הספר הנצחי

חמישה חומשי תורה תואמים לחמש התכונות של האדם שאותן הוא צריך לגלות בתוכו ולתקנן. בתכונות האלה הוא יגלה עולם שבו הוא באמת קיים.

במקום העולם הגשמי המדומה הוא יתחיל לראות עולם אחר ולהרגיש את עצמו בו כבאמת חי, נצחי, שלם, שכל הזמן מתרחב, משיג אותו בפנימיותו. אבל כל זה קורה לפי מידת התפתחותו של האדם בחמשת החושים הרוחניים.

כל אחד מהעולמות מאפיין בפני עצמו התפתחות של חוש יסודי מסוים, נניח, חוש המישוש, אבל הם כוללים בתוכם את כל השאר. אחר כך מתפתחים חושים של טעם שכוללים בתוכם את כל השאר.

אחר כך חוש הריח, השמיעה והראייה, שגם כן כוללים בתוכם את כל שאר החושים. כלומר כל מדרגה, אפילו הקטנה ביותר, בהכרח מורכבת מכל החמש, מפני שלא יכולה להיות תחושה אחרת, אלא רק שהיא מורכבת מהן.

לכן כל חלק של התורה מכוון להתפתחות של רגש אחד עיקרי, אבל כולל בתוכו את כל האחרים. תחילה זה יכול להיראות שכביכול ישנה חזרה. אבל זה לא כך.

לדוגמה, אנחנו יכולים לדבר על התפתחות הטעם בראייה ועל הראייה בטעם שמשלימים זה את זה. עד שלאדם מתווספת תחושה בטעם באיזה שהוא מאכל, כך הוא הופך להיות מושך יותר מבחינה חיצונית. ולהיפך, אם נותנים לו איזו דייסה, אז הוא רואה אותה בראייה מקולקלת. פשוט בא לו להקיא כשהוא רואה אותה, אף על פי שטעמה הוא נפלא.

לכן בסיפורים של התורה יש הבדל. אבל אם האדם עדיין לא מבין על מה מדובר, אז נדמה לו שהכול חוזר על עצמו: הולך איזה שבט במדבר, פעם בזה הוא לא מקשיב למשה ופעם במשהו אחר. הכול אותו הדבר, אותו הנוף, אותן הדמויות וכמעט אותן הבעיות.

אבל דווקא מפני שהדמות הראשית בתורה היא הבורא (דבר שבעצם לא קיים בשום ספר אחר), אז יוצא, שהוא מושך ומרתק את כולם. זהו הספר הנצחי, מפני שיש בו כוח.

אף אחד בעל דמיון מפותח, כמה שלא ינסה, לא יכול היה ליצור כזה ספר שאליו יימשכו כל הדורות. אין בו כביכול שום דבר מיוחד, אבל לאורך אלפי שנים הוא לא נותן לאף אדם לעזוב אותו.

היה נדמה שהסיפורים החזקים ביותר של התורה זה עלילות המלאות בפעולה אקטיבית: היציאה ממצרים, המאבק של העָם, עשרת המכות. אבל פתאום אותן הפרשות שמוקדשות לפעולות רגילות של חלוקת לחם, העלאת קטורת וכדומה, מתמלאות לא רק במשמעות, אנרגיה, רגשות, אלא גם מתחילות לחיות בתחושות שלנו. זהו הפרדוקס של התורה.

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי", 10.12.2013

ידיעות קודמות בנושא:
תורה של גלות ושל גאולה
שתי דרגות של התורה
כלל עם 612 פירושים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest