דף הבית / המשבר ופתרונו / תיקון היחסים בינינו

תיקון היחסים בינינו

הבעיה של העולם היא שלא קיים קשר נכון בין בני האדם. קשר נכון הוא מערכת שבה כל החלקים נמצאים ביחסים הדדיים ביניהם ובהרמוניה, כאשר כולם דואגים לטובתה של כל המערכת ואף אחד לא דואג לטובת עצמו. במצב כזה, המערכת היא מושלמת.

כשבני האדם משיגים ביניהם קשר כזה, הם מתחילים להרגיש את הטבע ולא את עצמם. הטבע שהם מתחילים להרגיש נקרא "בורא" מפני שהם מגלים את המחשבה, את התכנית ואת המטרה שלו.

החל מאברהם, בני האדם התחילו להשיג בקשר ביניהם את ההרמוניה של הטבע, הם גילו את הבורא. תלמידיו של אברהם התנהגו בהתאמה לחוקי העולם הכלליים, במידה שבה הם גילו את הבורא. התנהגות זו באה לידי ביטוי בפעולות היום-יום וביחס כלפי הסביבה והיא נבעה באופן טבעי ובצורה ישירה מתוך התחושות שלהם. הפעולות שביצעו חברי קבוצתו של אברהם נראו כמנהגים מכניים בלבד עבור מי שלא השתייך לקבוצה זו ולא הרגיש את הטבע ואת מערכת הקשר בין בני האדם. קשר הדדי הרמוני בין בני האדם נקרא "אהבה", לכן נאמר: "בראתי יצר הרע, בראתי תורה תבלין". הכוונה במושג "תורה" היא לכוח הבורא שמיועד לתקן את היחסים בינינו, יחסים  של דחייה הדדית אגואיסטית.

העיסוק בתיקון הטבע האגואיסטי של האדם נקרא קיום התורה, ולימוד התורה נקרא לימוד האפשרויות לתיקון האגו. המצווה הכללית של הבורא היא תיקון האגו עד לדרגה של "ואהבת לרעך כמוך". כשאדם מבצע באופן מכאני את הפעולות הנלוות, מבלי לתקן את עצמו, את האגו שלו, זה נקרא קיום מנהגים. מהימים שבהם עם ישראל נפל מדרגת "ואהבת לרעך כמוך" לדרגה של "שנאת חינם", הוא נמצא במצב של קיום המנהגים. עם ישראל במהותו הפנימית, הוא קבוצה של אנשים שנמצאים בערבות הדדית, בהשתוקקות להיות "כאיש אחד בלב אחד" ובאהבה הדדית מלאה.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest