דף הבית / המשבר ופתרונו / שלושת הצרות של אירופה

שלושת הצרות של אירופה

מאמר דעה מתוך “Slate.fr”, א.לו, כלכלן צרפתי:

באירופה יש שלוש צרות: אנחנו לא יודעים מה לעשות, השלטון נמצא בידי אנשים מעטים מאוד, ועם זאת, הם אינם מסוגלים להגיע להחלטות הדרושות. נוצרו ויכוחים בין תומכי גישת החיסכון הנוקשה לבין אילו שתומכים בהגדלת הוצאות הממשלה בכדי לתמרץ את הצמיחה הכלכלית. ככל שהמשבר הולך ומתפתח, הדיונים האלה הופכים לפטפוט ריק מתוכן. במגוון הסתירות אין נקודת מבט אחידה על אופן היציאה מהמשבר. לצערי, הם אינם מרגישים צורך קיומי לשתף פעולה.

מהות המשבר נוגעת לא רק לכלכלה, אלא גם לשלטון. במהלך הזמן השלטון כבר לא מתרכז בכמה מדינות בלבד וכבר אינו שייך למנהיגים פוליטיים בלבד. בעלי ההון, שמסוגלים להעביר סכומי כסף מהותיים ממדינה אחת לאחרת, יכולים לצאת נגד החלטות מסוימות או להגביל את שטח התמרון של המדינות.

השלטון הופל והפך לחלש, המנהיגים נתקלים בהגבלות במימוש הסמכויות שלהם. ידיה של מרקל כבולות על ידי מיליארדי שלטונות זעירים. ההנהגה אינה מסוגלת לשנות את המגמות השוטפות באופן החלטי. המשבר האירופי הגיע לכאלה מימדים, מכיוון שאיננו יודעים מה לעשות, ומכיוון שכל שלמות השלטון מרוכזת בידי קומץ של מנהיגים, או לחילופין, האם יתכן שבידי אלה שצריכים לקבל את ההחלטות הנחוצות, אין מספיק שלטון כדי לעשות זאת?

התייחסותי: המשבר הגיע לכאלה מימדים, כיוון שלאף אחד אין את ההבנה של הסיבה שלו, המטרה שלו, ולכן גם חסרה ההבנה של הפיתרון. זאת מפני שסיבת המשבר היא בכך, שהאגו סיים את התפתחותו בתוך האנשים, ואילו הקשר בין האנשים הפך לרשת כללית של קשר, כמו כורי עכביש, רשת אינטגרלית. אבל האנשים נשארו בדלנים, ולכן אינם מסוגלים לנהל את הרשת האינטגרלית – וכך הגיע המשבר. הפיתרון שלו הוא בשינוי טבע האנשים – כמו הרשת, להפוך לקשורים באופן אינטגרלי, ורק מתוך הקשר הכללי להבין את הפתרונות – אז הם יהיו יעילים.

ידיעות קודמות בנושא:
אירופה נתקעה בתוך המשבר לעשור
בעת המשבר הוחלט באירופה להעסיק את זקניה
אירופה בלי האיחוד האירופי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest