דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / שנאה, אגרסיביות, עצלות – איך להתמודד עימן?

שנאה, אגרסיביות, עצלות – איך להתמודד עימן?

שנאה, אגרסיביות, עצלות – איך להתמודד עימן?שאלה: האם שנאה כלפי הזולת זה דבר נורמאלי בהתקדמות הרוחנית?

תשובה: בתהליך ההתפתחות הרוחנית שלו, האדם בוכה, צוחק, שונא ואוהב, מבין וכביכול מאבד את עצמו – הרי מתרחשת בו היווצרות של תכונות חדשות לחלוטין, נולד בו, כביכול, יצור חדש לגמרי.
עצה: לא לשים לב לשום שינויי צורה המתרחשים איתך, אלא "רק קדימה!".

שאלה: איך ניתן להוריד מעצמך את האגרסיביות כלפי אנשים, קרובים, כלפי עצמך, ואת חוסר שביעות הרצון ממה ומאיך שחי האדם, חוסר שביעות רצון מכך שהאדם אינו מסוגל לשנות את מצבו בחיים, הנסיבות. איך לעשות כך, שניתן יהיה ללמוד איך להיות מרוצה ממה שיש, במה שאתה חי, ולא לרצות יותר מזה וטוב מזה?

תשובה: אל תתיימר לדעת כביכול, מה טוב יותר בשבילך – אתה לומד קבלה, והאור העליון יעורר בך את השינויים שאתה צריך לעבור, ולא אלה שנראים לך כטובים יותר בשבילך. אל תחשוב על המצבים שלך, אלא תחשוב איך מהר יותר לשנות אותם באמצעות האור מלמעלה!

שאלה: מה זה עצלות, ואיך להתמודד איתה?

תשובה: עצלות – זו תכונה מועילה ביותר. אם כולם היו עצלים, היינו נמנעים מהרבה טעויות. בדרך כלל אתה מעסיק את עצמך במשהו נעים (עיתון, טלוויזיה וכו'), וחושב שזו עצלות.
להתמודד עם העצלות פשוט מאוד – תנסה להישמע לה בדייקנות – לא לעשות בכלל שום דבר – וזה יביא אותך לעיסוק מועיל.

9 comments

  1. ברכת שלום על התורה/רב"ש/פרשת יתרו /מאמר קה

        ואם מזבח אבנים תעשה לי לא תבנה אתהן גזית כי חרבך הנפת עליה      ותחללה(כ,כב)

    מזבח נקרא מלכות, שהוא מלכות שמים. ותבנה, על ידי אבנים, מלשון אבין. היינו בזה שהאדם זובח את ההבנות ולוקח למעלה מהדעת – מזה נבנה המזבח. ואסור לזבוח את האבנים עם ברזל, שהוא בחינת ידיעה (קיט).

    ___

    קיט. ראה הסולם פרשת נח אות שכז: וסוד כלי ברזל ה"ס הדינים של עצמות המלכות המצומצמת, שהיא סוד נקודה דמדת הדין.

  2. מהי ציניות. מה המקור שלה?

  3. ברכת שלום על התורה/רב"ש/פרשת יתרו/ מאמר צו

          שני בניה, אשר שם האחד גֵרְשם כי אמר גר הייתי בארץ נכריה. ושם האחד אליעזר כי אלהי אבי היה בעזרי ויצילני מחרב פרעה (יח,ג)

    גרשם הוא הכלי. אליעזר הוא האור (קי). אין אור בלי כלי.

    הכנסת אורחים – אורח נקרא יצר הטוב, שבא לי"ג שנה. ו"גדולה הכנסת אורחים", כיון שהגוף לא נותן לו להכנס.

    גר הייתי בארץ – שהוא לשון רצון. נכריה – רצון של נכרי ולא רצון של ישראל. ישראל נקרא ישר – אל. מה שאין כן רצון נכרי הוא לאל זר, כמו שאמרו חז"ל על הפסוק"לא יהיה בך אל זר" ודרשו: "איזהו אל זר שיש בגופו של אדם – הוי אומר, "זה יצר הרע" (קיא). ומטרם שהאדם מרגיש שיש לו רצון של נכרי, אין לו על מה לבקש שיוציאו אותו מגלות.

    קט. בחי' מלכות. וע"ע לקמן מאמר קי ד"ה וכבר, ומאמר קכב ד"ה וכמו.

    קי. גרשם הוא הכלי, בבחי' גר בארץ נכריה. אליעזר הוא האור – כי אלהי אבי בעזרי וגו'. ולכאורה זה ההמשך שמביא מהכנסת אורחים. היינו קודם צריך להיות לו כלי, שהוא גר בארך נכריה. ורק אח"כ זוכה לאור, לרצון להשפיע, שהוא אליעזר והוא הנקרא יצר הטוב. ולכן נקרא יצר הטוב אורח, משום שבא רק אחרי שיש כלי. ועל זה מוסיף ואומר: גדולה הכנסת אורחים, כיון שהגוף לא נותן לו להכנס. ומסיים, שע"ז צריך הרגש החסרון.

    קיא. עיין לעיל מאמר פא בד"ה כי ישראל, ביאור על ענין "אל זר".

  4. אתי תודה על ההבחנות החדשות שיש בי ממה שאת משפיעה באהבה ובתבונה .המשמעות של אליעזר הרוחנית יהיה נהדר להוסיף להצגה אליעזר והגזר .

  5. זהר כי תצא/מאמר יראת חטא קודמת לחכמתו/ אות נב

    נב) ובג"ד אוקומוה מארי וכו': ומשום זה העמידו בעלי המשנה, לא המדרש הוא עיקר אלא המעשה. ובמקום אחר אמרו, כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו חכמתו מתקיימת וכו'. יראת חטאו, היא אמא עלאה בינה הנקראת תשובה. חכמה היא אבא עלאה, וכשמקדים ה' הקטנה דהיינו מלכות, שהיא מצווה, שורה עליו תורה שהיא ז"א,  שהוא ו'. וכשמקדים יראה, שהיא ה' עליונה, לחכמה, שורה עליו חכמה שהיא י', ונקרא בן. דהיינו בן י"ה, ומכאן בנים אתם לה' אלקיכם.

  6. לא הבנתי את עניין העצלנות? כי אני מנסה שנים להילחם בתכונה הזאת. מה זה אומר שאני צריכה לקבל את התכונה הזאת שבי?? או להיפך, כי כל המטרה בחיים היא תיקון, ותמיד הרגשתי שזו התכונה שעליי לתקן בי.

    אתה יכול להרחיב יותר בנושא העצלנות?

    תודה רבה

  7. שלום רב,

    ככל שאני קוראת יותר את הדברים אני מבולבלת יותר

    כבר לא יודעת מהי העצה הנכונה לתיקון עצמנו..

    מה זה אומר האור יחזיר אותנו לתיקון ואיך בדיוק האור הזה יגיע אלינו ומדוע עד עכשיו לא הרגשתי שום אור שיתקן אותי ?

    אפשר לפרט יותר כי מכל התשובות פה נשמעים סתירות על גבי סתירות ומכניסים ליאוש….

                                                                            תודה  

  8. "לך אל הנמלה עצל ראה דרכיה וחכם"

    משלי ו פס' ו

  9. שלום רציתי לשאול יש מישהו במשפחתי שפוגע בי בכל מני צורות לפעמים גלויות לפעמים בצורה סמוייה, ובנוסף לזה פעם אחת הציג עצמו כקורבן כאילו איך הוא אומר "שינאת חינם" הסברתי לו שאם הוא קורה לזה שינאת חינם אז מבחינתי זה אהבת חינם.

    בקיצור אני זוכר אותו כזה, אני מרגיש שזה פוגע זי למרות שאני לא מתייחס אליו אבל אני מרגיש שאני מפתח אצלי שיאנה כלפיו על כך שהוא פוגע בי  שינאה של שנים אני מרגיש שזה פוגע בי בצורה ישירה אני לא יודע מה לעשות

    זה מביא לי כל מיני רגשות מגונות

    איך להוריד ממני את הרגש הזה?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest