דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אזהרה של החכמים הראשונים

אזהרה של החכמים הראשונים

בעל הסולם, "הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות", סעיף ג':

"ונודע שכח המועיל וכח המזיק, עולים בקנה אחד, כלומר, כמה שמסוגל להועיל, כן מסוגל להזיק, ולפיכך כיון שאדם פרטי אחד, עולה כחו על כל הבהמה והחי מכל הדורות והזמנים כנ"ל, כן כח המזיק שבו עולה על כולנה.

וע"כ כל עוד שאינו ראוי למעלתו, באופן שישמש בכחו רק להועיל, לשמירה יתירה הוא צריך, שלא יקנה מדה מרובה ממעלת האדם, שהיא החכמה והמדע. ולמען זה הסתירו החכמים הראשונים את החכמה, ממרחבי ההמון, מפחד שלא יארע להם תלמידים שאינם הגונים, וישמשו עם כח החכמה, להרע ולהזיק, ונמצאים פורצים בתאותם ופראיותם הבהמית, בכחו הגדול של האדם, ויחריבו את הישוב כולו."

מובן, שאם נותנים לאנושות בידיים כוח יותר מדי גדול שאינו תואם למוח שלה, אז הוא הופך להיות מסוכן. זה דומה לילד שגדל לגובה של שני מטר ומשקל של מאתיים קילו, אבל נשאר מפגר בשׂכלו, ולכן יוכל לבצע פעולות מסוכנות.

אותו הדבר קורה באנושות, שקיבלה לידיים פצצת אטום והתחמשה בנשק חדיש ביותר ובכמות עצומה. נשק, זו הסחורה הכי נפוצה, הכי מכובדת והנמכרת ביותר.

אבל למרבה הצער, השׂכל האנושי מפגר אחר התפתחות הטכנולוגיה. להיפך, משנה לשנה המנהיגים שלנו נהיים יותר רדודים, בקושי מתמצאים בעולם הזה ולא מבינים לא הוא הולך. הבעיה היא, שאנחנו בעזרת התפתחות החכמה פיתחנו כל מיני כלים ואמצעים שרק מחזקים את האגו שלנו, את הרצון לקבל האגואיסטי, במקום להחליש אותו.

ולכן אנחנו הכנסנו את עצמנו לכזה סבך, עד כדי כך ציידנו וחימשנו את האגו שלנו, שלא יודעים עכשיו איך לצאת ולהיפטר ממנו. זאת ממש בעיה גדולה.

לכן הזהירו החכמים הראשונים, שאסור לגלות את החכמה לכל מי שבא לו, מפני שאנשים יכולים להשתמש בה לרעתם של האחרים. ולכן הם סגרו את דלתות החכמה בפני ההמון. מה שאם כן בימינו, להיפך, כל אחד יכול ללכת לאוניברסיטה ולקבל כל מקצוע שהוא ואחר כך להשתמש במקצוע הזה לפי הרצון האגואיסטי שלו. היום אפשר להיכנס לאינטרנט ולמצוא הוראות, איך לבנות בעצמי פצצת אטום. הכול אפשר ללמוד ולעשות.

אבל לא כך היה עם חכמת הקבלה. המקובלים לא הרשו לעצמם לפתוח את חכמת הקבלה, וחיכו עד שהאנשים החלו להתייאש מההתפתחות האגואיסטית שלהם בעולם הזה. ואז לאחר מכן כבר אפשר היה להעביר להם את החכמה הזאת, ורק באותה צורה, שהיא יכולה להועיל ולפעול רק למטרות התיקון. אחרת אי אפשר להשתמש בה.

אי אפשר להשתמש בה לרעת עצמך ולרעת אחרים. בחכמת הקבלה ישנו תנאי, שעד שלא רכשת "מסך" ו"אור חוזר", כלים דהשפעה, אהבה לזולת, קשר עם הזולת, אז אתה לא יכול להשתמש בכוחות שלה. הם לא מופיעים בך. ואם הם יופיעו ואתה משתמש בהם בצורה לא נכונה, אז הכוחות האלה מייד מסתלקים.

מתוך שיעור על "הקדמה לספר "פנים מאירות ומסבירות"", 09.03.2014

ידיעות קודמות בנושא:
חכמה למכירה
למה היה קיים איסור על לימוד חכמת הקבלה?
המדע הפנימי ביותר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest