דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / בואו נסכם את תוצאות המרוץ בן אלף שנה

בואו נסכם את תוצאות המרוץ בן אלף שנה

שאלה: המחזור השנתי של החגים היהודיים מסמל את שרשרת המצבים של האדם בדרכו לחיבור ולאיחוד, וזוהי מטרת ההתפתחות של כל המין האנושי. כל חג מייצג שלב מסוים בדרך לקראת האיחוד.

למה כל המעגל השנתי הזה מסתיים בחודש אלול, שבו אנחנו מסכמים את התוצאות של מה שעברנו והשגנו ואנו דנים את עצמנו?

תשובה: ישראל, משמע "ישר-אל", כלומר משתוקק ישר לכוח העליון של הטבע. "בורא" זה "הטבע" ולכן מדובר כאן באיזון שלנו עם הטבע. פעם אברהם גילה שדווקא זאת המטרה של התפתחות האנושות שאליה אנחנו חייבים להגיע. אותה קבוצת התלמידים שהוא אסף סביבו בבבל העתיקה והביא אותה לארץ כנען, בהמשך הפכה לעם ישראל.

זוהי קהילת אנשים שהגדירה כמטרה להשיג השתוות הצורה עם הכוח העליון. הכוח העליון של הטבע זהו כוח ההשפעה והאהבה. זה מה שאברהם לימד את אותם הבבלים שהלכו אחריו: אהבה אחד כלפי השני, השפעה, חסד, רחמנות. חסד, זוהי תכונתו המקורית והקדמונית של אברהם.

תוך כדי המחקרים האלה, אברהם גילה את מטרת הקיום של המין האנושי, והיא, לחשוף את האהבה בין כל בני האדם, או קודם לפחות בין חלק מהם. בזכות יחסים כאלה הם משיגים דמיון ביניהם, שוויון, התאמה לטבע, לכוח הפנימי שלו שנקרא "בורא".

הטבע מבוסס על כוח אחד המקשר את כל חלקי הבריאה יחד, והם החלקים דומם, צומח, חי ומדבר. כולם נכללים במערכת אחת שמחברת את כל האלמנטים ביחד בהרמוניה כללית ובעבודה משותפת.

בדומה לפעילות של תא בגוף שלנו שבו מתקיים עולם שלם, אין-ספור אלמנטים המקושרים בצורה הדדית, כגון: גנים, חיידקים, ומה רק לא קיים שם, אבל הכול נמצא בהרמוניה כללית. אם אין הרמוניה, אז זו כבר מחלה.

כל הטבע דומה לתא כזה, זוהי מערכת אחידה, סגורה, אינטגרלית, גלובלית וקשורה לחלוטין. אין בה חלקים שהיו יכולים לפעול באופן עצמאי בלתי תלותי באחרים ולהתפתח בדרך נפרדת משלהם. כל ההתפתחות מחוברת בצורה הדדית המוגדרת במדויק.

בזמן האחרון, המדע מגלה עד כמה חסר לנו חופש בחירה והכול נקבע על ידי גנים, הורמונים, שילובים של חומרים כימיים, חיידקים למיניהם. רק בזה תלוי מה אני אעשה, אילו החלטות אקבל, למי אמשך וממי אתרחק.

אנחנו חושבים בתמימות שיש ברשותנו חופש בחירה, אך אין לנו, אנחנו רק מבצעים בצייתנות את פקודות הטבע. האדם נמצא בתוך הטבע וכל ההתפתחות שלו נקבעת תוך כדי שילוב של הכוחות הפנימיים שבו. הוא גם מציית והולך בעקבות האינסטינקטים שלו באופן עיוור בדומה לחיות.

באמצעות מה האדם מסוגל להשפיע על התפתחותו? קודם כל, אנחנו צריכים להבין, שלטבע ישנו רק חוק אחד, והוא, האחדות הכללית. החוק הזה מחבר יחד את חלקי הטבע למערכת אחת, חוץ מחלק אחד, שהוא, האדם.

האנושות, בסופו של דבר, בהכרח גם תגיע לאותו החיבור ותשיג איזון עם חלקי הטבע, אך זאת כתוצאה ממכות ולחצים, דרך ייסורים וצרות, במשך אלפי שנות האבולוציה. זה יעלה לנו המון ייסורים וכאבים.

הרי אנחנו יודעים איך הטבע מסוגל ללחוץ עלינו. במשך אלפי שנים החברה האנושית מתקדמת וחיה כאילו בג'ונגל פראי, שבו אחד טורף את השני. אך באיזשהו שלב של ההתפתחות אנחנו פתאום אומרים לעצמנו: "מספיק!".

כלומר, מתגלים בנו רגש ושכל בדרגה כזאת, שאנחנו מתחילים לחשוב ולתהות מהי הסיבה לייסורים שלנו האין סופיים? לשם מה אנחנו נאלצים לסבול? אילו מסקנות יעילות אפשר להסיק מהייסורים האלה? מי נהנה מהחיים שלנו, למי אנחנו יכולים לגרום הנאה?

השאלות האלה צצות מעצמן בראשנו ובליבנו. מתוך המכות והכאב אנחנו מתחילים לשאול: מה המשמעות? כבר עברנו את מלחמת העולם הראשונה והשנייה, כמה עוד אפשר לסבול? היום העולם נמצא על סף מלחמת עולם שלישית, כבר דנים עליה בצורה גלויה לגמרי.

אלה הם חיים בתנאי טרור, ישנן בעיות נוראיות, הרגשת חוסר אונים. חצי עולם זורק את המוצרים המיותרים לפח, ואילו החצי השני גווע מרעב. האנושות של היום היא בעלת כוחות ואפשרויות כל כך עצומים, אבל תראו מה אנחנו עושים עם היכולות והפוטנציאל העצומים האלה.

אנחנו נאלצים לעצור כאן ולסכם, לדון את עצמנו. ה"חזרה בתשובה" הזאת מייצגת את חודש אלול. זה בא בעקבות כך שאנחנו מקבלים מעין הבנה, תודעה, נהיים חכמים קצת. מופיע בנו אור חכמה שאומר לנו: "אתה סובל, אבל אפשר לא לסבול. עליך רק להבין מהיכן מגיע אליך הסבל ואז תדע כיצד להיפטר ממנו."

כל השאלות הללו מתעוררות בנו וקוראות לחפש ולחקור את הסיבה לייסורים. הן מתעוררות כתוצאה מהמאור המיוחד של התובנה בלב ובשכל שלנו שנקראת "אלול". המילה "אלול" מורכבת מראשי התיבות "אני לדודי ודודי לי".

"דודי", זוהי אותה מערכת הטבע העצומה שמפתחת אותנו. אנחנו מקבלים ממנה סימן, אות מיוחד, חווים הרגשה מיוחדת, בהירות במחשבה שמאפשרת לנו להבין מה מערכת הטבע רוצה מאיתנו, על מה היא חושבת ומה דורשת. כל מערכת הבריאה הכללית נקרא "בורא" או "הטבע", שזה אותו הדבר.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 435, 14.09.2014

ידיעות קודמות בנושא:
חג איחוד עם הטבע שמח!  
בתוך מחזוריות חגיגית
שנה חדשה, התחלה חדשה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest