פגיעה בכבוד

שאלה: בחיים קורה שמישהו פוגע בי ואני מרגיש מאוד כואב ומושפל. מהו הסדר המדויק שבו עליי לנתח מצב כזה?

תשובתי: במצבנו הנוכחי איננו יכולים להגדיר את היחס הנכון למציאות. אנחנו מבולבלים, נמצאים באמצע הדרך, בין שמיים וארץ. עדיין לא גיליתי את הבורא, אך כבר אינני נמצא בהסתרה מלאה. אני מתייחס לכל החכמות, הפסוקים, האמרות והידיעות כאילו הן כבר הגילוי. אך הן אינן הגילוי. הכול בתוכי מעורבב.

ולכן בהקדמה לתלמוד עשר הספירות כתב בעל הסולם שבשנים הללו האדם צריך לזרז את ההתפתחות ככל הניתן. הרי מדובר על תקופה של בלבול גדול, שבה אינני מסוגל להבין את האמת, אך כבר אינני מסכים עם השקר. אני פשוט מיטלטל מצד לצד.

מצד אחד, אין אף אחד מלבד הבורא. אני עומד מולו. אם כך, כיצד עליי להתייחס למציאות, אם מסביבי קיים רק הבורא? והיכן אני בעצמי? אם הוא צעק עליי, האם אני צריך לצעוק עליו בחזרה? הרי זה הבורא! אם כך, אני צריך כל הזמן להתאפק? להכניע את עצמי לגמרי, אפילו במקרה של סכנת מוות? קיימות גם כאלו גישות.

למען האמת, במקרים כאלה איננו יכולים לתת הרבה עצות. הרי המצבים משתנים באדם מדי שנייה. לכן המקובלים קובעים לנו סדר פעולות מסוים לתקופת ההסתרה. מדוע הם נותנים לנו את העצות הללו? – מפני שאנחנו נמצאים תחת השפעת שני כוחות. הבורא לא ברא מצב פשוט, שבו אני ניצב מולו ומגלה אותו, בלי להתפזר. מי זה "אני"? – "אני" זה כוחות הפירוד, כוחות הניתוק מהבורא. הכוחות הללו מצטיירים עבורי כמו "אני", כמו משהו מחוץ לי, אך לא כמו הבורא. הבורא עבורי הוא אידיאל, בלתי נראה ובלתי מורגש.

כוחות הפירוד מסתירים אותו ממני, ועליי לאחד אותם לשלם אחד. הכוחות הללו מפרידים ומרחיקים אותי מהבורא, מכסים אותו. הם מתחלקים לשני עולמות: פנימי וחיצון. בעצם, הם שייכים לטבע אחד, טבע הפירוד, הרצון האגואיסטי, אך לי הם נראים כמו שניים מנוגדים.

אם כך, עליי לחבר ביניהם ולגלות בהם דווקא את הפירוד. כשאני מסתכל על כל פעולה, כל מחשבה, כל רצון, כל מה שנמצא סביבי, אני מחבר גם את הפנימיות וגם את החיצוניות, רק כדי להשיג איחוד. במקרה כזה, אם אני מסוגל לכך, אינני טועה.

כאן עלינו להשתמש בעיקרון אחד בלבד: "אין לדיין אלא מה שעיניו רואות". אינני מנסה להגיע אל האחד שנסתר ממני. אך ברגע שאני מאחד את כל הכוחות – שלי ושל הזרים – לשלם אחד, אני מגלה בפנים את הבורא האחד.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 10.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
לקפוץ מעל התהום
השפעה?! מה פתאום?!
בין שמים לארץ

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest