דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / עם הראש של העליון על הכתפיים

עם הראש של העליון על הכתפיים

הרב"ש, "שלבי הסולם", מאמר "מהו "מי שלא טרח בערב שבת, מה יאכל בשבת" בעבודה": "ידוע, עיקר היגיעה היא בזמן שעובדים נגד הדעת, כלומר שאין האדם יודע, בשביל מה הוא צריך לעבוד. וזה קשה מאוד".

שאלה: למה זה כל כך קשה?

תשובתי: מפני שזה מנוגד לחלוטין לכל מה שאני. למעשה, זה לא סתם קשה מאוד, אלא בלתי אפשרי. לא אשׂיג כאן הצלחה בכוחותיי עצמי, כי הרי אין לי שום אמצעים כדי לבצע בשׂכל וברגש איזושהי פעולה למעלה מהדעת. אני תמיד פועל בכך שמסתמך על המחשבות והרצונות העצמיים שלי. והאם בכלל יכול להיות אחרת? מה עוד יש לאדם?

ובינתיים, כדי ליישׂם פעולה נכונה, צריך להצטייד בשׂכל של הבורא ולא של הנברא. זה אומר, שדרוש לי הראש שלו במקום שלי. כיצד ניתן להשׂיג זאת? – זאת הסיבה שהמקובלים נותנים לנו עצות. כשהאדם רוצה לשרת למישהו גדול וחשוב, לקבוצה, לחברים, הוא משתדל לנתק את השׂכל ואת הרגש שלו, ולקבל במקומם שׂכל ורגש של הזולת. בעזרת התרגילים האלה אנחנו בונים אחר כך יחס זהה כלפי הבורא.

הרי לקטן (לתחתון) תמיד חסר "ראש", דעת ושׂכל. הוא בעצמו אינו יודע כיצד להידמות לעליון, הוא אינו מבין אותו. ולכן הוא צריך לקבל, לקחת חלק, מהדעת של העליון. העבודה עם השׂכל של העליון במקום השׂכל שלו נקראת "אמונה למעלה מהדעת". מדוע דווקא "אמונה"? האם לא היה ניתן פשוט לומר "דעת העליון"? – העניין הוא שהתחתון רוכש את הראש של העליון בכך שמתפטר מהשׂכל העצמי, בתכונת חפץ חסד, בתכונת ההשפעה. אחרת הוא אינו יוכל לעשות זאת, הוא לא יוכל לראות את הפעולות של העליון ולהידמות לו.

האמצעי היעיל ביותר, המאפשר לרכוש חכמה וגדלות של המדרגה החדשה הוא להשתדל לנטרל בתוכך את השׂכל ואת הרגש כדי ליטול את השׂכל והרגש של הזולת, שהוא יותר גבוהה מאשר אני. אחרת אני גדל רק בבהמה שלי, כמותית ולא איכותית.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 03.01.2011

ידיעות קודמות בנושא:
בעל ביטחון עצמי לא ילמד דבר
השיטה היחידה לעלות
העליון אינו טועה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest