ערבוב הניגודים

קיים מצב שבו הרצון לקבל והרצון להשפיע מתאחדים, משלימים זה את זה ונכללים זה בתוך זה עד כדי כך שכבר לא ניתן להבדיל ביניהם. המצב הזה נקרא "עולם אין סוף". זהו המצב הראשוני. לאחר מכן מתחילה הירידה, ה"קלקול" ההדרגתי: ממצב האיחוד הם מתחילים להיפרד ולהתרחק זה מזה ולרדת למטה בצורת קונוס מתרחב.

בשלב כלשהו של ההתרחקות הזאת, נוצר ביניהם מצב מיוחד שבו הם גילו את האפשרות להתחבר מחדש. אך כשהם ניסו לעשות זאת, הם הגיעו לשבירה.

לא רק שהרצונות הללו עומדים משני צדדים שונים: האחד מימין והשני משמאל. עכשיו כל אחד מהם צריך גם לכלול את השני בתוכו. לכן קרתה השבירה: הם רצו להתאחד שוב, כמו באין סוף, הם לא הצליחו לעשות את זה ונשברו. במילים אחרות, החיבור הלא-מוצלח גרם להם להתכלל זה מזה.

לאחר מכן ההתפתחות נמשכה בצורת הקונוס המתרחב, והם ממשיכים להתרחק עוד יותר זה מזה. אולם עכשיו כוח ההשפעה, שהוא הכוח הראשוני, הבורא, נכלל לגמרי מתכונותיו של הרצון לקבל, הנברא, והנברא נכלל לגמרי מתכונותיו של הבורא, הרצון להשפיע. אולם בבורא שולט כוח ההשפעה, וכוח הקבלה רק נכלל בו, בעוד שבנברא המצב הפוך: כוח הקבלה הוא השולט ואילו כוח ההשפעה נשלט על ידו, נסתר בתוכו.

לאחר מכן נמשכת הירידה עד לעולם שלנו. כאן הנברא, כוח הקבלה, מתחיל להתפתח. תחילה הוא בכלל אינו מרגיש מי הוא ומה הוא. מתגלים בו הכוחות בצורה אוטומטית והוא מתפתח באמצעותם. הכוחות האלה הם הכוח העיקרי שלו, הרצון ליהנות, והכוח הנסתר בתוכו, הרצון לגרום הנאה.

הרצון לקבל מתפתח, והרצון להשפיע אינו מורגש בו כמעט בכלל. הוא מתגלה רק במידה שבה שהוא מחזיק את הרצון ליהנות, נותן לו את כוח החיוּת ויוצר את כל סוגי הקשר בין צורות החומר שלו.

כשהמפץ הגדול החל את תהליך התפתחות הטבע הדומם, כל ההתפתחות הזאת נבעה מהרצון להשפיע הטמון בחומר. הרי הרצון לקבל אינו זז ממקומו בכוחות עצמו, אלא הוא פשוט רוצה ליהנות וכאילו פותח את פיו לקבל את המילוי, מבלי לזוז ממקומו. אך הרצון להשפיע שמסתתר בו הוא דווקא זה שמשנה אותו ונותן לו את כוח החיוּת.

וכך מתפתחים שני הכוחות הללו: הרצון להשפיע, על אף היותו נסתר, מניע את הרצון לקבל ודוחף אותו קדימה. באופן כזה התפתח כל היקום שלנו, ולאחר מכן כדור הארץ, על בסיס הפעולות ההדדיות של שני הכוחות המנוגדים: הקור והחום, המשיכה והדחייה, וכדומה. בטבע כל דבר מורכב מניגודים שנכללים זה בזה בצורה זו או אחרת.

כל השינויים שמתרחשים בטבע הדומם, הצומח, החי והמדבר, באים כתוצאה מההתכללות ההדדית של שני הכוחות הללו, הרצונות לקבל ולהשפיע. הם מתערבבים ביניהם בכל מיני אופנים, כשהרצון להשפיע מגלה את עצמו יותר ויותר מעל לרצון לקבל, יותר ויותר עולה בערכו, שולט מעליו. והרצון לקבל הולך יחד איתו, מפני שההתפתחות הזאת מביאה לו תועלת.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 18.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
בין שמיים וארץ
לעמוד מול הבורא ולהיות כמו הבורא
ההשפעה היא החיים, הקבלה היא המוות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest