דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / חברה עתידנית בעולם קדמוני

חברה עתידנית בעולם קדמוני

שאלה: מדוע המקובלים הסתירו את חכמת הקבלה במשך אלפי שנים מעם ישראל, אך יחד עם זאת גילו את סודותיה לפילוסופים היוונים?

תשובתי: זה קרה מאות שנים לפני חורבן בית המקדש השני. באותם הזמנים מדענים ופילוסופים רבים מאומות העולם, לא רק יוונים, הגיעו ללמוד אצל המקובלים. הם חקרו את עם ישראל וניסו להבינו. לדוגמה: אלכסנדר מוקדון, ששם לעצמו מטרה להפיץ את המדע בעולם כולו והקיף את עצמו במדענים ופילוסופים שחקרו את חיי עם ישראל בזמנים ההם. זו הסיבה שהתייחס כל כך טוב לעם ישראל.

המדענים שאפו להבין את החכמה שהייתה קיימת בעם ישראל העתיק, שחי על פי חוקים רוחניים. חכמה זו הייתה בולטת לאדם הרגיל, והיה ברור שהוא מתקיים על פי מנהגים מיוחדים, אם לשפוט על פי מבנה המדינה והחברה. היה פער עצום בין חיי עם ישראל לחיי העמים האחרים, כיוון שמדובר על זמנים ברבריים. בישראל הייתה אז מערכת חברתית מושלמת, האדם היה מוגן יותר מאשר בקופת חולים המודרנית ובדמי האבטלה של ימינו. בתלמוד מתארים את הזמנים ההם כך שלא היה ילד שלא היה בקיא במבנה העולמות! מערכת החינוך (הלויים) חלה על כל חלק בעם, כך הונהג עוד על ידי משה רבינו במדבר, לאחר יציאת מצרים. לא הייתה הפקרות, כפי שנאמר "הקונה עבד, קנה אדון לעצמו"! לא הייתה חלוקה בחברה לשכבות עליונות ותחתונות, מעולם לא כיבדו אנשים בזכות העושר שלהם, כפי שהיה נהוג בעמים אחרים. במקום זה נתנו כבוד לחכמים, אנשים שהגיעו מעמים וממקומות אחרים, התפלאו ולא הבינו כיצד זה יתכן. אפשר לקבוע כללים כאלה בחברה קטנה, אך כיצד ייתכן שחוקים כאלה יחולו על כל העם?! בזמנים ההם, עם ישראל נחשב לעם גדול.

היה חיבור בעם, מערכת משפט, חגים ומועדים מיוחדים, לוח שנה מדויק שעל פיו חי העם, הכול היה מאורגן כמו במנגנון משומן היטב על פי השעון העליון. על פי השעון הזה התנהלו חיי החברה כולה, זו הייתה מערכת מושלמת המתאימה בדיוק למערכת הרוחנית. כל אחד ידע מה עליו לעשות, הוא הבין זאת מבפנים! לא היה צורך בשליט המשליט סדר בכוח הזרוע ומפקחים שבודקים ומענישים. כל אדם הרגיש בעצמו כיצד עליו לנהוג, זו הייתה חברה של שוויון כללי.

המלך היה משרת את העם ולא השתוקק לשלוט. זו הייתה פירמידה הפוכה לגמרי, מי שהיה במעמד יותר גבוה, הרגיש אחריות גדולה יותר כלפי כולם. זה היה שונה בתכלית מהצורה בה חיו עמים אחרים, לכן החכמים שבעמים האחרים הגיעו ללמוד מחכמי עמנו. זו הייתה תקופת הנביאים, והמדענים של אומות העולם אימצו מהם ידע רב. ברור, כפי שאברהם השתוקק לתקן את כל בבל העתיקה, כך גם הנביאים לא סרבו לאף אחד שרצה ללמוד את חוקי הבריאה.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "חכמת הקבלה והפילוסופיה", 10.01.2011

ידיעות קודמות בנושא:
לפני הגילוי האחרון
לשבור את הקיר שבין העולמות
אין איסור על תיקון האגואיזם

One comment

  1. נשמע מושלם גם אני רוצה לחיות בעולם כזה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest