דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / שיעור זוהר, פרשת השבוע, 13.07.12

שיעור זוהר, פרשת השבוע, 13.07.12

parashat-hashavua-70.jpg

פרשת השבוע: פרשת "פנחס", זוהר לעם, קטעים נבחרים

להורדה: video.gif וידאו | audio.gifאודיו | MP4

להלן קטעי המקור שעליהם התבסס השיעור:

פרשת השבוע – פרשה "פנחס"

תקציר הפרשה:

הבורא משבח את פנחס על שהביא לעצירת המגפה (בסיום פרשת בלק), מעניק לו "ברית שלום", ומבטיח לו ולזרעו "ברית כהונת עולם".
בני ישראל מתכוננים למלחמה נגד מִדין, על הרעה שגרמו להם.
נערך מִפקד בעם, שבסיומו מורה הבורא למשה לחלק את נחלות הארץ, ולאחר מכן נערך מִפקד נוסף של בני ישראל לפי משפחות.
בסוף המִפקדים, מגיעות בנותיו של צלפחד משבט מנשה ומתלוננות בפני משה על כך שאביהן מת במדבר, ואין לו בנים, ולכן הן אינן במניין הנחלות. הבורא קובע שבכדי לעשות צדק תינתן להן נחלה בארץ, על שם אביהן.
בהמשך, הבורא מצווה על משה לעלות אֶל הַר הָעֲבָרִים ולראות את ארץ-ישראל, שאליה לא ייכנס, ומצווה עליו למנות את יהושע בן-נון ליורשו.
בסוף הפרשה מופיע פירוט של הקורבנות שצריך להקריב מדי יום ובמועדי השנה.

***
קטעים נבחרים מתוך הספר "זוהר לעם"

1. "זה שכתוב בפנחס, הנני נותן לו את בריתי שלום. היינו שלום ממלאך המות, שאינו שולט עליו לעולם, ולא נדון בדיניו. ואם תאמר שלא מת, הוא מת, אבל ודאי לא מת כשאר בני העולם, והאריך ימים על כל בני דורו, משום שנאחז בברית עליון הזה. וכשנפטר מן העולם, בתשוקה עליונה ובדביקות נאה, נסתלק משאר בני העולם."

פרשת "פנחס", מאמר "נטיר ברית", אות כ"ב

2. "בשעה שקנא פנחס על ברית הקדוש, ונכנס בתוך ההמונים, והעלה את הנואפים על הרומח לעיני כל ישראל. כשראה את שבט שמעון, שבאו אליו בכמה המונים, פרחה נשמתו של פנחס מחמת פחד. ואז שתי נשמות שהיו ערומות בלי תקונם, שהם נשמות נדב ואביהוא, קרבו לנשמתו של פנחס, ונכללו עמה יחד, ואח"כ חזרה אליו נשמתו, כלולה. רוח הנכלל מב' רוחות, והחזיקו בו. אז הרויח מקומם של נדב ואביהוא, להיות כהן. מה שלא היה ראוי מקודם לכן".

פרשת "פנחס", מאמר "ויין ישמח לבב אנוש – ברושים ביתה", אות ע"ג

3. "אם זכו ישראל, היה יורד כמו אריה של אש לאכול הקרבנות. ואם לא זכו, היה יורד שם כמו כלב של אש. ואף כך, כשהאדם מת, אם זכה, יורדת דמות אריה לקבל נפשו. ואם לא זכה, יורדת דמות כלב, שעליו אמר דוד, הצילה מחרב נפשי מיד כלב יחידתי".

פרשת "פנחס", מאמר "הקרבנות", אות רי"ח

4. "כל אשר תמצא ידך לעשות בכחך עשה. כמה יפה לאדם, בעוד שהנר דולק ושורה על ראשו, להשתדל ולעשות רצון אדונו. משום שאור הנר הוא כח השורה עליו. וע"ז כתוב, יגדל נא כח ה', כח השורה על ראש הצדיקים וכל אלה העוסקים ברצון אדונם, השכינה".

פרשת "פנחס", מאמר "כל אשר תמצא ידך לעשות בכחך עשה", אות קל"ד

***
קטעים נבחרים מתוך כתבי רב"ש

5. "רק בזמן שיש מלחמת היצר, שרוצה לעבוד רק לתועלת עצמו, והאדם רוצה לעבוד לתועלת ה', ויש אז ענין של חושך, היינו עליות וירידות, אז נולד באדם חסרון, שה' יעזור לו… אז הקב"ה נותן לו את הברית… נותן לו מתנה, כלים דהשפעה, שע"י הוא זוכה לדביקות ה'".

"שלבי הסולם", שנת תשמ"ט, מאמר ל"ד "מהו שלום בעבודה"

6. "… מה שנוגע לתועלת עצמו, זה הוא בסדר, שכולם משתדלים שיהיה על תכלית השלימות. מה שאין כן… לעבוד לתועלת ה', עבושה זו היא עבודה של שפלות. ולזה צריכים אור תורה. היינו זה שלומד תורה, צריך לפני לימוד התורה לדרוש מהתורה, שיתן לו המאו הזה, שיוכל לעבוד לתועלת ה'".

"שלבי הסולם", שנת תשמ"ט, מאמר ל"ה "מהו, מי שאין לו בנים, בעבודה"

***

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest