דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / בנקודה של כאוס וחוסר איזון

בנקודה של כאוס וחוסר איזון

הכנס בבולגריה, שיעור מס' 1

אברהם, וכל המקובלים הגדולים אחריו, גילו את המערכת המאוחדת של היקום במלואה. הם הסבירו כיצד הכוח העליון ברא את העולם אין סוף, שממנו יורד החומר שמתפתח בעולם שלנו ומרגע מסוים מתחיל לעלות שוב.

הבריאה (החומר) יורדת בהתפתחות שלה מהעולם אין סוף בחמישה עולמות: אדם קדמון, אצילות, בריאה, יצירה, עשייה – עד לנקודה הנמוכה ביותר של העולם שלנו, שנקראת הנקודה של "המפץ הגדול". דווקא ממנו מתחילה ההיסטוריה של היקום, החומר, האנרגיה, המידע, וחוקי האינטראקציה של כל חלקי הטבע: דומם, צומח, חי ואדם – מתחילות להופיע מערכות אסטרונומיות, נוצר כדור הארץ, והתפתח כל דבר שנמצא על פניו.

בעל הסולם כותב, שבמשך שלושים מיליוני שנים כדור הארץ התחמם והתקרר לסירוגין, עד שהפך לגוף מוצק חיצונית. לאחר מכן, לפני כארבעה מיליארדי שנים, החלו להופיע חיים אורגניים שהתפתחו עד ימינו.

מאדם והלאה אנחנו כבר מדברים על התפתחות האגו האנושי. ראשית, האגו שלנו התפתח בצורה ליניארית, ולאחר מכן הוא החל לגדול באופן אקספוננציאלי.

האגו שלנו קובע את כל שלבי ההתפתחות שלנו, כל המבנים החברתיים, האזרחיים, הפוליטיים, הממשלתיים שהאנושות מפתחת בהדרגה. כלומר, הכוח הפנימי שלנו הוא כוחו של האגו: אני רוצה את הכול רק לעצמי. כל אחד מאיתנו באופן אינסטינקטיבי רוצה להסתדר בחיים בצורה נוחה ככל האפשר, הרי, הכוח האגואיסטי שפועל בנו הוא הרצון לקבל, ליהנות, להתמלא.

הכוח הזה הכריח אותנו להתפתח, ליצור מערכות כלשהן, לבצע כל מיני שינויים במבנה המשפחתי, החברתי, הפוליטי. כך אנחנו פעלנו עד למאה העשרים.

rus_o_rav_2013-11-01_lesson_congress_n1_pic62

במאה העשרים חלה התפתחות מהירה מאוד של האגו שכבר גדל מעבר לגבולותיו והפך להיות גלובלי. בזה הוא שונה מהשלבים הקודמים של התפתחותו, הרי, הוא כבר התפשט בכל כדור הארץ.

למעשה, ניתן להציג את ההיסטוריה של האבולוציה האנושית בהתאם להתפתחות של האגו, ולהסביר מדוע בשלב מסוים בהיסטוריה התחילו מלחמות במטרה להתפשט, ובשלב אחר – האנשים חיפשו אחרי שטחים חדשים. מדוע רמה מסוימת של התפתחות האגו הובילה למהפכה תעשייתית, למעבר מימי הביניים לרנסנס, ומהרנסנס לשלב הבא. מדוע המהפכה התעשייתית הובילה למודרניזם ולפוסט-מודרניזם. כלומר, את כל זה אנחנו יכולים להציג לפי קנה מידה שמראה כיצד האגו הפנימי שלנו עורר בנו את הצורך לשנות את הציביליזציה.

והדבר החשוב ביותר הוא, מה שהשגנו היום: הרי, העולם הפך לגלובלי, אינטגרלי, קשור, תלוי בצורה הדדית. במצב זה, האגו שלנו נהיה מסוכן במיוחד, כמו בבל העתיקה. מצד אחד, אנחנו תלויים זה בזה, נכללים זה בזה כמו אחד שלם, סגורים בינינו, כלומר, אנחנו יוצרים מערכת גלובלית אחידה.

אבל מצד שני, ישנם בתוך המערכת הזאת כוחות שפועלים כדי למשוך את הכול החוצה מהמעגל, כל אחד לכיוון שלו.

כאשר המערכת הזאת נכנסת למצב של חוסר איזון שהולך וגדל, היא בהדרגה הופכת להיות מאוד לא יציבה, וחוסר היציבות גורם לכאוס.

אף על פי שעל כל זה מדובר בחכמת הקבלה, היא אינה עוסקת בתיאור ההתפתחות של האנושות, המדע שלה, התרבות, היחסים המשפחתיים, החברתיים, הפוליטיים, הכלכליים, וכן הלאה. כל זה נובע מהאגו שלנו ומופיע כתוצאה ממנו. ולכן, זה לא באמת חשוב מה קורה, המגמה היא חשובה.

והמגמה היא, שבמצב כזה קריטי האנושות לא תצליח לשרוד במשך זמן רב. עכשיו נוצרה אותה הבעיה כמו בבבל העתיקה, אבל אז היא נפתרה בצורה פשוטה מאוד: הבבלים התפזרו לכיוונים שונים. הם לא היו מסוגלים לחיות קרוב זה לזה, והתפזרו בשקט, ובכך מנעו התנגשויות שונות. והיום אין לנו לאן לברוח – כדור הארץ מאוכלס בצפיפות יתרה.

המקובלים חזו, כי משנת 1995 האנושות תיכנס למצב קריטי, מסוכן במיוחד בשבילה, כאשר היא לא תוכל לאזן את עצמה. ניתן לראות את זה בכאוס שבו נמצאת כל מדינה לחוד, וביחסים שלה עם מדינות אחרות. באופן כללי, מתעוררים מצבים של סכסוכים מטופשים, אבל אף אחד אינו יכול לשנות שום דבר.

מתוך שיעור מס' 1 בכנס בבולגריה, 01.11.2013

ידיעות קודמות בנושא:
על פני גל האגו המפותח
שיתוף פעולה הדדי של שני כוחות הטבע
לאזן את שני כוחות הטבע

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest