דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / תפקיד הדתות בתהליך התיקון

תפקיד הדתות בתהליך התיקון

שאלה: הקוראן אומר ש"אלוקים אינו זקוק לשותפים". אז מדוע הקבלה מלמדת שעלינו להיות שותפים ועוזרים של הבורא?

תשובתי: מקורן של הדתות הוא ב"קו ימין", "קו שמאל" ו"קו אמצעי". מקור האסלאם הוא "קו ימין" כלפי הבורא, מקור הנצרות הוא "קו שמאל" והיהדות היא ה"קו האמצעי". לכן, לוח השנה המוסלמי מבוסס על תנועת הירח, לוח השנה הנוצרי מבוסס על תנועת השמש, ולוח השנה העברי מבוסס על שניהם, בהתאם ל"קו האמצעי".

נכון שהקוראן אומר ש"אלוקים לא צריך שיתוף", כי ב"קו ימין" ו"קו שמאל" לא יכול להיות שיתוף האדם. השיתוף יכול להיות רק אם אנחנו משתמשים ב"קו ימין" ו"קו שמאל", בונים מהם את ה"קו האמצעי" ועולים ב"קו האמצעי" לרמה של שותפות עם הבורא, נעשים כמוהו.

לכן, הקבלה מדברת על שותפות בין האדם והבורא. זה לא נהוג ביהדות הדתית, כי היא נוצרה אחרי חורבן בית המקדש וירידת העם מהדרגה הרוחנית. אבל נכון להיום, אחרי אלפיים שנות גלות אנחנו מתחילים בסופו של דבר לתקן את החורבן של בית המקדש הראשון והשני. לכן, עלינו לממש בתוכנו את ה"קו האמצעי" האמיתי, כלומר, להתחיל להתרומם מעל האגו שלנו.

הדתות בנויות כך שהאדם לא צריך להיפטר מהאגו שלו. להיפך, הדתות משתמשות באגו האנושי כדי למשוך את האדם, להרגיע אותו, להבטיח לו חיים רגועים, בריאים, מוצלחים ושלום משפחה. זאת הצורה נכונה ביותר האופיינית לגלוּת ואנחנו לא מתנגדים לכך.

אבל עכשיו אנחנו נמצאים בתקופה שבה אנשים מדתות שונות מתחילים להתעלות מעל הדתות ורוצים להכיר את האלוקות. מצד אחד, מחוסר ברירה, כי החיים נעשו בלתי צפויים. ובנוסף לכך, מתפתח בנו הרצון והוא דורש מאיתנו "להכיר את מלכנו", לגלות אותו. בתוך כל אחד מאיתנו מסתתר הניצוץ הזה. בתוך בני ישראל כתוצאה מהמדרגה הרוחנית שהיו בה בעבר ובאומות העולם כתוצאה מההתכללות ההדדית במשך שנות הגלות.

לכן, ישנם בעולם המון בני אדם שמתחילים להתעורר. אבל כאשר האדם מתעורר לקראת השגת הבורא הוא כבר אינו זקוק לדת, אלא לחכמת הקבלה. כי הקבלה היא חכמה של "גילוי הבורא לנברא בעולם הזה". זהו ההבדל העצום בין כל הדתות ("קו ימין", "קו שמאל" ו"קו אמצעי") ל"דת האמיתית" לפי הגדרתו של בעל הסולם. במאמרו "מהות הדת ומטרתה" הוא כותב שקיימת רק דת אמיתית אחת, והיא, חכמת הקבלה, שמביאה ל"הכרת האלוקות" דרך הזדהות, דרך השתוות הצורה עם הבורא.

וכל יתר הדתות פעלו בתקופת הגלות במטרה לקדם את האדם לזמננו, כדי להתחיל את התיקון. בזמן הגלות היה צורך לחנך את האדם, לשמור על קיום תרבותי בעזרת המדע, המוסר והמוֹרָל. זה היה תפקידן של הדתות. הן פעלו בתוך האנושות וקידמו אותה. הדת שירתה את האינטרסים של האנושות.

אבל נכון להיום תפקיד הדת מתחיל להיחלש וזה מתבטא בכל הדתות. אנחנו עוד נזכה לראות שינויים גדולים, התנגדות ומאבקים. אבל התחילה תקופת התיקון ולא ניתן לעצור אותה. כל יום העולם מתדרדר יותר ויותר, כמו עגלה שמתגלגלת במורד ההר במהירות מסחררת. לכן, בימינו כל הדתות תצטרכנה להתאים את עצמן לחכמת הקבלה. בתקווה שזה יעבור בצורה חלקה והן יבינו מה מקומן.

יש להן מקום בתהליך התיקון בתנאי שהן תתחלנה לאמץ את העיקרון של "ואהבת לרעך כמוך" שכביכול כבר נמצא "בכתב", צריך רק להתחיל לממש אותו בפועל, יותר מזה לא דורשים מהן. בהתאם לזה הן תעשינה ביקורת על כל מה שכבר נמצא בהן ומה צריך להיות ורק אז הן תתמוכנה בחכמת קבלה כדי לאפשר לה לממש את התיקון של כולם בלי יוצא מן הכלל.

מתוך שיעור על פי הקדמה לספר הזוהר, 23.01.2014

ידיעות קודמות בנושא:
הדת כמערכת יחסים עם הבורא
אתאיזם, דת וקבלה
תפקידה של הדת בתהליך ההתפתחות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest