תפילה ללא מילים

זוהר לעם, ויקהל, חלק א': קמא) "מי שקורא בספר התורה, אחד קורא, והאחר שותק. ואם שניים קוראים בתורה, גורעים האמונה שלמעלה."

"שניים", הם היצר הטוב והיצר הרע שבאדם. ניתן לקרוא בתורה אך ורק כאשר אחד שותק והשני מדבר, ולא אחרת.

"התפילה צריכה להיות בדיבור בלי קול, שלא יישמע לאוזן אדם". כלומר, לא צריך לצעוק כמו שנהוג בדרך כלל, אלא יש להתפלל בדממה.

"כי המלכות, שממנה נמשכים בני האדם, מתוקנת מב' נקודות, ממלכות דמדה"ד, שאינה ראויה לקבל אור, וממלכות המתוקנת בבינה, מדה"ר, הראויה לקבל האור." זהו שילוב בין ה"מלכות" ל"בינה": הרצון נובע מ"מלכות" ואילו הכוונה בעל מנת להשפיע נובעת מ"בינה".

"וגם האדם מעורב מב' נקודות אלו. ואם זכה אז מדה"ד בהסתר ומדה"ר בגילוי, ראוי לקבל אור העליון. ואם לא זכה, התגלה בו מדה"ד, וכל האורות פורחים ממנו. וע"כ ניתקן אוזן העליון במדרגה עקומה, לקבל תפילת אדם צדיק, שזכה שמדה"ד שלו בהסתר, כדי שהאוזן המקשיב לא יעורר מדה"ד הגנוז בדיבורי התפילה. ולפיכך, אם אדם אחר שומע התפילה מטרם שתעלה למעלה, הרי אדם ההוא מעורר מדה"ד הגנוז בדיבור התפילה. ואז כבר אינה יכולה להישמע למעלה, כי אינה ראויה לקבלת שפע."

האדם צריך לפתוח את הלב בכדי להתפלל, ולא לומר את התפילה במילים. אני צריך לרצות שייתנו לי מלמעלה את הידע – מה בדיוק לבקש! היינו, אני לא ממציא את האותיות, המילים, המשפטים בעצמי, אלא אני מקרין רצון פשוט בלבד שהתפילה גם כן תגיע מלמעלה. אני רוצה שהבורא יעצב את הרצון שלי כי אני לא יודע בוודאות עם איזו בקשה עליי לפנות, אילו מילים ומשפטים בדיוק עליי לומר ואיך לסדר את הרצון שלי.

כל אות היא תבנית לקבלת המילוי, שבינתיים אינה ידועה לי. לכן עליי להביא את עצמי למצב שהרצון העליון ייחתם בתוכי. החותם יחיה בתוכי ויהפוך להיות לרצון שלי. זה נקרא "תפילה לפני לתפילה".

אני לא יודע לאיזה רצון עליי להגיע כדי שהוא יתאים לעליון. אנחנו משתדלים להתחבר, אך לא יודעים בדיוק מה זה אומר. אנחנו מבקשים ולא יודעים מה לבקש. כל זה מאוד מעורפל, וכל המאמצים שלנו דומים למאמציו של ילד קטן שמנסה לעשות משהו באופן שגוי לחלוטין. אך הוא משתדל, מתנשף, רוצה מאוד להצליח!

עליי להשקיע מאמצים כדי לבנות בתוכי "רצון גולמי", שיהפוך להיות לצורך שלי ברצון הנכון. זאת אומרת, עליי להבין שאני לא מסוגל להשיג את מה שאני רוצה, אך אני מאוד רוצה ויחד עם זאת, איני יודע בדיוק מה אני צריך לרצות. ואז על התפילה הקודמת לתפילה שלי מגיעה מלמעלה תשובה והבורא מסדר לי את הכול: נותן לי את המילים והאותיות של התפילה ואת הרצון. הוא מפרמט אותי כך, שאני מתחיל לשאול ולבקש בעצמי. מסתבר שהשאלה והבקשה שלי גם כן מגיעות מלמעלה.

אולם, עד אז ישנו רק המאמץ שלי לאיחוד, השאיפה לעלות להשפעה, שאותה איני מבין כלל, אבל כאילו רוצה להשיגה. ההשתוקקות הזאת מושכת אליי את המאור המחזיר למוטב המתקן אותי ונותן לי את הרצון הנכון.

מלכתחילה אני מקבל גן רוחני בלבד, "רשימו". ולאחר מכן, כל המאמצים שלי מכוונים בכדי לקבל רצון נוסף, ואז כשהרצון מקבל צורה, אני מבקש מילוי – אפשרות להשפיע. וכך שוב ושוב: מבקש לתת לי רצון ואחר כך מילוי. בכל פעם עלינו להתפלל על ה"כלי" ועל ה"אור", כלומר להעלות תפילה, מ"ן, הן על זה והן על זה.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 09.01.2014

ידיעות קודמות בנושא:
הכנה לתפילה
ממה מתחילה תפילה
התפילה שגדֵלה בסתר בתוך הלב

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest