על העונש

laitman_2010-02-02_3884-70.jpg

שאלה: מה זה עונש? ייסורים בעולם הזה, אי הרצון להתאחד או שזו סתם הרגשה לא נעימה?

תשובתי: זה תמיד תלוי באדם עצמו. צריך להבין שארבע הדרגות: דומם, צומח, חי ומדבר – קיימות באמצעות האור שנשפך על הרצון. ומתוך ארבע סוגי הרצון, רק דרגת המדבר מסוגלת להגיב לאור בצורה מטרתית. עם גדילתו של הרצון, הכלי מתחיל להרגיש עד כמה הוא אינו תואם לאור. הטבע בכל הדרגות שלו סובל מחוסר הדבקות ואי היכולת להשׂיג אותו.

והאדם כמובן, סובל יותר מכולם. קודם כל, הרצון שלו גדול יותר ותופס ומבין יותר, ושנית, קצה החוט בידיים שלו: הוא יכול להתקדם לדבקות ולמשוך אחריו את יתר הדרגות. הייסורים של מדרגת האדם מקרבים אותנו בהדרגה ליישׂום הבחירה שלנו. והנה, כשהאדם כבר קרוב להבנה שכל הבעיות נובעות מחוסר המעשׂ שלו, אז כבר אפשר לדבר על שׂכר ועונש.

כל מה שהיה קודם לא שייך לזה כלל, הרי סוגי השׂכר והעונש המקוריים והאמיתיים תמיד מותאמים עם המטרה, עם התיקון. האדם מתחיל להבין שבעולם פועלת הנהגה עליונה, אשר משתמשת בשׂכר ועונש כדי לכוון אותו בצורה נכונה אל המטרה וללמדו על ידי שלילה וחיוב, בדיוק כפי שההורים מלמדים את ילדיהם בעולם שלנו. ואז כל המתרחש, רוכש בעיניי מטרתיות. העונש, כמו גם השׂכר, זה למעשה תיקון ובי תלוי כיצד לקבל אותו.

אמנם לקבלו בצורה נכונה אני אוכל רק בקבוצה, באותו המקום שבו צריכה להיות מיושׂמת ההשגחה העליונה. שׂכר ועונש מחוברים בקשר בלתי נפרד עם ההשתתפות שלי בקבוצה, עם הערבות. אני מגלה אותם כמה שיותר במדויק ומתייחס אליהם באופן זהה: שניהם נחוצים לי כדי לתקן פעם אחר פעם את הכיוון ולהתקדם קדימה, לכן שניהם למעשה זה שׂכר. בסופו של דבר, אנחנו מגלים דבר פשוט: אין עונשים, וכל מצב ניתן כדי להשתמש בו בצורה מקסימאלית לקירוב וחיבור עם האור.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 21.10.2010

ראה מאמרים קודמים בנושא:
חטא, עונש אור התיקון
על מה מענישים ברוחניות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest