אדם תלוי

שאלה: בבית הספר אנחנו מקבלים כל מיני סוגי מידע, אבל לא מלמדים אותנו את העיקר – מי אנחנו. למה חשוב לכל אדם לגלות, לדעת ולהבין את עצמו?

תשובתי: אם אני רוצה לממש את עצמי, אז אני צריך לדעת, מי אני, אילו מקורות של כוחות נפשיים ושׂכליים נמצאים בי. אם אין לי אותם, אז איפה אני יכול לרכוש אותם, לקבל עזרה חיצונית? במה אני חלש ובמה חזק? לאיזה מקצוע יש לי נטייה, לאיזה סגנון חיים? מי אני בכלל?

לחלק מהאנשים מתגלות נטיות להרס עצמי, אחרים, להיפך, כל הזמן דואגים לחיים ולבריאות שלהם. ישנם כאלה שמושכים קהל, אחרים דוחים אותו, וכולי. לגלות ולדעת את עצמך, זה אומר לגלות ולדעת את מקורות ההצלחה.

אנחנו רואים, שגוּרים של חתולים וכלבים הופכים כעבור שבועיים שלושה ליצורים עצמאיים. ואילו לאדם, לצורך ההתפתחות נדרשים שנים של ייסורים, בסופו של דבר, היכולת שלו לספוג מהסביבה מעמידה אותו על הרגליים.

תינוק יוצא מרחם אימו נקי וזך, אין עליו לא חיידקים ולא וירוסים, שום דבר. תוך כמה שעות הוא מתכסה במיליארדי חיידקים, עד 30,000 לסנטימטר מרובע של עור. בתורו, ברגע שהוא מתחיל לנשום, להזיע, לייצר נוגדנים, הוא גם כן משפיע על הסביבה שלו.

כאשר מדובר על חינוך של אדם קטן, אז מיד מוצעת בחירה של המון עצות: הרך הנולד צריך לשמוע מוזיקה, צריך לדבר איתו, צריך לחייך אליו. אומרים שמוזיקה של מוצרט משפיעה על תאי המוח ומשפרת יכולות מתמטיות. ללא ספק, כל זה טוב.

ובאמת, אם ילד עד גיל שנתיים כל הזמן שומע כמה שפות, אז הן כולן הופכות עבורו לשפת אֵם. קיימים מחקרים שונים בנושא זה, אולם למעשה אנחנו יודעים מעט מאוד על עצמנו, והידיעות שלנו הן לגמרי ניסיוניות (אמפיריות).

התלות של האדם בסביבה, זה הדבר העיקרי שצריך לקחת בחשבון. אני נולדתי במשפחה מסוימת, בזמן מסוים, בתנאים מסוימים, בכל זה אני צריך לראות את יד הגורל. אבל ישנו גם הצד השני של המטבע.

לאימא אחת יכולים להיות חמישה בנים שונים לגמרי. למשל, יש לי אח שצעיר ממני בכמה שנים, והוא לקח מהחברה תכונות הפוכות לגמרי ממני. כלומר, לא רק בסביבה, אלא גם באדם עצמו תלוי, מה בדיוק הוא סופג מהסביבה.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 247, 07.11.2013

ידיעות קודמות בנושא:
כיצד לפתח את הנטיות שלי?
למי אתה מוסר את עצמך?
לכל אחד הסביבה המתאימה לו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest