דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אל אור הזוהר, בסולם המדרגות

אל אור הזוהר, בסולם המדרגות

laitman_2010-04-11_6361_w-70.jpg

שאלה: ידוע שחברי הקבוצה של רבי שמעון השיגו אחדות ביניהם בזכות הכתיבה המשותפת של ספר הזוהר. האם השיטה הזאת נכונה גם עבורנו, בדורנו? האם גם אנחנו צריכים להתאסף בקבוצות קטנות, לקחת מאמר כלשהו ולנסות יחד לפתח אותו? או שזה רק יבלבל אותנו, מכיוון שכל אחד מאיתנו נמצא בשלב התפתחות שונה מהאחרים?

תשובתי: גם בעלי הזוהר היו נמצאים בשלבי התקדמות שונים. לא כולם היו שווים. כל אחד מעשרת המחברים של הזוהר ייצג ספירה אחת מעשר הספירות, לפי טבעו ושורש נשמתו. אך כל אחד מהם ביטל לחלוטין את האגו שלו, והיה יכול לדבוק באחרים מכל עומק הטבע שלו.

ולכן כל אחד הצליח להשיג את 125 המדרגות של התיקון הפרטי השלם שלו (גמר התיקון). וכולם יחד היו מסוגלים להתאחד במדרגה הגבוהה ביותר של איחוד הנשמות, ולכן הם גילו את כל האור העליון שיורד אלינו מאריך אנפין, שנקרא "זוהר".

כמובן שאיננו נמצאים אפילו קרוב למדרגות הללו. כולנו "מתים", כלומר שקועים בתוך רצוננו האגואיסטי. איננו מוכנים ואיננו רוצים להתחבר זה לזה. מצפה לנו עוד מאבק גדול, המון תיקונים, עד שנגיע לאיזשהו סוג של איחוד. אך אם אנחנו משתדלים, כמו ילדים קטנים, שמחקים במשחקיהם את המבוגרים, אנחנו מושכים אלינו אור מאותו מצב מושלם שכבר קיים. הנשמות האלו, בעלי הזוהר, גילו ועיצבו אותו כשהם עלו ממטה למעלה.

ממעלה למטה, מעולם אין-סוף עד אלינו, משתלשל סולם העולמות: חמישה עולמות, שבכל אחד מהם חמש ספירות, ובכל אחת מהן עוד חמש ספירות, ובסך הכול: 125 מדרגות. כך האור יורד אלינו ממעלה למטה. יחידה, חיה, נשמה, רוח, נפש (נרנח"י בסדר ההפוך). זה נקרא "הסתרה", "התמעטות האור" או "עולמות" (המילה "עולם" באה מהמילה "העלמה"). למעלה יש 100% אור, ולמטה – 0%. זוהי מערכת העולמות (ההסתרות).

בעולמנו קיימות נשמות שבהן מתעורר רצון שנקרא "אדם" (דומה לבורא). הרצון הזה, שהוא תחילת דרכו של האדם ברוחניות, מתחיל לגדול. כיצד הוא גדֵל? – עליו להתחבר עם עוד תשעה כמוהו, לפחות ברמת חיבור מינימלית. וכך הם מתחברים יותר ויותר, ומגיעים לרמה הגבוהה ביותר של איחוד הנשמות.

לאורך כל ההיסטוריה היו נשמות שהשיגו איחוד זו עם זו, וכולן נמצאות בחיבור עם האחרות בשלבים שונים של הסולם. בעלי הזוהר השיגו יחד את המדרגה הגבוהה ביותר. ולכן האור שהם הכניסו לתוך ספרם הוא כל כך עצום, ומסוגל להשפיע על כולם ולהאיר לכולם. הרי הם מסוגלים להעביר את האור מאין-סוף עד אלינו, בתנאי שאנחנו מצידנו נרצה, לפחות במקצת, לעלות אליהם.

אך הזוהר, כל האור או חלק ממנו, מתגלה תמיד לפי מידת החיבור, ההשפעה, ההידמות בין הרצון (הכלי) והאור. לכן עלינו להגביר את האיחוד בינינו ככל הניתן, גם כמותית וגם איכותית. במידה שנוכל להשיג לפחות את המדרגה הראשונה מ-125 המדרגות, נקבל את האור.

הרי מָהֵן כל 125 המדרגות? – גם דרגת נפש מכילה בתוכה חמישה אורות: נפש, רוח, נשמה, חיה, יחידה (נרנח"י) ובכל אחד מהם יש גם נרנח"י משלו. אם כך, נרנח"י כפול נרנח"י כפול נרנח"י = 5X5X5 = 125 מדרגות.

כך האור מתחלק לפי מידת העביות של הרצון שאנחנו יכולים לממש לצורך החיבור שלנו, כלומר לעלות מעל העביות של הרצון ולהתחבר למרות האגו שלנו. במידה שנוכל לבטל את העביות הזאת ונרצה להשתמש בה כדי להתחבר, האור ישפיע עלינו, יתקן ולאחר מכן ימלא אותנו. אין דבר מלבד שני המרכיבים האלה, האור והכלי (הרצון), מידת החיבור ביניהם נקראת "מסך" או "כוונה".

מתוך שיעור על הקדמת ספר הזוהר, 24.01.2011

ידיעות קודמות בנושא:
קרן אור באפלה מוחלטת
ספר הזוהר – שער כלפי מעלה
רבי שמעון ותשעת תלמידיו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest