תשובה לפני ראש השנה

כדי לבקש סליחה, צריך לדעת מה זאת אהבה כלפי אנשים כמו לעצמך, ובניגוד לזה: מה לא עשיתי למענה. צריך להרגיש, אם יש בי אהבת הזולת שהיא המצווה העיקרית של התורה, או לא? כי אנשים רבים מאוד סבורים שמספיק רק לבצע מצוות גשמיות בלבד.

המקובלים מייעצים לנו להתאחד בקבוצות, בעשיריות, כך אנחנו יכולים יחד לבדוק האם אנחנו באמת מתייחסים זה לזה בטוב? האם כל אחד משתדל להתנתק מהאגו שלו ולהתחבר עם אחרים, להתכלל ברצונות שלהם, להרגיש בינינו אהבה? אם אנחנו מבינים שכל זה איננו, אנחנו מרגישים עצמנו אשמים, ולכן אנחנו מבקשים סליחה. סליחה היא בזה שאנחנו לא מבצעים את התנאי העיקרי "ואהבת לרעך כמוך".

בימינו התנאי הזה הפך להכרחי עבור כל העולם, כדי להוציא אותנו מהמשבר הגלובלי. אבל עם ישראל צריך לממשו ראשון, ואילו אנחנו לא עושים זאת. לכן אנחנו מבקשים כוח שיעזור לנו להשיג את האהבה הזאת. אנחנו רואים בבירור, שבעצמנו איננו מסוגלים לבצע תנאי זה, אלא יכולים רק לבקש עזרה. ובזה מסתכמות הסליחות: לבקש כוח לבצע את המצווה העיקרית לקירוב בני האדם. ועל ידי הקירוב הזה, אנחנו גם מתקרבים לכוח העליון, לבורא.

אדם לבדו לא יכול לממש זאת, לכן אנחנו עובדים בקבוצה, כך שבודקים האם השגנו השפעה הדדית וחיבור, או לא. אם לא, אז אנחנו צריכים לבקש כוח שיעזור לנו להתחבר ולהגיע לאיחוד. הבקשה המשותפת הזאת נקראת תפילה, היא נובעת מתוך החיבור שלנו, מתוך מרכז המעגל שלנו, כמו עמוד שעולה למעלה. כשבודקים את האיחוד שלנו, אנחנו מגיעים לסליחות.

מכאן אנחנו רואים שללא לימוד חכמת הקבלה, אי אפשר לגלות מה לבקש, לְמה להימשך, מהי מטרת הבריאה, כיצד התורה קשורה למצוות אהבת הזולת ואהבת הבורא, עם כל סדר התיקון. חכמת הקבלה מלמדת אותנו, כיצד לממש את עצמנו בהתאם לכתוב בתורה. המצווה היחידה, היא להתעלות מעל האגו שלנו ולהשיג חיבור ואיחוד בין כולם. היא כוללת בתוכה את כל שאר המצוות, שמהוות תיקונים פרטיים של האגו שלנו. הרצון האגואיסטי מורכב מ-613 חלקים, שכל אחד מהם עלינו לתקן, החל מהקלים ביותר ועד ליותר ויותר כבדים. בדרך הזאת צריך לבצע 613 תיקונים, שנקראים "613 (תרי"ג) מצוות".

כשאנחנו עוזרים זה לזה, אנחנו בסופו של דבר משיגים "גאולה", כלומר מגלים בתוך הקשר ההדדי הנכון שלנו, של השפעה ואהבה, את הכוח העליון, את הבורא. וזוהי הסליחה שלפני ראש השנה. ודאי שאי אפשר להתחיל את השנה החדשה, את ההתחלה החדשה, את המדרגה הבאה, עליה אנחנו צריכים לעלות בזכות התיקון שלנו, מבלי שנעשה בירור של כל מה שעברנו. וזוהי מהותה של תשובה, כדי לבקש את המאור המחזיר למוטב ביתר שאת, שיתקן אותנו ויאפשר לנו להשיג איחוד עוד יותר חזק.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סליחות", 17.8.2015

לצפייה/האזנה בתוכנית השלמה: | MP3 אודיו | MP4 וידאו | להורדת התוכנית: | MP3 אודיו | MP4 וידאו |

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest