דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / תיקון הנשמה הכללית

תיקון הנשמה הכללית

"ויצא משה את כל המטת מלפני ה' אל כל בני ישראל ויראו ויקחו איש מטהו: ויאמר ה' אל משה השב את מטה אהרן לפני העדות למשמרת לאות לבני מרי ותכל תלונתם מעלי ולא ימתו: ויעש משה כאשר צוה ה' אתו כן עשה" (קרח, י"ז, כ"ד-כ"ו).

ראיית המטה זו התאמה לאותן התכונות של הנשמה הכללית, שבלעדיהן אי אפשר להתקדם. התנועה הרוחנית מבוססת תחילה על בירור של המתרחש, ואחר כך על המימוש הנכון של המצב. לכן גם נאמר "ויראו", "ויקחו" הסכימו והלכו הלאה.

"ויאמרו בני ישראל אל משה לאמר הן גוענו אבדנו כלנו אבדנו: כל הקרב הקרב אל משכן ה' ימות האם תמנו לגוע" (קרח, י"ז, כ"ז-כ"ח).

העניין הוא שהאדם לא רואה כיצד הרצונות האלה יגלו את עצמם במצב המתוקן, כי עכשיו הם מתגלים בצורה הפוכה, נגד האיחוד. אנחנו לא מבינים שאף אחד מהרצונות והתכונות הקיימים בנו לא נברא לשווא. הם כולם עוברים תיקון, הבעיה רק ברצף שלו. לכן חייבים לברר באיזה רצף הכול מסודר ולמה זה כל כך מורכב. כי כל העניין הוא לא ש"היום אתה ומחר אני", אלא שהרצף מגלה את הסכמה הכללית, את המבנה של הנשמה הכללית, כיצד אנחנו מקושרים זה עם זה. זה מעורר בנו ידע, השגה, הרגשה שאנחנו נמצאים בסכמה הכללית ומתחילים להבין כיצד היא עובדת. כלומר, אנחנו יכולים להשפיע עליה על ידי המון פרמטרים ולראות כיצד היא משתנה.

כזה בירור: מי אני, ואחר כך אתה, ואחר כך הוא וכולי, זה מסמל את הרצף הזה. כך מתגלה המחשבה העיקרית ביותר, מחשבתו של הבורא, יסוד ההשגה של העולם העליון, לא תיקון אישי של איזה חלק קטן, רצון או תכונה, אלא קשר הדדי. לכן הכול לא פשוט כל כך. נניח שיש לנו מיליון מרכיבים של איזה מתקן: קַבָּלים, נגדים, טרנזיסטורים וכולי. אבל איך להרכיב אותם לכזאת סכמה שתהווה בפני עצמה מנוע נצחי? זה העיקר, הקשר המשותף. לכן כל העימותים של בני ישראל בנויים דווקא על צימוד ביניהם. מה זה אומר: "תקן אותי!"? תברר איפה המקום שלך בסכמה הכללית, כדי שאפשר יהיה לדעת איך אתה צריך להראות כדי להיות ביחד עם אחרים.

התיקון לא יכול להסתפק באיזה אדם אחד או תכונה, אלא רק בסכום עם כל הנשמה, מאחר ובסופה של הפעולה ההדדית האינטגרלית שלה הוא מקושר לגמרי עם כולם. מכל הערמה, שמהווה הנשמה הכללית לאחר השבירה, עכשיו בוחרים את החלקים ההכרחיים: אלה יזוזו הצידה, אלה יהיו אחרי ההם, אלה ילכו חלקית קדימה. כך לאט לאט מורכבת הנשמה: כמות עצומה של רצונות, תכונות, כוונות.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 27.5.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest