דף הבית / קבלה לעם / שאלות ותשובות / תשובה ליהודי אמריקאי

תשובה ליהודי אמריקאי

הערה: יהודי אמריקה צופים בחדשות מהארץ. אחת התגובות לפוסט שלך "האם ליהודי אמריקה יש צורך בישראל?" עוררה חוסר הסכמה בנוגע לדבריך על היחס שלהם כלפי ישראל. לטענת הכותב באמריקה יש הרבה יהודים שמבדילים בין מדינת ישראל לארץ ישראל. לדעתם לארץ ישראל יש משימה רוחנית עבור כולנו, מה שלמרבה הצער לא ניתן לומר לגבי המדינה. ספק אם יהיה מוצדק להכניס את כל היהודים בעלי השקפות ליברליות ל"סיר" אחד, כמו גם, ספק אם כדאי לכל היהודים להגר באופן פזיז למדינת ישראל בשלב הנוכחי.

תגובתי: באופן כללי וגלובלי אני מסכים שאסור לכלול את האנשים ל"ערימה" אחת. אכן ישנו הבדל בין ארץ ישראל למדינת ישראל. איני קורא לאיש להגר למדינת ישראל, אלא כוונתי, שמאחר ואנחנו היהודים מוערכים בעולם לפי שורשינו הרוחני שהוא ארץ ישראל, אשר בה קיימת כיום מדינת ישראל, אז עלינו לחזק את המדינה הזאת.  גם אם יהודים רבים בעולם ובעיקר באמריקה חושבים שעבורם מוטב שמדינת ישראל תחדל להתקיים, אז ארץ ישראל לא תחדל להתקיים והיא תמיד תקרא כך. היא נקראה כך עוד  בתקופות המנדט הבריטי, השלטון העות'מאני וגם לפני שלושת אלפים שנה כאשר חיו כאן עמים עתיקים. לכן אל לנו לחשוב שארץ ישראל יכולה להשתנות, היא נצחית ומשתרעת הרבה מעבר לגבולות המדיניים הנוכחים שלה. גבולות אלה עוצבו על ידי הכוח העליון ש"מצייר" טריטוריה הנקראת "כיבושי דוד המלך" ("כיבוש דוד") מתוך שטחו של כדור הארץ. שטח זה גדול ומשתרע עד בבל מצד אחד, עד הנילוס מצד אחר וכך גם מצפון ודרום. זוהי ההיסטוריה הקשורה לא רק לעבר, אלא גם לכוחות העליונים שמשתפים בינהם פעולה באופן הדדי, ומשפיעים על שטחו של כל כדור הארץ בכך שהם מדגישים את חלקיו השונים.

כמובן, שמדינת ישראל של היום לגמרי לא תואמת לארץ ישראל, מפני שהיהודים יכולים לחיות בה רק במידה שיש ביניהם יחסי ידידות ואהבה. בידידות הכוונה שהם לא פועלים ברוע אחד כלפי השני, ורוצים בטוב אחד של השני. אהבה, זו מדרגה גבוהה עוד יותר שבה הם מוכנים לתת הכול זה לזה, כמו לאדם אהוב. כשקיים ביננו יחס הדדי כזה אנחנו מתמזגים עם ארץ ישראל, עם אותו כוח עליון שמאיר לנו ומופיע במבנה אחד כללי משותף, לכך עלינו להשתוקק ולהגיע.

וודאי שהמבנה המדיני של מדינת ישראל כיום, לחלוטין אינו כזה. הוא מבוסס על דוגמה מהמערב וניסיון להידמות לשאר אומות העולם, דבר שלא יכול להתקיים בקרב היהודים. היהודים ממשיכים להתקיים כאן באופן זמני, בכך שהם מגינים על עצמם בכל כוחם. אך הקיום הזה אינו יכול להימשך לנצח. אני אפילו לא מכנה את היהודים "עָם", מפני שעם הכוונה שיש מכנה משותף, ואילו בין היהודים אין שום דבר משותף. זה "קיבוץ גלויות", אוסף של אנשים שמגיעים מכל קצוות תבל ולא יותר מזה.

אם היהודים יתחילו לבנות מעצמם עם אחד, בהשתוקקותם לאחדות, לעלייה מעל לאגו שלהם, לביטול  של השנאה ההדדית, של התחרותיות וכדומה, אז הם יוכלו להמשיך לחיות בארץ ישראל והארץ תהיה טובה עבורם. הכוח העליון יתחיל לפעול עליהם לטובה ויגן עליהם מכל הצרות. במידה וזה לא יקרה, לא יעזרו לנו הכנות צבאיות, כוח, תחמושת, ואפילו לא עזרתם של נשיאי ארה"ב ואומות העולם. אנחנו בכל מקרה נגיע למצב שבו, כפי שבעל הסולם כתב, ניאלץ לעזוב את ארץ ישראל ואותו חלק קטן שיישאר, בחלקו יושמד ובחלקו יטבע ב"ים" האוכלוסייה הערבית שתמלא את הארץ הזאת. לכן אין לנו בחירה, עלינו להגיע למצב שבו נבין בברור את יעודנו, את עתידנו, את החובה שלנו להראות לכל העולם דוגמה לאיחוד. אז יפסיקו לשנוא אותנו בעולם ויראו את התועלת שלנו, את סיבת הקיום הנצחי שלנו שנועד להביא את העולם לאיחוד. אנחנו באמת נהפוך להיות "אור לגויים".

שאלה: מחבר התגובה הזו סבור שיחסך ליהודי אמריקה חד מדי. מדוע אתה מתייחס אליהם בצורה כזאת? מה אתה שומע מיהודי אמריקה?

תשובתי: אני שומע מהם שבכל הבעיות של ישראל אשמה ישראל עצמה. אני מסכים איתם לחלוטין פרט לדבר אחד: למרות שישראל היא כזאת, אסור לנו לנטוש אותה ועלינו לתמוך בה. כאשר הם ניצבים לצד אלה שרוצים להשמידה, אז הם לא רק מדברים בגנותה של ישראל, אלא מסייעים להשמדתה. זה כלל לא שייך לבעיות של העם היהודי כי אם מדינת ישראל תיעלם, אז הדבר הבא שיתרחש בעקבות זה, זו שואה חדשה.

מדינת ישראל היא כמו בן משפחה, אשר בכל מצב אנו לא יכולים "לזרוק" מהמעגל המשפחתי, אלא עלינו לתקן אותו. יהודי אמריקה יכולים לעשות זאת  אם ינהגו בתבונה, ולא ינסו להתעלם מהמצב הקיים. למרבה הצער החלקים המכריעים של יהודי אמריקה אדישים כלפי מדינת ישראל, מפני שהם נכללו בחיים האמריקאים עד כדי כך שישראל לא משפיעה עליהם בשום צורה ואם כן אז הם לא רוצים לשמוע על כך. מה שחשוב להם זו טובת עצמם ולא חשוב להם מה יעלה בגורל ישראל. כך לא נוהגים בבן משפחה, מפני שגם אם יהיה לך טוב יותר לא תוכל להיפטר ממנו, אתה חייב לחשוב עליו.

לכן יהודי אמריקה חייבים להתאחד ולחשוב כיצד באמצעות לחץ חיצוני יוכלו לאלץ את מדינת ישראל להתקדם בכיוון הנכון, להיות יותר פלורליסטיים, ולא להיכנע לכפיה חיצונית ופנימית.

ישראל צריכה לבנות מעצמה מדינה שמבוססת על יחסי ידידות ואהבה, על היסודות של עקרון היהדות, "ואהבת לרעך כמוך", ולא על כל מיני תנועות מפלגתיות ודתיות, מחלוקות ומלחמות.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 7.9.2016

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest