דף הבית / חכמת הקבלה / שורשים רוחניים / מהיכן הופיעה התורה?

מהיכן הופיעה התורה?

שאלה: איך ומהיכן הופיעה התורה?

תשובתי: לפני אלפי שנים החל האדם להרהר לראשונה במטרת קיומו, ולא רק בגופו המתכלה וכיצד להאכיל אותו ולסדר את העולם סביבו. באדם התעורר רצון להגיע לשורשיו ולגלות מה עיצב, פיסל ביולוגית, יצר ואירגן אותו. הבנת הטבע הביולוגי של האדם איננה הבעיה, אלא הבעיה היא להבין על פי אילו חוקים, באיזו כוונה, פעלו הכוחות שיצרו אותו.

בני האדם שאלו את השאלות הללו עוד מדורי דורות, ומתוך השאלה הבסיסית על משמעות החיים הם חדרו עמוק יותר ויותר אל תוך הטבע והטבע עזר להם בכך. כוונותיהם היו פשוטות, הם רצו להשיג את מקור החיים. הם שאפו להבין לשם מה אנו קיימים בעולם הזה ובאיזה אופן ניתן להבחין במצב העתידי שלנו, האם אנו מתקדמים לקראתו בדרך הרצויה או שיש דרך אחרת. האם יכול להיות שאת כל הפעולות אנחנו עושים באופן אוטומטי?

אצל האדם הופיעו ספקות לגבי דרכי החיים השונות, האם להתקדם במסגרת החיים האישיים המצומצמים או להתקדם יחד עם האנושות. לא משנה שהתהליך הזה הסתכם בהמצאת אלות, כדי חרס ואוהלים, העיקר הוא לאן אנחנו נעים באופן פנימי. כיצד אנו יוצרים את גורלנו בעתיד, האם יש לנו בחירה חופשית? השאלות הללו הביאו את בני האדם לכך שהם התחילו לגלות את כוחות ההתפתחות וקראו להם "הכוח הנסתר" או "רזיאל המלאך". האדם החל לחקור בהדרגה, לשם מה מופיעים בו כוחות וידע, למה היום הוא שונה בהשוואה לאתמול, מה מתרחש בטבע שמחייב אותו להשתנות.

אמנם תהליך ההתפתחות אופייני גם לקופים אבל האדם מהרהר בכך והקופים לא. הקופים לא משנים את עצמם ואת העולם הסובב, ואילו אצל האדם קיים הצורך הזה. כלומר, מלכתחילה טמון באדם מידע המופיע בו ומוביל אותו קדימה. מתוך כך מתעוררות שאלות כגון: "אם הכוח העליון כל הזמן מעורר אותי למחשבות ופעולות חדשות, האם אני יכול להחליט לאן לכוון את המחשבה שלי ובאופן כזה לקבוע את הפעולות שלי? האם כך אני יכול להגיע לתוצאה סופית שאינה נצפית לחלוטין על ידי הכוח שמנהל אותי? ואם התוצאה לא נצפית, יוצא מכך שאני בעצמי מנהל על בסיס מסקנות אישיות? האדם חייב לדעת האם הוא שמוביל קדימה והאם הוא עושה זאת בדרך נכונה.

השאלה על הבחירה החופשית מופיעה באדם מתוך ההבנה כי האדם נעול לגמרי בטבע דטרמיניסטי שמנהל את המחשבות והרֵגשות שלו. אין לאדם דבר משלו, אלא כל מה שיש בשכל וברגשות מגיע אליו ממקור לא ברור והוא אינו יכול לעשות דבר בקשר לכך. האדם הוא חלק מ"מכונה" ששולחת לו אותות והוא מממש אותן. למרות שהאדם לא חש במכונה הזו ולא חושב שהוא מהווה חלק ממנה.

אם מקבלים את ההנחה שהכול פועל בצורה כזאת אז הכול נעשה פשוט ביותר, פעל בהתאם לאינסטינקטים והרצונות שלך, צור מערכת תעשייתית, כלכלית ופוליטית, עשה כל העולה בדעתך. אל תהרהר בשאלה מהיכן מגיעות המחשבות והרצונות ולאיזו מטרה ניתנו, כי אתה המנגנון המבצע. איננו מרגישים שאנחנו מבצעים תכנית "זרה" מפני שאנו מרגישים אותה כשלנו, היא חיה בנו, וכך האנושות קיימת. למרות שאין  בחירה חופשית, התכנית העליונה נותנת לאדם אשליה של חופש בחירה. עם זאת, אנשים מסוימים בכל זאת החלו לשאול, "מאיפה אני מקבל את האותות הללו, האם הם מופיעים בתוכי באופן ספונטני או שהם נובעים מתכנית של הכוח העליון?".

השקפה דתית קובעת כי אם האדם נברא כך על ידי תכנית הטבע. הוא יכול לסמוך על כך שהתכנית פועלת לתועלתו. מאחר והטבע העליון גבוה מהאדם בדרגה אחת, הוא טוב, הגיוני ורחום, כלומר הכול נובע מחסד א-לוהי, ומה שיהיה יהיה.

קיימת עוד נקודת מבט שאומרת שאם אנחנו מנוהלים על ידי הטבע, יש לנו אפשרות לחקור את מערכת ההנהגה שלנו, להתחבר איתה ולהבין עד כמה ואיך אנחנו יכולים לשתף פעולה עימה באופן הדדי, מאחר והטבע יצר בנו את כל התנאים המוקדמים כדי שנבין אותו. נקודת מבט זו מנוסחת בתורה שכתב משה אבל גם לפני היווצרותה, היו כתבים זהים של מקובלים אחרים. כל המשיגים את העולם הרוחני מ"אדם" והלאה, תיארו את הכוח העליון של ההנהגה, את המנגנון המפעיל את כל הבריאה.

משה כתב את הספר השלם ביותר, מא' ועד ת', מ"בראשית" ועד "ישראל". בתורה מובע כל המתרחש עם הנברא מיסודותיו הראשונים ועד שהוא מתגשם בעולם שלנו, וכן עד למצב העתידי הסופי שלו. התורה נחשבת ליסוד ולמרות שהיא כתובה בשפה מיוחדת, אין בה דבר ספרותי משמעותי. התורה לא מספרת על אנשים הפועלים בעולם אלא רק על כוחות המנהלים את הבריאה, על הכוחות המנהלים את המערכת העצומה שנמצאת מחוץ להשגתנו ושבתוכה כלול, כחלק קטן ממנה, גם העולם שלנו. ה"תורה" היא מערכת הניהול הכללי של הבריאה הכוללת בתוכה את הטבע הדומם, הצומח, החי והמדבר, החל מהיווצרותה ברוחניות דרך צורתה החומרית ועד לסיום המוצלח של התפתחותה בעתיד הנקרא "גמר התיקון".

מתוך שיעור וירטואלי 4.9.2016

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest