דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / לפי ההגדרות, לא נבין זה את זה

לפי ההגדרות, לא נבין זה את זה

אם אין הגדרות נכונות ומדויקות, אז אין שׂפה משותפת. אנחנו כביכול מדברים באותן המילים, אך מתחת לכל מילה אנחנו מתכוונים להבנות ומושׂגים שונים לגמרי. נניח שהיינו מתחילים ללמד מישהו שׂפה זרה, אך היינו נותנים לו הסברים והגדרות שרירותיים לגמרי למילים. אחר כך הוא יבוא ויתחיל לדבר ואף אחד לא יבין מה הוא רוצה! כך גם בני אדם רגילים, מדענים ופילוסופים, אינם מבינים את המקובלים.

זו בכלל בעיה של כל היחסים האנושיים, מפני שכל אחד מאיתנו מכניס בכל מילה את ההבנה וההגדרה הייחודית שלו. בדרך כלל השוני הזה הוא לא כל כך עקרוני, אך בכל אופן, בעקבות זאת כל כך קשה לנו לבוא במגע זה עם זה.

אך כשמדובר על ההבדלים בין הגדרות רגילות המובנות במדע ובפילוסופיה, ובין חכמת הקבלה, אז בכלל אין שום הבנה. כי לאנשים נדמה שהם גם ככה יודעים מהי רוחניות ומיהו הבורא, ולשם כך לא נדרש מהם לשנות את עצמם ולהשׂיג אותו ברגשות שלהם. הם אינם מבינים שהם תופסים את כל העולם ברצון האגואיסטי שלהם, ובשביל שתהיה להם תפיסה רוחנית, הם חייבים להשׂיג השתוות עם האובייקט הנלמד והנחקר.

עד שלא נגיע כאן ל"מכנה המשותף", לא ניתן בכלל לדבר. כי הרי איננו מבינים זה את זה "לפי ההגדרה". המדענים, שהם אנשים חכמים ביותר, למרבה הצער אינם משתמשים באותן ההגדרות. חכמת הקבלה אומרת: שתפיסת המציאות תלויה באדם, בתכונות שלו, אגואיסטיות או אלטרואיסטיות. אנחנו תופסים את כל המציאות בתוכנו, ומבחוץ אין שום דבר. הכול יחסי.

ועם זאת למדענים קשה להסכים, אין להם כאלה הנחות מקדימות לפני תחילת המחקר, הם אינם זקוקים להן. המדע חוקר הכול בתוך רצון אגואיסטי אחד ולא יוצא מחוץ לגבולות שלו. ולכן הם אינם רגישים לדקויות מסוג זה: בתוך הרצון, בהתאם לגודלו ותכונותיו… עבורם, גם כך הכול וודאי, הם נמצאים בתוך חדרון קטן ורק בו עורכים את המחקר. אני אומר להם: "אני חוקר בחדר הסמוך! אתם יכולים לצאת מהחדרון שלכם לחדר האחר ולחקור שָם!". אך הם תמהים, האם יש אחר? אין שום נחיצות, הבנה והרגשה שדבר כזה יכול להיות. לכן הם מכנים את חכמת הקבלה כפילוסופיה, כאילו שהיא מנותקת מהמציאות. עבורם המדע, המחקר, העובדות, הם רק כאן בעולם שלנו.

כלומר, האדם בהתפתחותו עדיין לא הגיע לידי הרגשה שקיימת מציאות מעל למציאות שאנחנו מרגישים על ידי כלי הקליטה המוגבלים שלנו. לשֵם כך דרושות תכונות פנימיות מתאימות, התגלות באדם של הגֵן הרוחני (הרשימו), כדי שהוא יתחיל להסכים לקבל כאלה הגדרות ולהרגיש. ולמעשׂה, כאן עוזרות רק המכות… האור יכה ויכה ברצון, כך שייתן לאדם להרגיש לעומק כיצד הוא נזרק מעלה ומטה, וכך הוא לאט לאט יתחיל לקלוט ולהבין שבאמת דבר כזה יכול להיות.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "חכמת הקבלה והפילוסופיה", 27.12.2010

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest