דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הדת כמערכת יחסים עם הבורא

הדת כמערכת יחסים עם הבורא

מהי מהותה של הדת? האם היא ניתנה לטובת הבריות או לטובת הבורא? איפה השכר המובטח: בעולם הזה או בעולם הבא?

כפי שכותב בעל הסולם במאמרו "מהות הדת ומטרתה", לאף אחד אין תשובות נכונות לשאלות הללו. מתוך הבלבול שלהם, האנשים אינם מבינים מה באמת נקרא "דת".

דת, זה היחס של האדם לכוח העליון אשר מנהל את כל הטבע. נראה כך, שאם הכוח הזה מנהל את הכול, ואני נמצא כאן בעל כורחי, אין מה לעשות. אבל, כנראה יש בינינו כזה יחס שאני יכול לעשות משהו בעצמי: לברוח מהרע, או להימשך לטוב. בקיצור, אם אני נכנס ליחס נכון להשפעת הכוח העליון עליי, אז אני מסוגל לשנות משהו בגורל שלי.

לכן, הקשר המסוים הזה מצד האדם לכוח העליון, ובהתאם לכך, מצד הכוח העליון לאדם, נקרא "דת". זאת אומרת, דת היא מערכת יחסים הדדית שקיימת בין הבורא לנבראים.

הבעיה היא שאף אחד אינו מכיר את המערכת הזאת, כולם טועים. יש כאלה שטועים בכיוון אחד, ויש כאלה שטועים בכיוון אחר, יש הטוענים על הבורא דברים מסוימים, ויש הטוענים דברים אחרים. כל אחד מבולבל בצורה משלו, ואף אחד אינו יודע איפה נמצאת האמת, איפה מקבלים שכר ואיזה סוג של שכר. להיפך, אנחנו לא רואים שמישהו נהנה בעולם שלנו – כולם סובלים. והעולם הבא בכלל מעורפל, ומי יודע מה "מוכרים" לי…

זאת אומרת, בעניין הדת יש לנו בלבול אחד גדול. העובדה היא שכל הדור המודרני מבולבל. אם הדת הייתה עונה לנו על השאלות שבהן תלוי הקיום שלנו, אם היא הייתה מסבירה לנו כיצד צריך לחיות על כדור הארץ, להתפרנס ולהצליח, כיצד להבטיח לעצמינו את העולם הזה ואת העולם הבא, כיצד להסתדר אחד עם השני, בוודאי אנחנו היינו מחזיקים בדת. אך מכיוון שהדת אינה נותנת תשובות, האנשים עוזבים אותה. האדם נחלש ויוצא ממנה, אפילו אם בצורה פורמלית הוא עדיין נמצא במסגרת הדתית.

הסתירה הפנימית הזאת, ההתרחקות מהדת, נקראת "ירידת הדורות", וכולם מסכימים שזאת עובדה. הסיבה לכך היא שאנחנו לא קיבלנו מהדת תשובות נכונות לשאלות הקיומיות, ולא יודעים מה היא באמת.

כמובן, אף אחד אינו אשם בזה. זהו התהליך, כך תוכנית הבריאה צריכה להתממש בנו ולהביא אותנו לרגע שאנחנו נשאל את שלושת השאלות בצורה רצינית. אם אנחנו נענה עליהן בצורה נכונה, אז נדע מה זה "דת" – במילים אחרות, כיצד עלינו לבנות יחסים נכונים עם הכוח העליון. וכתוצאה מכך, אולי, אנחנו נהנה בעולם הזה ובעולם הבא, לטובתנו ולטובת הבורא.

כך או אחרת, כדאי לנו לברר ולפתור את הבעיה הזאת. הרי, בכל מקרה אנחנו נמצאים תחת שליטתו של כוח עליון כלשהו – לכן צריך לברר מה הם היחסים הנכונים איתו. זה מביא לנו תועלת, ולכן אנחנו צריכים להגיע לזה בצורה פרקטית פשוטה.

דווקא את הדרך הזאת אנחנו מציעים לקהל הרחב: "בואו נברר, מה זה הטבע שבתוכו אנחנו קיימים". "הטבע" בגימטרייה זה "אלוקים". אנחנו כולנו חיים ב"בועה" הזאת, ומיום ליום היא מאיימת עלינו יותר ויותר: ברמה של הטבע הדומם, הצומח והחי, וגם ביחסים בין האנשים. מספיק שכבר היום מדענים מדברים על כך שהעולם עומד בפני כל מיני אסונות טבע. מי יודע מה מחכה לנו. בגדול אנחנו רואים שהטבע, כלומר, הבורא, מגלה אלינו יחס לא ידידותי. יש מה לשפר. אז בואו נראה האם אנחנו מסוגלים לעשות זאת. כנראה שזה בידינו.

הבדיקה הזאת היא בהחלט רצויה. כדאי לנו לברר כיצד עלינו להתייחס לבורא, או לטבע. זה בהחלט יביא לנו תועלת.

מתוך השיעור על המאמר "מהות הדת ומטרתה", 28.10.2013

ידיעות קודמות בנושא:
מה מביא לאלוקים?
ושוב על הדת…
להתחבט או להתמסר לזרם?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest