דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / "וזכרת כי עבד היית במצרים"

"וזכרת כי עבד היית במצרים"

הרב"ש, מאמר "מהו ברכה "שעשה לי נס במקום הזה" בעבודה":

"ויחד עם זה כתוב "וזכרת, כי עבד היית במצרים". זאת אומרת, כי עבד הוא דבר רע, ומכל מקום יש לפעמים, שהאדם רוצה להישאר עבד. שהעבד אמר "אהבתי את אדני".

אלא כנ"ל, שענין גלות, הוא לפי שיעור היסורים והמכאובים, שמרגישים בהגלות. ובשיעור זה יכולים לקבל שמחה מהגאולה. וזה כמו אור וכלי, כלומר שהיסורים שסובלים מאיזה דבר, הוא הכלי, שיכול לקבל אור, אם משחרר עצמו מהיסורים."

הייסורים צריכים להיות דווקא מהגלות, מחוסר היכולת העצמית לבצע פעולות השפעה אמיתיות, ולכן הוא סובל. זה נקרא "גלות" ו"עבדות".

אבל אם האדם לא סובל, אז יכול להיות שהוא מִצרי או אפילו שׂר של פרעה. עבדות צריכה להיות נגד הרצון. או יכול להיות, שהוא מעוניין להיות עבד, עד שמגיע למצב שרוצה לברוח מהעבדות בכל הכוח והאמצעים.

צריכים בדיוק לתאר לעצמנו מה זה נקרא גלות ועבדות, איך בהן אני מקבל את הטבע שלי כשליטה זרה שנמצאת בי. זה פרעה שנכנס לתוכי כמו איזה חיידק או נחש. הוא ממלא אותי ולא נותן לי לזוז ואפילו לא לנשום בחופשיות. ואם אני עושה משהו, אז הוא בולע את כל הפירות של עבודתי, בכך שהופך הכול לטובתו.

אם אני לא מבדיל ביני לבינו, אז אני עושה הכול לטובתו ללא שום חשבון וללא הכרה. נדמה לי שאני רוצה למלא את עצמי ולא את פרעה, כי אני משווה ומזהה את עצמי איתו. זה נקרא "דרגת חי".

אם אני מתחיל במודע לעבוד למען פרעה, זאת כבר עבירה אמיתית, זאת "קליפה". ואם אני מתחיל לשנוא אותו ולהתנגד לשליטה שלו, אז זוהי העבודה בגלות. כך באות שבע שנות רעב, שבהן אני רואה שאני לא מסוגל לעשות שום דבר והכול יוצא לטובת פרעה. אבל אני לא רוצה ולא מסכים עם זה! כך מתלקח המאבק שלנו, עד שיגיע לסופו.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 01.04.2014

ידיעות קודמות בנושא:
שליטה כפולה של כוח אחד
אחיזתו החזקה של פרעה
בדרך הנכונה בזכות פרעה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest