דף הבית / המשבר ופתרונו / "מומחים" מנהלים את האסון

"מומחים" מנהלים את האסון

כל הבלגן הגלובלי שקיים היום בעולם נובע מזה, שבעולם עושים דברים שאינם נחוצים כלל להשגת המטרה. בזה הייחודיות של זמננו, ואני מקווה שהמגמה ההרסנית הזאת תסתיים במהרה.

עוד לפני חמישים שנה פעל עיקרון פשוט: "אדם שלא היה עובד, לא היה אוכל". אבל אחר כך הגיע המשך ההתפתחות של הדמוקרטיה, הליברליזם, מדיניות הרווחה ושאר התפיסות ה"מתקדמות", שכתוצאה מזה אנחנו הגענו למצב הפוך: אדם יכול לא לעבוד ובכל זאת לקבל אבטחת הכנסה, תלושי מזון ועוד כל מיני "חסדים" נדיבים.

פתאום הופיעו מיליוני בני אדם שאינם עובדים, אבל קיימים. האנשים האלה הופכים למסה גדולה, הם מתאחדים יחד ומתחילים להמציא לעצמם כל מיני מקצועות. למשל, לטקס הענקת דיפלומה, ראיתי שהתאסף אצטדיון שלם של עורכי דין. בשביל מה אנחנו צריכים כל כך הרבה?

בעולם התרבו המון מקצועות שלפני חמישים שנה נחשבו לנדירים או שלא היו קיימים בכלל. "בעלי המלאכה" של ימינו החלו בפעילות רחבה וחושבים את עצמם לאנשים חשובים.

ובינתיים, באמת שאין בימינו אנשים גדולים. להיפך, אנשים שהיו מנודים בעבר המציאו לעצמם כל מיני מקצועות, המציאו כל מיני פקולטות באוניברסיטאות, ופתאום נהפכו ל"אנשים חשובים וגדולים" ונעשו מומחים, שלמעשה אין בהם שום צורך.

תפקיד נפרד משחקים כאן כלי התקשורת המודרניים, שהתנפחו למימדים אפיים ושייכו לעצמם את הזכות לקבוע את החיים שלנו. אז מי קובע מה חשוב ומועיל לנו ומה לא? ודאי שאני לא רוצה לערוך הכללות, אבל לאחר שמדברים עם אדם מהתחום הזה, אתה רואה, שלמעשה הוא הופיע מ"שום מקום", שאין לו שום בסיס, שום יסודות, כדי לעצב את "דעת החברה". איזו השכלה הוא קיבל? עד כמה הוא מוכן לתפקיד הזה? מה הוא יודע לעשות חוץ מאשר "הרבה רעש", בדרך כלל, מכלום?

בקיצור, ה"מומחים" האלו החלו בתהליך של "דיפוזיה" (פעפוע) והתחילו להחליף את האנשים הגדולים שהיו פעם כאליטות רוחניות או כאליטות בממשלה. וביום בהיר אחד התברר שאנחנו תלויים באיזה שהם אפסים ממש, שלא ברור מהיכן הם הופיעו ולא ברור במה הם עוסקים. הם נמצאים בכל מקום, הם קובעים מה עלינו לקרוא, מה עלינו לראות ומה לשמוע, במה לעסוק ואיך לחשוב.

הכול התהפך ממטה למעלה: אותם אנשים שהיו זרוקים ושלא היה בהם שום צורך לשום עבודה, היום פתאום "המציאו" לעצמם כל מיני מקצועות, כל מיני תארים והם היום המובילים. נהיה מצב של "עבד כי ימלוך", ולכן העולם שלנו הולך ונעשה יותר ויותר "אפור"…

אז מה אנחנו יכולים לעשות? – להפיץ את חכמת הקבלה ואת שיטת החינוך האינטגרלי. אבל רק לא דרך אותם ה"מומחים". כי הם אינם מסוגלים להבין כלום. המסר שלנו מופנה ל"בני עניים", לשכבות העניות, ודווקא בהם אנחנו נמצע קרקע פורייה להתפתחות השלווה.

וה"מומחים" האלה יפלו עוד מעט. אבל עד אז הם ימשיכו לבלבל את האנשים, אבל בזה גם כן טמון הסוף שלהם.

מתוך שיעור על המאמר "גילוי טפח וכיסוי טפחיים" של בעל הסולם, 12.12.2013

ידיעות קודמות בנושא:
את מי להעדיף: עשירים או עניים?
אל עולם חדש, דרך קפיצה איכותית
המלכודת של העבדות התעשייתית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest