דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / תכיר את הגבול שלך

תכיר את הגבול שלך

בעל הסולם, "מתן תורה": "אולם לעשות איזו תנועה וטרחה, משום אהבת זולתו לגמרי, דהיינו בלי נצוצי אור חוזר, ושום תקוה של איזה גמול שישוב אליו, זהו מצד הטבע לגמרי מן הנמנעות".

ואת זה אנחנו עוד צריכים לגלות. המילים נכונות ויפות, אך האדם חייב לבצע פעולות רבות שמכוונות להשפעה, להעביר שעות רבות בלימוד, להשקיע מאמצים רבים בחיבור עם האחרים, כדי להגיע למסקנה שאין לו שום סיכוי לבצע פעולת השפעה.

ודאי שאפשר מייד להכיר בכך שאני אגואיסט, שלא אכפת לי מאף אחד, שאני לא רואה אף אחד ממטר, ושום דבר לא מעניין אותי. אך זה לא מעיד על גילוי הכלי. כל אחד יכול להגיד כך על עצמו. כולנו מסכימים עם זה.

והבעיה היא להכיר את הרע בנו, להכיר בכך שאפילו אם ארצה, אינני מסוגל לבצע פעולת השפעה כלשהי. זה נקרא להכיר את הטבע שלי, להכיר את הגבול שלי. בכל הכוח שלי, בכל ההזדמנויות שניתנות לי, תוך שימוש בכל האמצעים העומדים לרשותי, אני לוחץ על עצמי כדי לגלות את ההשפעה לזולת, ובתגובה אני מגלה קבלה אגואיסטית נקייה. אני לא מוצא אפילו אחוז אחד של השפעה.

וככל שאני משתדל יותר בכל זאת לעשות טוב למישהו, כך מתגלה לי יותר ויותר הכוונה המקורית שלי, לאחר כל המאמצים האדירים האלו. קודם לא ידעתי עליה ולא יכולתי לגלות אותה ועכשיו מתברר שכל המעשים שלי היו רק לעצמי.

זהו לימוד עמוק מאוד. הוא מגיע רק לאחר שאני משקיע מאמצים. אני ניגש לעניין בלב טהור, רוצה להיטיב לאחרים במאה אחוז, להתחבר איתם, לשכוח לחלוטין את עצמי. החברים כה גדולים בעיניי, שאני פשוט הולך לאיבוד, נעלם ביניהם. ובסוף כל פעולה, מתגלה לי תמונה הפוכה: עשיתי את הכול לטובת עצמי. האמת הזאת מתגלה כשכר, כפרס על ההשתדלות שלי לבצע השפעה נקייה, מכל הלב, עד כמה שאפשר.

ואז, בזכות המאמצים שלי אני מגיע לתוצאה הסופית, למה שנאמר עליו: "בראתי יצר הרע". נפתחת בפניי הכניסה, אני מתחיל להבין את המילים הללו, ולגלות מה הבורא ברא. לפני כן אלה היו רק מילים.

לאחר מכן אני עובר כרגיל ארבעה שלבי התפתחות ומגיע לנחיצות בתורה כתבלין, כלומר בשיטת התיקון. אני מתחיל להבין מהי התורה, מהו ה"תבלין", מה היא מוסיפה ליצר הרע, באיזה אופן צריך להשתמש בה, כיצד היא פועלת. אני אמנם רק בתחילת הדרך ועדיין אין לי ניסיון, אך כבר מתגלה לי במקצת האמצעי שנקרא "תורה תבלין". ומתגלה לי גם המאור שבה, המחזיר למוטב. אלו שני מושגים שונים, תורה ומאור זה לא אותו הדבר.

לכן קבלת התורה היא דבר מורכב מאוד. כמו כן, מתעוררת השאלה: מי נותן לי אותה? הרי המתן הזה הכרחי, ודווקא בזכותו אנחנו מגיעים לקבלת התורה.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "מתן תורה", 06.07.2011
ידיעות קודמות בנושא:
לא לשמה: שיהיה מה לתקן
בסך הכול מצווה אחת
תיקון זה עניין עדין

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest