דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אין מקום למקריות

אין מקום למקריות

בעל הסולם, מאמר "מהותה של חכמת הקבלה": "אכן, אם תקח איזה גוף של בעל חיים קטן, שכל תפקידו אינו אלא להזין את עצמו כדי שיוכל להתקיים בעולם זמן מה המספיק כדי להוליד ולקיים את מינו, תראה ותמצא בו הרכבה מסובכת מאלף אלפי פיברילים וגידים, כפי שדרשו ומצאו בעלי הפיזיולוגיה והאנטומיה, ועוד אלפי רבבות יש שם ממה שלא נודע עדיין לעין האנושית, ומכאן תוכל להקיש כמה מיני ריבוי הרכבות של ענינים וצנורות הצריכים להתחבר בכדי להמציא ולגלות את המטרה הנשגבת ההיא."

האם חשבנו אי פעם על מהות התהליך שנקרא התפתחות? כיצד מתוך חלקיק כלשהו שהיה יסוד הבריאה, מתוך הגרגר, החומר הראשוני הבלתי ידוע, נוצר כל החומר של היקום על כל מורכבותו וכל גווניו? בהתאם לאיזו תוכנית זה התרחש ולפי אילו כללים? מה שולט בחיי הטבע הדומם, הצומח, החי ובגוף האדם?

נראה לנו שהכול קרה מעצמו. אבל האם זה יתכן? האם אפשר לעשות צעד אחד קדימה בלי ידיעה ברורה לשם מה אנחנו עושים זאת? להיפך, "מעצמו" מביא אותנו לבעיות.

אבל, אנחנו ממשיכים להאמין שבגופנו קיימים, או בכלל בטבע הצומח והחי, חלקים מיותרים שהטבע "במקרה" שכח ועזב אותם. אנחנו מייחסים לו "פספוסים" שאחריהם היו ניסיונות נוספים… אבל "כל הפוסל במומו פוסל". אנחנו מייחסים לטבע את תכונות האופי שלנו.

למעשה, "סוף מעשה במחשבה תחילה". אין אף פרט בהתפתחות שלא ידוע מראש, שלא מכוון למטרה הסופית ושלא נמצא כבר בגמר התיקון. לכן, בכל התהליך אין שום דבר חדש חוץ ממה שהנברא חייב לפתח בעצמו. ההתפתחות מביאה את הנברא בכל רגע, מכינה ומחייבת אותו לבנות את המרכיב החדש הנוסף, את הדבקות, ההכרה, ההבנה, ההרגשה משלו כלפי הבורא. וכל יתר הדברים מתפתחים כדי לקרב את האדם בכל רגע למרכיב שעליו לעצב בעצמו.

לכן, אין שום דבר שלא ידוע מראש, מקרי, אקראי, כפי שחושבים פילוסופים ומדענים שונים.

עלינו להשתדל לתאר לעצמנו לפחות במשהו את המנגנון האדיר שכולל בתוכו ומקיף את תחילתה וסופה של הבריאה, כולל כל התהליכים, כל הדברים האפשריים, כל הפרטים בנפרד וכולם ביחד, בכל המדרגות שעדיין אינן ידועות ולא מובנות לנו.

כל אלה הם רשת כוחות, מערכת שחכמת הקבלה מסבירה לנו במקצת, חלקית. אפילו את ההסבר הזה אנחנו לא מסוגלים להבין. אבל בסוף ההתפתחות המערכת הזאת תהיה שלנו, פנימית, ואז אנחנו נרגיש אותה, נשלוט בה ונבין אותה.

חייבים רק להבין שבעולם שלנו אין אף פרט שלא קשור עם כל המערכת וכל החוקים חלים גם עליו. כאשר הוא מבצע פעולה כלשהי, הוא מבצע אותה מפני שמחייבים אותו, והוא גורם לתגובה של כל המערכת שמגיבה ומתקדמת בהתאם.

כך מתקדמים כולם ביחד מהתחלה ועד הסוף ומהסוף להתחלה. נדמה לנו שאנחנו מבינים משהו בעולם שלנו, אבל זה בסך הכול חלק אפסי מתוך אותה המערכת שאנחנו נצטרך לגלות. כל זה נקרא "חכמת הקבלה".

מתוך שיעור על פי המאמר "מהותה של חכמת הקבלה", 19.08.2014

ידיעות קודמות בנושא:
לדעת את העולם בו אנו חיים
העתק חי מהעולם העליון
לגלות את השליטה העליונה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest