אור עליון למפרע

שאלה: במה כל כך מיוחד נס מתן תורה? הרי כבר היו לפני כן ניסים: נס יציאת מצרים, קריעת ים סוף?

תשובתי: אנחנו לא מסוגלים להשיג את המדרגות האלה בכוחותינו, מפני שאנחנו עולים ממטה למעלה. כפי שבעולם שלנו אי אפשר לדרוש מילד שהוא יעשה בעצמו את מה שהוא לא יודע, או שיידע משהו שלא לימדו אותו.

קודם חייבים לחנך וללמד את הילד, ואחר כך הוא כבר ישתמש בידע הזה ואולי אפילו יגלה דברים חדשים. אבל לכל דבר צריכה להיות הכנה.

כאשר אנחנו יוצאים ממצרים, עדיין אין לנו שום הכנה ואנחנו בעצם לא מסוגלים לכלום. ולכן אנחנו זקוקים לגילוי של האור שיבוא ויטפל בנו, ייתן לנו אבחנות פנימיות. קודם כל אנחנו צריכים חינוך, לימוד, כוח, ידע, שׂכל, רגש.

כי אין לנו שום מושג על העולם העליון, אז איך אנחנו יכולים להידמות למשהו שאינו ידוע לנו? איך אנחנו יכולים להגיע למשהו אם אין לנו לזה שום הכנה? לכן כל מה שמתגלה במתן תורה, ניתן לנו כביכול למפרע, שאחר כך אנחנו צריכים לעבוד על זה ולהשיג בעצמנו.

כך זה מתרחש תמיד: תחילה נותנים לך מצב חדש, מספקים לך, מראים לך, אחר כך לוקחים, כדי שאתה תשיג את זה בעצמך. כך זה חוזר על עצמו בכל מדרגה ומדרגה ובכל מצב ומצב. אי אפשר לדרוש מהאדם שהוא יתקדם בעצמו. כאשר אנחנו עולים ממטה למעלה אנחנו אף פעם לא מכירים את המדרגה הבאה. כל מדרגה עליונה כלפי מדרגה תחתונה, זה עולם שלם, יש שם כאלה תהליכים ומבואות שאנחנו אפילו לא מתארים לעצמנו שהם קיימים ולא יכולים לדעת עליהם מראש שום דבר.

זו פשוט הרפתקה בלתי פוסקת, שבה כל פעם מתגלה משהו חדש. אתה כביכול קורא את אותם המאמרים, אותם המשפטים, אבל הכול נתפס לגמרי בצורה חדשה. אתה פתאום רואה שאתה צריך להחליף את כל המושגים, לתפוס ולעבד אותם בצורה חדשה. ועל הבסיס החדש הזה אתה מתחיל להבין בצורה אחרת את מה שכתוב.

לכן אי אפשר לדרוש מאדם, שהוא מראש יכין את עצמו לקבלת התורה. אנחנו עושים איזה שהן הכנות בעלמא במידת ההבנה שלנו מה צריך לעשות, ואחר כך כבר קורה מה שקורה…

מתוך הכנה לשיעור לכבוד חג השבועות, 03.06.2014

ידיעות קודמות בנושא:
נתינה וקבלה
מתחתית ההר, אל הפסגה
חג שמח של מתן תורה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest