בעלייה במדרגות הרוחניות אני עובד עם הרצון שלי ומשתמש בשכל של העליון. אני כמו רובוט לידו, מבטל לחלוטין את השכל שלי. אם כך, כיצד אני גָדֵל? – "ממעשיך הכרנוך". אם אני מבצע את אותן הפעולות שהוא מבצע, אני מקבל דרכן את השכל של העליון. כך לומדים הילדים הקטנים. זה נקרא "חינוך קופים": אתה מסתכל על העליון, חוזר אחר פעולותיו ורוכש כך את השכל שלו. מי שלא עושה את זה נשאר בהמה. אין בכך שום דבר שמשפיל את ערך האדם. להיפך! אתה הרי לוקח את השכל מהעליון.
העליון והתחתון הם אותה הבריאה, רק שהיא נמצאת בשני מצבים. אם במדרגה העליונה אתה מחליט לבצע בעצמך את הפעולה, הרי שבמדרגה התחתונה אתה צריך פשוט לקיים את אותו התנאי, היות ואין לך לא שכל ולא יכולת לקבל החלטה. מה שמהווה אפשרות לבחירה עבור העליון, הוא חוק עבור התחתון.
לדוגמה, אדם מחונך אינו מסוגל לעשות דברים מסוימים. אם אדם שאינו מחונך רוצה ללמוד ממנו את אותו הדבר, עליו להשקיע מאמצים כדי לנהוג באותו האופן. התחתון לוקח את השכל של העליון והעליון יודע לשם מה הוא עושה זאת. אלו הם שני מצבים בתוך האדם, שנקראים עליות וירידות.
מתוך שיעור על ספרו של בעל הסולם "תלמוד עשר הספירות", 31.12.2010
ידיעות קודמות בנושא:
עם הראש של העליון על הכתפיים
בעל ביטחון עצמי לא ילמד דבר
השיטה היחידה לעלות