דף הבית / חינוך, ילדים / כשהמיעוט משפיע על הרוב

כשהמיעוט משפיע על הרוב

דעה: (פרופ' ויטלי קליוצ'אריוב, דיקן הפקולטה לפסיכולוגיה במכון מחקר לאומי "ביה"ס הגבוה לכלכלה", מוסקבה.)

אנחנו מקבלים את דעת הרוב כאמת, מאמינים יותר לדעת הקהל מאשר למראה עינינו, כיוון שלא נוח להיות באי-הסכמה לרוב. לא חשוב מה אומר לנו הרוב, אלא חשוב לנו לא להיות יוצאי דופן.

לדוגמה: בכיכר קטנה התאספו 10,000 איש, וסביבם מדינה גדולה ששותקת – אז למיעוט המהפכני יש השפעה משלו, הוא לא מדוכא על ידי הרוב, חשוב לנו מה אומר המיעוט.

בשבילנו דעת הרוב היא חובה לביצוע, ואילו דעת המיעוט אינה חובה, אך אנחנו שמים לב אליה ומנסים להבין מדוע הם חושבים אחרת. בכך ישנו כוח נסתר וגם השפעת המיעוט. כיוון שאנחנו לא מפחדים מהם, הם לא מהווים סיכון, אז אנחנו מתחילים להקשיב להם ולחשוב על תוכן דבריהם.

תחילה השפעת המיעוט לא באה לידי ביטוי, אך כעבור זמן מתעוררת שאלה רצינית אצל הרוב: אולי באמת צריך לעמוד עד הסוף ולא לעזוב את הכיכר? כמובן שאם דעת המיעוט הייתה נכונה, היה שווה לעמוד. הכול תלוי במידת הגיבוש של המיעוט ובכושר ההתמדה שלו בהבעת רעיונותיו בצורה ברורה.

בשלב זה התעמולה מתחילה להסיט את תשומת הלב מהתוכן, להעביר ביקורת על נציגי המיעוט ולפגוע באמינותם. זה עובד, כי כאשר אדם מתחיל לחשוב לעומק הוא מתעצבן, מה שגורם לו לשמוח מההסבר הפשוט של התעמולה. הנשק העיקרי, ולמעשה היחיד, של המיעוט הוא העקשנות וההתמדה לא להפסיק לשדר את הרעיונות שלהם.

מנקודת המבט של הביולוגיה, להיות יוצא דופן זו טעות. אם כולם נוהגים בצורה מסוימת, זאת אומרת שזאת הצורה הנכונה היחידה וכל מי שנהג אחרת – נטרף.

משמעות המושג "חכמת ההמונים" היא, שהתשובה הממוצעת של ההמון היא המדויקת והנכונה ביותר, כי כולם שוגים ביחס לאמת, והדעה הממוצעת היא הקרובה ביותר. אך חוק זה עובד רק אם ההמון אינו משוחד, במצב יציב, כאשר הנסיבות ברורות. אולם כאשר הכול משתנה ולא בטוח, הרוב נכנס למבוכה ואז למיעוט יש יכולת להשפיע עליו עם הרעיון שלו.

אם דעת המיעוט היא אמת ולא המצאה, אז היא תזכה לחיים, תתפשט בהדרגה על הרוב ותהפוך להיות נורמה. ברגע שהכלכלה תיפול והסדר יופר, הרוב יאבד את הכיוון ויהיה מוכן לקליטה של מחשבות חדשות.

תגובתי: במקרה שלנו חובה להוסיף את השפעת "האור המקיף", שיארגן את הנסיבות ההכרחיות לתיקון החברה האנושית, במידת מוכנותנו לחינוך ההמונים.

ידיעות קודמות בנושא:
המסה הקריטית להתפשטות רעיונות
השפעת המיעוט הרעיוני
מיעוט של 10% משנה את העולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest