דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / מקובלים על תורה ומצוות – חלק ל"א

מקובלים על תורה ומצוות – חלק ל"א

חברים יקרים! אבקש מכם לשאול שאלות בהקשר לציטוטים של גדולי המקובלים. ההערות בסוגרים הן שלי (מ.ל.).

מהי תפילה?

"הנה בעת שההסתרה גברה על האדם (המחשבות על ההשפעה והאהבה לזולת), והגיע לידי מצב, שאין הוא מרגיש שום טעם בעבודה (להשיג את תכונת ההשפעה והאהבה לזולת), ואין בידו לצייר ולהרגיש בחינת אהבה (לבורא, תכונת האהבה היחידה) ויראה (שמא לא יוכל להחזיר לו את אותה האהבה שהוא מקבל ממנו) בשום אופן, ואין הוא מסוגל לעשות שום דבר בקדושה (להשיג בכוחות עצמו), אז אין לו שום עצה (כך מתגלה לו), רק לבכות לה', שירחם עליו (מפני שכבר אינו מסוגל לסייע לעצמו) ויעביר מעליו את המסך (שמסתיר את האגו שלו), מעל עיניו ולבו.

וענין הבכיה, הוא דבר חשוב וגדול. וזה כמו שאמרו חז"ל, כל השערים ננעלו, חוץ משערי הדמעות.

ועל זה מקשין העולם, אם שערי הדמעות לא ננעלו, בשביל מה צריכים בכלל שערים (מדוע אי אפשר להיכנס מייד לעולם הרוחני דרך שער הדמעות?).

ואמר, שזה דומה לאדם המבקש מחבירו איזה דבר נחוץ, ודבר זה נוגע עד לבבו, והוא מבקש ומתחנן לפניו בכל לשון של תפלה ובקשה, וחבירו אין שם לב לכל זה. ובעת שהוא רואה, שאין כבר מקום, לתת תפלה ובקשה (ואינו רואה שום דרך אחרת), אז האדם מרים את קולו (כשהוא חסר-כוחות ומיואש. מיואש, מפני שהוא רוצה נואשות להשיג את מבוקשו, וחסר-כוחות, מפני שנוכח לדעת שאין לו יותר כוח) בבכיה, ועל זה אמרו, כל השערים ננעלו, חוץ משערי הדמעות.

כלומר, מתי שערי דמעות לא ננעלו? דוקא בזמן שכל השערים (שהאדם ניסה להיכנס דרכם אל העולם העליון) ננעלו (האדם בעצמו נוכח לדעת שאינם ראויים), אז יש מקום לשערי דמעות, ואז רואים (האדם בעצמו רואה) שהם (בלבד) לא ננעלו (עבורו, ורק אז הוא יכול להשתמש בהם, כלומר לבקש מעומק הלב להשתחרר מהאגואיזם ולרכוש את תכונת ההשפעה. מ.ל.).

מה שאין כן, בזמן ששערי התפילות פתוחות, אז לא שייך שערי דמעות ובכיות. זה נקרא, ששערי דמעות כן ננעלו. אלא מתי שערי הדמעות לא ננעלו, דווקא בזמן שכל השערים ננעלו, אז שערי דמעות פתוחות, היות שעדין יש לו עצה של תפילה ובקשה.

וזה פירוש: "במסתרים תבכה נפשי". היינו בזמן שהאדם בא לכלל הסתרה, אז תבכה נפשי, מטעם שאין לו עצה אחרת".

בעל הסולם, שמעתי, י"ח, במסתרים תבכה נפשי

ידיעות קודמות בנושא:
מקובלים על תורה ומצוות – חלק ל'
מקובלים על תורה ומצוות – חלק כ"ט
מקובלים על תורה ומצוות – חלק כ"ח

One comment

  1. הכי מרגש אותי ומתקבל עלי זה הקריאה בדברי מקובלים. תודה על האתר הנפלא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest