דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / תפקידו של עם ישראל

תפקידו של עם ישראל

שאלה: מהו התפקיד של ישראל היום, ושל העם היהודי בפרט?

תשובה: בפעם הראשונה תפקידו של ישראל התגלה בבבל העתיקה, כאשר אחד מגדולי החכמים של אותו הדור, הכוהן הבבלי אברהם, נתן תשובה למה שהתרחש שם.

באותו הזמן, בבל חוותה את אותו הדבר שהיום חווה כל העולם: חברה קטנה של שלושה מיליוני בני אדם, למעשה, הציביליזציה העולמית של אז, פתאום התחילה לשקוע בשנאה הדדית בגלל התפרצות פתאומית של האגו.

לפני כן, הבבלים חיו כחברה קטנה אחת בין נהר הפרת והחידקל, והכול היה בסדר. אבל כאשר התפרץ האגו הגדול, התברר, שמצד אחד, הם מחוברים זה לזה בצורה אינטגרלית, ומצד שני, לא מסוגלים להתקיים יחד בצורה אגואיסטית. לכן, המושג "מגדל בבל" מסמל את האגו שגדל "עד השמים", פשוטו כמשמעו.

זה מה שקורה היום בעולם. מצד אחד, מתברר לנו שבני האדם קשורים באופן הדדי זה עם זה, ומצד שני, שונאים זה את זה. שני הכוחות שפועלים בתוכנו בצורה הדדית צריכים פתרון, אחרת אנחנו נגיע למבוי סתום.

אחד משני הכוחות הללו, כוח הטבע, קושר אותנו יחד, ומראה את הגלובליות, את החיבור ההדדי של כולם בכולם. הכוח הזה סוגר אותנו בצורה אינטגרלית, ומצביע לנו על כך שאנחנו גוף אחד שלם. הכוח השני, הוא הכוח האנושי האגואיסטי, שקורע אותנו מבפנים, מפריד בינינו, ולא מאפשר לנו להיות אחד שלם.

בפעם הראשונה שני הכוחות הללו נחקרו בבבל העתיקה, ולשאלה "מה לעשות?", התקבלו שתי תשובות.

התשובה הראשונה ניתנה על ידי נמרוד, מלך בבל, שהחליט כי לא נותרה לבבלים ברירה אלא להיפרד ולהתרחק. הוא פירק את ממלכתו, מחשש שנתיניו יתחילו להשמיד אחד את השני. שם נוצר המושג "בניית מגדל בבל" שתוצאותיו היו פיזור של העם והתערבבות הלשונות, הסימן לכך שהאנשים הפסיקו להבין זה את זה.

זו הייתה דרך אחת לפתור את הבעיה. אבל היום, לנו, לבבלים המודרניים, אין לאן ללכת, אין לנו כדור ארץ נוסף. לכן, אנחנו מתמודדים עם השאלה שעליה אנחנו נצטרך לענות.

הפתרון השני ניתן על ידי אברהם, אחד מהכוהנים הראשיים של בבל העתיקה.

אברהם הבין, שהאגו שמפריד אותנו מבפנים, והכוחות החיצוניים של הטבע שסוגרים אותנו, ניתנו לנו בכוונה כדי שאנחנו נתעלה מעליהם ונהיה דומים לטבע, כלומר, נעבוד נגד האגו שלנו לחיבור בינינו. מתוך ההבנה הזאת אברהם הציע שיטה אחרת.

איך אפשר לעשות זאת? איך האדם יכול להתנגד לטבע שלו? אברהם הציע להתחיל לארגן קבוצות קטנות של אנשים שיתחילו להתחבר ביניהם, ובניסיונות ההתחברות האלה ימשכו את הכוח החיצוני של הטבע שיתגלה בהם מבפנים, ויתקן, יעלה אותם מעל עצמם. המטרה העיקרית של הטבע היא להביא את האנושות למצב של "ואהבת לרעך כמוך," בין אם אנחנו רוצים בכך או לא. בעיית הפירוד צריכה להיפתר רק בדרך זו באופן מיידי.

לאברהם הצטרפו קרוב לחמשת אלפים תומכים. על כך כתב בסוף המאה ה-12, הפילוסוף הגדול הרמב"ם, ועוד לפני כן היה כתוב על כך ב"מדרש רבה" ובמקורות אחרים.

מאברהם נותר לנו ספר שנקרא "ספר היצירה", שבו הוא מתאר את המערכת השלמה של הטבע שמשפיעה על החברה האנושית.

לפיכך, חמשת אלפים האנשים בראשותו של אברהם, פרשו מבבל ונכנסו לארץ כנען, ארץ ישראל המודרנית. אברהם לימד את האנשים כיצד להתעלות מעל האגו בחיבור ביניהם על פי המצוות היהודיות העתיקות "ואהבת לרעך כמוך", "אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך", "להיות כאיש אחד בלב אחד", ועוד.

קבוצה זו נודעה בשם "ישראל". "ישראל" – ישר אל הבורא, להידמות לטבע. הרי, הבורא, זה לא תמונה על הקיר, לא סבא שיושב על ענן, הבורא הוא הטבע! כל הטבע כולו נקרא "הבורא".

כך חמשת אלפים בני אדם שיצאו מבבל עם אברהם התחילו להיקרא "עָם ישראל": ישראל, מהמילה "ישר-אל", ישר אל הבורא. כלומר, זהו עם שנוצר לא על פי השורשים הביולוגיים כמו כל העמים האחרים, אלא על פי האידיאולוגיה, על פי המטרה: לקראת מה הוא הולך וכיצד הוא בונה את החברה.

אבל אף על פי שאנחנו צאצאיהם הביולוגיים, אנחנו, למרבה הצער, כלל לא דומים להם, משום שאיבדנו את האידיאולוגיה הזאת. לכן, המצב הנוכחי שלנו נקרא "גלות" מאותה הרמה הרוחנית שבה הם היו.

כאשר העם היהודי היה במצרים, יצא משם, נדד במדבר, הוא כל הזמן עבד על החיבור שלו. האגו שלהם גדל כל הזמן, כמו שמדור לדור גדל האגו של האנושות כולה (בזה אנחנו שונים מבעלי החיים), והעם עבד על זה.

כך זה נמשך עד שהאגו פתאום התפרץ בהתפתחות שלו. זה קרה ערב קריסתו של בית המקדש השני, קרוב יותר לשנת האפס לספירה. אנשים לא היו מסוגלים להתעלות מעליהם בקשר הטוב ביניהם ונפלו לרמה האגואיסטית. זה נקרא "חורבן בית המקדש".

בית המקדש, זאת קדושה, השפעה, אהבת הזולת, התכללות של כולם לאחד שלם. כאשר העם היהודי נפל מהרמה הזו, בכך הוא קבע את המשך ההיסטוריה שלו – אלפיים שנות הגלות.

מתוך הריאיון עם ו. קנייבסקי בטורונטו, 05.08.2014

ידיעות קודמות בנושא:
גלות: על גבול של אור וחושך, חלק 3
גלות: על גבול של אור וחושך, חלק 2
סוד עשרת השבטים, חלק 6

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest