולא נרגיש שום לחץ, שום מכות ממנו, באף דרגה מדרגות הרצון שלנו.

הרצון שלי מתחלק לעשרה חלקים ואני יכול להרגיש בהם עשר מכות מצרים, אם אינני נמצא בהשתוות עם הטבע. אך אינני רוצה להרגיש את המכות הללו. אני אדם רגיש ועדין, כואב לי, רע לי, לא נעים לי. כבר התעייפתי מהמכות! אני רוצה להתקדם בדרך הטובה.

המקובלים אומרים לי: אם אתה רוצה להתקדם בדרך הטובה, אתה בכל זאת צריך ללחוץ על עצמך, הרי לפי טבעך אתה עצלן ואינך רוצה להשתנות. אז כיצד תשתנה ותגיע להידמות לכוח הזה? – אתה יכול להשתנות בעזרת האנשים שסובבים אותך.

האגו שלך בנוי בצורה שמחייבת אותך להיות תלוי בסביבה. בגלל זה נבראת עם האגו הזה. הסביבה מנגנת על האגו שלך. בגלל האגו שלך אתה "מכור" לסובבים אותך ונמצא בהכרח תחת השפעתם. ביחס שלהם אליך הם יכולים לעשות כל מה שירצו. הם יכולים להתחיל לזלזל בך עד שתשים קץ לחייך, או להיפך, יתחילו לשבח אותך עד שתאבד את הראש.

הם יכולים לעשות איתך כל דבר, להשריש בך כל טעם, כל ערך, כל אופנה, לגרום לך להחשיב דברים מסוימים ולזלזל בדברים אחרים. הם יכולים לעשות ממך כל מה שירצו, עד כדי כך שתרצה לאכול זבל ותרגיש בו טעם גן עדן או שתרצה לחיות כל החיים בתנאים נוראיים ותרגיש אותם כטובים ביותר. מדוע? – מפני שזה חשוב בעיני הסביבה. והסביבה יכולה פשוט לעבוד כך עליך, על אף שלה עצמה לא חשובים הערכים הללו. הסובבים אותך יעשו איתך כל דבר ואתה לעולם לא תדע מה הם באמת רוצים.

יכול להיות שכל האנשים בעולם עשו עכשיו הסכם ביניהם שכולם עובדים עליך. כל העולם! כל האנשים יודעים כיצד להתייחס אליך. ועושים ממך מה שמתחשק להם כדי שתחשוב, תרצה ותתנהג בדיוק בצורה כזאת. ואתה אינך יודע על כך, אך אין לך ברירה, אתה חייב להחזיק כך את עצמך. ביחס שלהם אליך הם באמת מפסלים אותך. הרי אתה רק חומר גלם של הרצון ליהנות ולכן אתה מושפע מהם באופן מוחלט, כשם שילד קטן מקבל כל דבר שאתה מספר לו. הוא בידיך. כך גם אנחנו.

לכן אם אנחנו רוצים להשתנות, אנחנו צריכים למצוא סביבה שתשפיע עלינו כמו אותו כוח הטבע שמחייב אותנו להתפתח בתהליך האבולוציה. אך אותה החברה צריכה להשפיע עליי לפני שאותו הכוח יבוא אליי וילחץ עליי. הרי הלחצים שלו הם מחלות, בעיות, הפרעות, מהפכות, מכות אקלים, עד למלחמות והשמדות, שיגרמו לנו למות ושוב לחזור לחיים בגלגול הבא ובכך להיתקן.

בקיצור, אני חייב שתהיה לי חברה שתראה לי את הדוגמה של הכוח העליון, תחייב אתי, תתגלה בפניי במקום הכוח העליון, לפניו. במקום שהכוח הזה ייפול עליי מחר במכות, אני רוצה שהחברה היום תסביר ותדחף אותי קדימה בטוב. אני משתנה כבר היום, וכך מחר אהיה מוכן לפגוש את כוח הטבע הזה בהשתוות הצורה ויהיה לי טוב איתו, במקום שהוא יחייב אותי להשתנות באמצעות "מכבש ההתפתחות" שלו.

זוהי כל חכמת הקבלה, החכמה על כוח ההתפתחות, על חוק ההתפתחות שאנחנו לוקחים בידינו ומשתמשים בו. את חוק ההתפתחות אנחנו לוקחים בידינו!

בדיוק כשם שבכימיה, בפיזיקה ובכל שאר מדעי הטבע, אנחנו מגלים את הכוח ומשתמשים בו לפני שהוא פועל עלינו. מה זאת אומרת "לפני"? – החברה יכולה לגלות את הכוח הזה בתוכה. החברה היא כמו גלאי, היא מרכזת את הכוח שנמצא בתוכה, בדומה לעדשה שמרכזת את קרני האור לאלומה אחת. ואז אני משתמש בחברה כמו בכוח שמפתח אותי, בצורה מודעת, לטובתי, כדי שאשתנה, כדי שהכוח הזה יבוא אליי דרך החברה בדרך הרצויה.

החברה משפיעה עליי ומשכנעת אותי: "אתה חייב להתפתח! אנחנו רוצים שתתפתח! אנחנו רוצים לראות אותך במצב המתקדם. המצב הזה רצוי בעינינו. אם תגיע למצב הזה, אנחנו נכבד ונאהב אותך, נתייחס אליך בחום רב". – "באמת? אני רוצה את הכוח הזה!" ואז, מתוך החברה שמתייחסת אליי בצורה כזאת, מגיע הכוח ומפתח אותי.

אני בסך הכול רכשתי את הרצון לכך שיעשו לי את ה"ניתוח", יבצעו בי את השינוי. ואם לא הכנתי לי את הסביבה, והכוח הזה לא הגיע אליי דרך החברה שמחדירה בי שכדאי לי להשתנות – הכוח הזה יגיע מבלי להתלבש בחברה, מה שנקרא אור חכמה ללא לבוש אור חסדים, וארגיש מכה.

מתוך שיעור על איגרת של הרב"ש, 25.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הרמוניה עם הבורא
אגו ואהבה
כל העבודה שלנו היא ללמוד לאהוב את ההשפעה

One comment

  1. ממש לא חשוב

    צהריים טובים רב!!

    היום שיעוריי הבוקר – שאפו!!!!!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest