מי יעזור לי?

בעל הסולם, "שמעתי", "אין עוד מלבדו": "לא די שלא מתקדם בעבודה הרוחנית שלו, לא רואה מקדימה שום נקודת אור, בנוסף גם נראה לו שהולך אחורה. היינו, אפילו שלא לשמה אין לו כוח לקיים את רצון הבורא, שדוחף אותו קדימה.

לא נוצר רצון אגואיסטי אמיתי שמסוגל להתגבר על משהו. מופיעה איזושהי חולשה, חוסר אכפתיות, אוטומטיזם. אבל מה שיהיה יהיה, זורמים על פני הגלים: מעט טוב יותר, מעט רע יותר.

שרק ע"י התגברות אמיתי על כל המכשולים למעלה מהדעת הוא יכול ללכת קדימה. מה זאת אומרת "ע"י התגברות אמיתי למעלה מהדעת"? – כשבניגוד לרצונו ולמחשבותיו, כשאין לו לכך שום נטייה, האדם מתחיל לקשור את עצמו עם המורה, עם הקבוצה והלימוד, עם הספרים. כל זה יחד נקרא "סביבה".

אך גם במקרה הזה, כשהוא מתחיל לקשור את עצמו אליהם, הוא בכל זאת נזרק למעלה ולמטה ביחס למורה, ביחס לקבוצה וביחס לספרי המקור. מתחשק או לא, מאמין או לא, נמאס או מושך קדימה וכן הלאה. הקשיים גדלים וכבר נראה לאדם שאין בדרך הזאת יותר מדי דברים מושכים, נפלאים, מנצנצים. אין כאן משהו שבשבילו באמת כדאי למסור את כל החיים, הקריירה, ההצלחה… בסופו של דבר האדם נופל. הנפילה שלו היא רצינית, אמיתית, עמוקה ודי מתמשכת. היא מביאה אותו להחלטה הסופית על כך שלא יעזרו לו לא הקבוצה, לא המורה, לא הספרים ולא השקעת הכוחות. אין דבר בעולם שיוכל לעזור לו מלבד הכוח היחיד השולט: הבורא.

כמה פעמים האדם נפל וקם, איזה מצבים התגלגלו עליו, וכל זה רק כדי שירגיש תלות מלאה ומוחלטת אך ורק בבורא. אתם מתארים לעצמכם כמה צריך להכות את האדם מכל הכיוונים, לנענע, לדחות, למשוך, להראות לו אין ספור כוחות וסיבות שונות ומשונות למצבים שלו, כדי שבסופו של דבר הוא ישתכנע: אין עוד דבר מלבד הכוח האחד והיחיד. אם הוא לא יעזור לי, אף אחד לא יעזור. רק הוא יבוא לעזרי, אם אדרוש את זה.

וכאן נוצר אצל האדם הצורך הבא: הנחיצות שהבורא יעזור לו. הדרישה הזאת אינה מתגבשת בקלות, ברגע אחד. היא גדֵלה באדם באופן הדרגתי, נעשית בולטת, זועמת, עיקשת. בדומה לילד שעומד על שלו וזהו: רק תן לו את מה שהוא רוצה. לא תצליח לשכנע אותו בשום דבר אחר. זה המצב שאליו עלינו להגיע. ובמצב כזה הבורא באמת עוזר לנו.

אלא לאלו אנשים שרוצים באמת להתקרב לה', ובכדי שלא יהיה מסתפק במועט, כלומר שלא יישאר בבחינת ילד קטן בלי דעת , ומשום זה ניתן לו מלמעלה עזרה, שלא תהיה לו היכולת לומר שיש לו הכול.

מתוך שיעור מס' 4 בכנס הקבלה בברלין, 29.01.2011

ידיעות קודמות בנושא:
דרך שורה של מכשולים
מוצא אחר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest