דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / שכל ורגש: שינוי התפיסה

שכל ורגש: שינוי התפיסה

בעל הסולם, "הקדמה לספר הזהר", סעיף 31: "וניתן לו לעבודה כל החומר כולו שהוא צריך, הנה היא המדרגה המביאתו לשמה, כמו שאמרו חז"ל (פסחים נ' ע"ב) לעולם יעסוק אדם בתורה ומצות שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה. וע"כ נבחנת המדרגה הזו הבאה לאחר י"ג שנה לבחינת קדושה, וה"ס השפחה דקדושה המשמשת לגבירתה. שה"ס השכינה הקדושה. כי השפחה מביאתו לשמה, וזוכה להשראת השכינה. אמנם הוא צריך לעשות כל האמצעים המותאמים שיבא לשמה, כי אם לא יתאמץ לזה, ולא יבא ח"ו לשמה, הרי הוא נופל בפח השפחה הטמאה … ".

אם אדם רוצה לצאת מהמצב הנוכחי (1) ולעבור למצב הבא (2), הוא צריך להבין למה הוא שואף. במצב הראשון, הוא צריך להיות מסוגל להרגיש את המצב השני, ולרצות דווקא אותו, בניגוד לכל הרצונות האחרים שיכולים להצטייר לו. אם הוא באמת רוצה את המצב השני יותר מכל דבר אחר, אז הוא מושך את הכוח שנקרא "האור המחזיר למוטב", והוא מעביר אותו מהמצב הראשון למצב השני.

המעבר הזה לא מעיד על כך שהמילוי שלי משתנה: "קודם ידעתי דבר אחד, ועכשיו אני יודע דבר אחר. בעבר הרגשתי כך, ועכשיו אני מרגיש אחרת". לא, השפעת האור מובילה לתוצאות אחרות: בעבר חשבתי בצורה מסוימת, ועכשיו אני החלפתי את מערכת החשיבה. פעם הרגשתי בצורה מסוימת, וכעת החלפתי את מערכת החושים. בזכות האור המחזיר למוטב, משתנה לא המילוי בשכל וברגש, אלא השכל והרגש בעצמם. ואז אני עובר למצב הבא.

לכן, בהתחלה, במצב הראשון, האדם רוצה לשנות לא את המילוי בכלל. מה שחשוב לו, זה לא המילוי, אלא השכל והרגש שהם בעצם צריכים להשתנות. דווקא אותם הוא רוצה לראות שונים – בעלי תכונת ההשפעה, ולא תכונת הקבלה.

שאלה: איך אנחנו יכולים לתאר לעצמינו את התבנית החדשה הזאת?

תשובה: זה בא במאמץ ובמחשבה. ובנוסף, זה לוקח זמן, שהוא גם עושה את העבודה. אבל אם אתה לא רוצה שזה יימשך יותר מדי, תזרז את הזמנים!

ישנם שני מצבים: הנוכחי (1), והבא (2) . בכל אחד מהם יש לי רגש ושכל. בשני המצבים יש לי מילוי, אבל במצב הראשון הוא מילוי רע, ובמצב השני הוא טוב. אז, אני מתעלה מעל שני המצבים, ומבקש כלי חדש, רגש חדש, שכל חדש. אני מבקש להחליף לי לא את המילוי, אלא את ה"לב" ואת ה"מוח".

כך אנחנו מתקדמים "למעלה מהדעת", מפירוד לחיבור. לא אכפת לי מה המילוי בכלי, האם הוא רע או טוב, מה שחשוב הוא מה אני עושה מעליו, כאשר אני מעלה "אור חוזר".

שאלה: במה הבקשה למילוי שונה מהבקשה לשכל ורגש חדשים?

תשובה: בכוונה. אני משנה את הכוונה.

שאלה: אבל הרצון מטבעו רוצה להתמלא. איך הוא יכול לעבור לבקשה אחרת?

תשובה: בעזרת "האור המקיף" (או"מ) המחזיר למוטב. בעזרת ה"תורה".

שאלה: האם במקרה זה אני יודע למה אני שואף? או אני סתם רוצה משהו חדש?

תשובה: אתה יודע. הרי, אתה עובד על הרצון שלך. אתה חייב במקצת לדעת מה זה השפעה.

שאלה: מהו בעצם תהליך המעבר מהמצב הראשון לשני?

תשובה: שינוי היחס: מעצמי – לבורא.

שכל ורגש: שינוי התפיסה

שאלה: אז מה בדיוק קורה למוח והרגש שלי בתהליך הזה?

תשובה: העניין הוא, מה יותר חשוב בשבילי. השכל והרגש, זה אני. והאור משפיע עליי ומשנה את ההעדפות שלי.

אני לא יכול לשנות את עצמי, הרי, אני באמת אוכל להכיר את עצמי רק בגמר התיקון. עד כה, אני סוג של מכיר את ה"חיה" שבתוכה אני מתקיים, ולא את עצמי. אנחנו חייבים לצאת מה"חיה" הזאת, להתרחק ממנה, כך שהיא תעמוד לבד בסמוך אליי, ולאחר מכן להתחיל לעבוד על עצמינו. רק בדרך זו אני אתחיל להכיר את עצמי.

שאלה: על פי מה שבעל הסולם כותב כאן, האם לא כולם יגיעו "לשמה"?

תשובה: מי שיש לו משיכה אמיתית לחכמת קבלה, הוא מלכתחילה רוצה לשנות את עצמו. הוא הכין את עצמו בצורה פנימית, אם כי, הוא עוד לא גילה, עוד לא מבין את זה. לאדם כזה יש דרישה טבעית, והוא לא מסכים להישאר מי שהוא …

מתוך השיעור על "הקדמה לספר הזוהר," 21.03.2013

ידיעות קודמות בנושא:
לא תוכל לְצָווֹת ללב
הֶרְגל לתת טוב במתנה
לחנך בטוב

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest