דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / שמות מהמפה הרוחנית: נסתרים אך מפתים

שמות מהמפה הרוחנית: נסתרים אך מפתים

שאלה: באיזה אופן, סיפור על אובייקטים שאינם ידועים לנו, של המציאות הרוחנית, מקרב אותנו אליה?

תשובתי: זה לא כל כך חשוב מדוע המקובלים נתנו להם דווקא שמות כאלה, אנחנו יכולים באופן תיאורטי לרדת לעומקם של הדברים, אך זה לא יוסיף לנו מהות. לדוגמה, השֵם של פרצוף ישסו"ת לא אומר לי שום דבר. כן, אני יודע שזה קיצור של ישראל, סבא ותבונה, אך מה זה? האם ידוע לי הייעוד שלהם?

המקובלים אומרים לי ששבע הספירות התחתונות של הבינה, זה רצון לקבל אור חכמה. אך לי אין רצון כזה, ואני לא יודע מה מהווה אור חכמה בפני עצמו. ולכן אנחנו לומדים על המבנה של העולם הרוחני רק כדי לתאר לעצמנו במקצת את היחסים בין ההשפעה והקבלה, בין התכונות הרוחניות השונות. מבלי שנרכוש אותן, איננו יכולים להבין ולמדוד אותן. ובכל זאת, כשאנחנו קוראים עליהן, אנחנו מתחילים להעריך יותר את מדרגות ההשפעה הנסתרות והלא ידועות.

בשלושת הספירות הראשונות שלה, הבינה חופשית לחלוטין ואינה ניתנת להשפעה על ידי שום פעולות. היא יכולה להתרוקן לגמרי ויחד עם זאת, להרגיש את עצמה מלאה. התכונה הזאת מורה לנו על הכתר, על הנותן, שגם כן אינו נצרך לשום דבר ונמצא מעל לכל התיקונים.

הלימוד עוזר לנו בהדרגה להיות חדורים בהתרשמויות והתפעלויות מהתכונות האלה. המטרה העיקרית של הלימוד, זו הסגולה, המשכת האור. אך בכל זאת כדאי קצת להתמצא באלמנטים העיקריים של המערכת הרוחנית. זה מוסיף לנו יחס מיוחד, הערכה וכבוד כלפיה. ניתן היה סתם לקרוא בספר, ללא שום הסברים ופירושים, מבלי להבין אותו אפילו במסגרות השׂכל הגשמי. גם בזה טמון פוטנציאל גדול להמשכת המאור המחזיר למוטב.

בהקדמה לתלמוד עשר הספירות, בסעיף קנ"ה, בעל הסולם כתב שהכול תלוי בכמה האדם משתוקק להכיר ולהשׂיג את העולם הרוחני. אך מאיפה לי לקחת את ההשתוקקות הזאת? כדי לא להישאר בשטחיותם של הטקסטים הקבליים, אני צריך לפחות איכשהו "להיאחז" בנושׂא, להתקרב אליו. אז הלימוד שלי יקבל וירכוש צורה נכונה: כשאני אוחז בחוט של הסיפור המסופר, אני אלמד לא למען ידע, אלא למען ההשתוקקות המתחזקת, דחף כלפי התכונות הרוחניות. זאת הסיבה שאנחנו בכל זאת צריכים לדעת את התוכנית (הסכמה) של התהליכים הרוחניים. בדומה למפה של יבשת לא ידועה, היא קוראת לנו שוב ושוב לצאת לדרך.

מתוך שיעור על הקדמת ספר הזוהר, 30.11.2010

ידיעות קודמות בנושא:
סגולה – גישה למערכת הרוחנית
כתר-חכמה-בינה-ז"א-מלכות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest