דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / תיקון שגגות בדרגת "כהן"

תיקון שגגות בדרגת "כהן"

"וכפר הכהן על כל עדת בני ישראל ונסלח להם כי שגגה הוא והם הביאו את קרבנם אשה לה' וחטאתם לפני ה' על שגגתם" (שלח, ט"ו, כ"ה).

המדרגה העליונה ביותר של ההתפתחות האנושית, נקראת כהן. בהיררכיה הזאת ישנו הכהן הגדול, שמהווה בפני עצמו את המדרגה העלי-עליונה. התכונה הזאת קיימת בכל אדם, ואם הוא משיג אותה, אז הוא יכול לשפוט, לתת גזר דין ולהוציא את גזר הדין לפועל. בכל אחד מאיתנו קיימים אומות העולם, עם ישראל, לוויים וכוהנים. אם אני אוכל באופן פנימי, לשדרג את עצמי בצורה נכונה ולמקם בתוכי את תת-הדרגות האגואיסטיות המתוקנות הללו, אז אבין באיזה אופן אני צריך לנהל את עצמי כדי לכפר על החטאים שלי.

חטא הוא מה שלא יכולתי להעריך בצורה נכונה במצב הקודם, ואילו במצב הנוכחי אני יכול. לכן נאמר: "וכפר הכהן על כל עדת בני ישראל ונסלח להם כי שגגה הוא". כלומר, צריך לעלות עד לדרגת כהן ואז השגגה תתוקן. 

שאלה: אם מדברים על העולם שלנו, אז בית משפט צריך כביכול להימצא בדרגת כהן?

תשובתי: כן. אבל חכמת הקבלה לא מדברת על העולם שלנו, מפני שבדרגה הזאת אי אפשר לתקן שום דבר. התיקונים יכולים להתבצע רק באופן פנימי, בבני האדם. לכן אנחנו צריכים להגיע למדרגה שממנה כבר אפשר לתקן את כל הדרגות התחתונות. התורה מדברת על אדם בגוף יחיד, לכן אי אפשר לערוך שום השוואות בין העולם שלנו והעולם הרוחני. אנחנו יכולים לבנות את העולם שלנו לפי צורה בדומה לרוחניות, אבל בראש ובראשונה, התורה קוראת לנו שניתקן בעצמנו.

יחד עם זאת, התיקון לא צריך להיות חיצוני, כמו בעולם שלנו, אלא פנימי. הוא אפשרי רק אם כל אחד מאיתנו יעלה למדרגה המקסימלית. לכן האדם צריך בעצמו להרגיש שביצע שגגה, ולמצוא בתוכו את הכהן שיתקן אותה. מהדרגה הזאת שמסמלת קשר עם הבורא, כבר אפשר לתקן את השגגות הקודמות שלנו.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 13.5.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest