דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / שיעור זוהר, פרשת השבוע, 22.05.13

שיעור זוהר, פרשת השבוע, 22.05.13

parashat-hashavua-70.jpg

פרשת השבוע "בהעלותך", זוהר לעם, קטעים נבחרים

להורדה: video.gif וידאו | audio.gifאודיו | MP4

להלן קטעי המקור שעליהם התבסס השיעור:

פרשת השבוע – פרשה "בהעלותך"

תקציר הפרשה:

בתחילת הפרשה הבורא מצוה את משה למסור לאהרון את הפרטים הכרוכים בהדלקת המנורה שעמדה במשכן, ועל התהליך המיוחד שעל הלויים לעבור כהכנה לעבודתם, שרק לאחר מכן יוכלו להתחיל לעבוד במשכן.
בהמשך מוזכרת מצוות הבורא להקריב שוב את קורבן הפסח.
קבוצה של אנשים שהייתה טמאה, לא יכלה להקריב את קורבן הפסח, ולכן הבורא מורה להם לחגוג את "פסח שני" כעבור חודש בדיוק.
עוד מסופר, כי על המשכן היה דרך קבע ענן ששימש לבני-ישראל כמורה דרך.
כאשר הענן היה מתרומם מעל המשכן היו בני-ישראל יודעים כי הגיעה העת להמשיך בנדודים במדבר, וכאשר הענן היה נח הם היו יודעים כי עליהם לחנות.
לאחר מכן מצווה הבורא את משה להכין שתי חצוצרות כסף.
בחצוצרות אלו ישתמשו כדי לקבץ את העם אל פתח אוהל מועד, בעת מלחמה ובעת הקרבת הקורבנות בשבתות, בחגים ובמועדים.
בהמשך, מסופר כי הרשעים שְבָּעם החלו להתלונן על הבורא ועל משה, וכעונש פורצת אש בקצה המחנה ההורגת בהם. לאחר שהאש כבית, האספסוף, קבוצת הגֶרים שהצטרפו לבני-ישראל ביציאה ממצרים, שוב מתלוננים.
גם משה מתלונן לפני הבורא, ובתשובה מורה עליו הבורא לאסוף שבעים איש מזקני ישראל שיסייעו לו בהנהגת העם ושבמשך חודש ימים יאכיל את בני ישראל בשר.
העם ממהר לאסוף את העופות, ובאמצע אכילתם הבורא מכה בעם ורבים נהרגים, כעונש על תלונתם. את המקום ההוא מכנים בני-ישראל בשם "קברות התאוה".
בסוף הפרשה מתואר חטא מרים, בו מרים משוחחת עם אהרן על משה והם שואלים: "האם רק איתו דיבר האלוקים", "הלא הוא מדבר גם עמנו!". הבורא נגלה אליהם לפתע ומשיב – "בשונה משאר הנביאים, אני מדבר עם משה פה אל פה."
כעונש על דבריה חולה מרים בצרעת. הצרעת נמשכת שבעה ימים במהלכה היא מחוץ למחנה. העם מחכה למרים שבעה ימים, וכשהיא מבריאה הם ממשיכים בנדודיהם במדבר.

***

קטעים נבחרים מתוך הספר "זוהר לעם"

1. "ובהעלות, פירושו, שבזמן שהספירות נשקים ונרווים משקוי של הנחל. נחל בינה, השיקוי שלו מחכמה. אז מתעלים העליונים, וברכות נמצאות בכולם. וכולם שמחים. ונמצא, שהטבת הנרות היא הארת החכמה, יין, הנמשכת מבינה. והעלאת הנרות, המשכת שפע החסדים ללא הפסק מן החכמה. וע"כ כתוב, ובהעלות".

פרשת "בהעלותך", מאמר "בהעלותך את הנרות", אות כ"ג

2. "בשעה שאלו המדרגות של שם ע"ב נמצאות, נמצאת כל האמונה, כל שלימות המלכות. ואלו שבע קשרים, הם שבעה עננים, שהקיפו לישראל. והם עשרה, כי חסד כלול ג"ר. משום זה, כשהשכינה נוסעת היא נוסעת באבות, חג"ת, שהוא השם ע"ב. כי כשאלו נוסעים, כל מדרגות אחרות נוסעות בתוכם. ואז מתעטרת כנסת ישראל, המלכות, כראוי. וכל הארתם היא בעיקר בעת הנסיעה".

פרשת "בהעלותך", מאמר "שֵם ע"ב שמות", אות מ"ו

3. "משה נתאחד למעלה, והיה עולה במה שלא נתאחד נביא אחר. ובשעה שאמר הקב"ה למשה, הנני ממטיר לכם לחם מן השמים, שמח משה ואמר, ודאי עתה שלימות הזה תהיה נמצאת בי, כי בזכותי נמצא המן לישראל. כיון שראה משה, שחזרו לרדת למדרגה אחרת, ושאלו בשר, ואמרו, ונפשנו קָצָה בלחם הקלוקל, אמר, אם כן הוא, הרי מדרגתי היא פגומה".

פרשת "בהעלותך", מאמר "ולא ישליטנו אלקים לאכול ממנו", אות קמ"ו

4. "ובאלו הסודות שיתגלו על ידך, וימתקו המים, כמו מלח הממתק את הבשר, כך יתמתקו בהסודות שיתגלו על ידך. והיסורים שלך, ע"י סודות אלו, שיתגלו על ידך, יהיו לך מתוקים. וכל הצרות שלך יחזרו עליך, כמו חלומות העוברים ואינם. וחלם בהיפוך האותיות הוא מלח. שכמו מלח הממתק את הבשר, כך היסורים ממתקים".

פרשת "בהעלותך", מאמר "וימתקו המים", אות פ"ו

***

קטעים נוספים

5. "ה"מנורה" הכוונה על גופו של אדם. וכשאור ה' מלובש בו, אז האדם מאיר כמנורה. ונשאלת השאלה, איך גופו של האדם תהיה לו היכולת להלביש את אור העליון, בה בשעה שיש שינוי צורה בין האור להכלי, שהוא גופו של האדם…
הקושי לעשות כלי, חסרון, ואחר כך יכול לבוא המילוי, למלאות את החסרון. מה שאם כן אם אין לו הקושיות אז אין לו מקום לקבל מילוי החסרון, שזה נקרא סיוע מלמעלה. אם כן משמע מכאן שבלי קושיות אם אין האדם מתחיל, אז אין מקום למילוי החסרון".

ספר "כתבי רב"ש", כרך ג', אסופת "דרגות הסולם", מאמר "וזה מעשה המנורה"

6. "עיקר לצאת מתועלת עצמו, היינו שאדם יכול לעשות מעשים של מסירות נפש גם כן על בסיס של תועלת עצמו. לכן כשהוא מוותר על תועלת עצמו על ידי מעשה של צדקה לכן יודע שכל המסירות נפש שלו היא על יסוד של על מנת להשפיע, לכן אמר "מחלקך יהיה חלקי" וכו'. אין הכוונה על מעשה הצדקה בלבד, אלא גם על המעשים שיושב ועוסק בתורה ומקהיל קהילות ברבים, כיון שהכל היה על בסיס של על מנת להשפיע.
לכן כל מה שהתענוג גדול ביותר, יותר קשה לעשות על בסיס להשפיע".

ספר "כתבי רב"ש", כרך ג', אסופת "דרגות הסולם", מאמר "ויעש כן אהרן"

7. "ולפיכך הטביע הבורא יתברך יסורים, בענין הקבלה לעצמו, הטבוע באדם מעת לידתו, הן מכאובים גופניים והן מכאובים נפשיים. באופן, שאם יעסוק בתורה ומצות אפילו להנאת עצמו, מכל מקום על ידי המאור שבה ירגיש הפחיתות והשחיתות הנוראה שיש בטבע הקבלה לעצמו. ואז יתן אל לבו לפרוש את עצמו מטבע הקבלה הזו, ויתמסר לגמרי לעבוד רק להשפיע נחת רוח ליוצרו".

ספר "כתבי רב"ש", כרך ג', אסופת "דרגות הסולם", מאמר "מהו, שכל עשב – יש ממונה למעלה המכה אותו ואומר גדל, בעבודה"

***

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest