דרך ארוכה במדבר

"ויצא אל המזבח אשר לפני יהוה וכפר עליו ולקח מדם הפר ומדם השעיר ונתן על קרנות המזבח סביב: והזה עליו מן הדם באצבעו שבע פעמים וטהרו וקדשו מטמאת בני ישראל." (תורה, ספר "ויקרא", פרשת "אחרי מות", פרק ט"ו, פסוקים י"ח – י"ט).

העבודה בדרגת אהרן (כוהן), היא עבודה מאוד נעלה ורצינית לגילוי כל התכונות, הרצונות, הדחפים, השׂכל והמחשבות שלנו: עם מה אנחנו יכולים לעבוד בעל מנת להשפיע ואהבת הזולת, ועם מה לא. כאן האדם נמצא בגילויים מאוד לא פשוטים של מה שמתרחש.

כל אחד מאיתנו צריך להגיע לדרגת כוהן כדי לחלק את הרצונות האלה. בתורה מדובר רק על אדם אחד, כי כל העולם כלול בכוח אחד. לכן אני צריך לדרג, להבדיל בתוכי את כל החלקים שעליהם מדובר בה, ולהבין מה בדיוק אני צריך לבנות בהדרגה בתוכי מכל הרצונות המתוקנים.

אני יוצא מבבל כאדם, שרוצה להשיג את משמעות החיים והולך לארץ כנען, בכך שמגלה בתוכי את כל הרצונות שלי, את כל המחשבות והדחפים שלי.

ואחר כך, המצב של "ארץ כנען" מתחיל לבעבע בתוכי, בכך שמושך אותי לתוך בִּיצה אגואיסטית. זה נקרא, שאני ירדתי למצרים, ששם אני מנסה לפרוץ החוצה מתוכי, בכך שכל הזמן מכוון את עצמי ל"ואהבת לרעך".

בסופו של דבר, כאשר אני מתחיל להילחם עם עצמי, עם האגו שלי (עם פרעה) ועם האלטרואיזם שלי (עם משה ואהרן), אני יוצא למדבר (למקום ריק). כאן אומרים לי: "תאסוף את כל הרצונות שלך שאיתם תוכל ללכת קדימה. ואם תצליח בזה, אז תוכל להתחיל לקבל עליהם אור עליון שיוביל אותך קדימה, ואתה תוכל לנוע במדבר". והנה אני כבר הולך במדבר.

העיקר, זו ההתעוררות הקטנה שהופיעה אצלי בבבל, שלאט לאט מתכסה באגו גדול מאוד שמתחיל להיתקן במדבר. בבל, זו ההתחלה, המחשבה, המטרה. האגו שהופיע בי, זו גלות מצרים. ואילו במדבר אני עובד עם אגו עצום בעל ארבעה שלבים, כדי להביא אותו למצב ניטראלי – אני לא רוצה להיות בו, אני רוצה להיות מעליו.

זה הכול גילוי של היחס שלי כלפי האגו. הוא כמו כדור שחור ענק, ואני מברר מה אני יכול להאיר בו תחת השפעת האור: עוד חתיכה ועוד אחת ועוד. אלה ארבעים שנות הנדודים במדבר.

כל פעם אני מגלה דברים רבגוניים ומחליט, שמעל הרצונות החדשים האלה שגיליתי בשלב הזה במדבר, אני יכול להתעלות, כדי ששום מילויים אגואיסטיים לא יטרידו אותי. מתחיל להתגלות בהם האור ותענוגים גדולים, ואילו אני גבוה מהם, עובד רק בהשפעה, מחוץ לעצמי.

וישנם כאלה רצונות, שאני יודע בוודאות שלא אתגבר עליהם. אז אני משלח אותם למדבר. כלומר אני עדיין לא יכול לבנות מהמדבר הזה את הבית שלי, את האכסניה שלי, לכן חלק מהאגו שלי נשאר מדבר.

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי", 06.03.2014

ידיעות קודמות בנושא:
מְשלים של מושגים רוחניים
הכי עיקשים ותכליתיים
הארץ המובטחת במָקום של המדבר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest