דף הבית / משבר עולמי / שקר חיצוני או אמת פנימית

שקר חיצוני או אמת פנימית

שאלה: מדוע רשת האינטרנט "פייסבוק" זכתה לכזאת פופולאריות יוצאת דופן?

תשובתי: האגו שלנו מתפתח איכותית ולא רק כמותית. בעבר היה מספיק לאדם שיהיו סביבו חמישה או עשרה חברים בעלי תחומי עניין משותפים, כדי ללכת איתם לדוג, לפאב, לשחק קלפים, לטייל עם הכלב וכן הלאה. אך היום זה כבר אינו מספק אותו, והוא רוצה להכיר אנשים לא דרך כלבים או דגים, כלומר לא על בסיס תחומי עניין חומריים וקרבה גיאוגרפית, אלא הוא מחפש חיבור פנימי, שבו הוא יוכל לבטא את עצמו יותר.

הוא מחפש צורת קשר שתאפשר לו אפילו לשקר, ובכך למעשה לבטא יותר את ה"אני" שלו. הרי כשהוא משקר, הוא מגלה את האמת הפנימית שלו! השקר הזה רק מראה לו מי הוא רוצה להיות באמת. וזה מתאים מאוד לעיקרון של "פייסבוק". האדם מציג רק את מה שנוח לו להציג: התמונות הכי יפות שלו… אך מדובר אפילו על עולמו הפנימי יותר. לפי טבעו האגואיסטי הוא יכול להיות חשדן, חששן, פחדן או מוגבל, אך הוא מציג את עצמו בצורה האידיאלית. בעצם הוא מציג את עצמו בצורה יותר פנימית, יותר יפה, יותר מכובדת בעיניו.

אם כך, מצד אחד אני יודע מי אני (וייתכן שאפילו אני בעצמי אינני מתאר לעצמי שאני כזה), אך אני מציג את עצמי בפני האחרים בצורה יפה יותר, ולפעמים להיפך, גרועה יותר: אני עושה מעצמי בריון, מעמיד פני דון-קישוט לוחמני. אין זה משנה אם זאת דמות טובה יותר או גרועה יותר מהדמות האמיתית. בכל מקרה, השקר הזה עם הזמן מבהיר לאדם מהי המהות שלו, ודרכו הוא מגיע להכרת הרע שלו. הוא ניצב בפני השאלה: מי אני ביחס לאותה הדמות שאני מציג באינטרנט? הרי כולם מתייחסים אליו בהתאם לצורה שבה הוא מציג את עצמו, אולם הוא עצמו מתחיל להרגיש עד כמה הוא רחוק מאותה הבובה שהוא צייר שם.

זה מוביל את האנשים להכרת הרע, לדרישה לשנות את עצמם ולהתקרב יותר לדמות שהם רוצים להציג. הרי אם אינני נמצא במגע פיזי איתך ואתה אינך רואה אותי, אני יכול לצייר לפניך מה שבא לי… אציג את עצמי בצורתי האידיאלית הפנימית, שאינה תלויה בגוף שלי. וזאת הצורה האמיתית יותר!

אני חושב שההתפתחות שלנו לקראת הקשר הווירטואלי תכוון אותנו אל הקשר הרוחני, השינויים הרוחניים. לכן אני מאוד שמח לשמוע על פריחתן של רשתות כמו פייסבוק. אני בטוח שבתוך הרשת הזאת עובדים פסיכולוגים וסוציולוגים והם עורכים מחקרים רציניים, היות וזוהי כבר תופעה בקנה מידה עולמי, כלל-אנושי.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "שאל את המקובל" בשפה האנגלית, 20.01.2011

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest