דף הבית / קבלה ומדע / חושבים מדע / שיחה על חכמת הקבלה ומדע, חלק ו'

שיחה על חכמת הקבלה ומדע, חלק ו'

תוכנית טלוויזיה "עולמות נפגשים" בנושא "חכמת הקבלה ומדע", חלק ו'.

חכמת הקבלה חוקרת את שלל המצבים והתופעות במציאות בהתייחסות אל האדם בלבד. המציאות היא תמונה המצטיירת בחושיו של האדם ולכן היא תלויה בו בלבד. הטענה שמעלה חכמת הקבלה היא, שניתן לשנות את תכונות האדם ובהתאם לשינוי הזה משתנה גם תמונת המציאות. אלא, שהאדם הרגיל אינו יכול לשנות את תפיסת המציאות שלו משום שאינו בעל הבית על התחושות או התכונות שלו ובוודאי לא על השכל שהוא רק משרת של החושים, תלוי בהם ומתפתח דרכם.

המדע טוען, שמאז ומתמיד אנו רואים אותה מציאות, אותו כדור הארץ, אותם הכוכבים והתופעות בטבע. לטענת המדע, אף על פי שתמונות המציאות הנחקרות הן סובייקטיביות ותלויות לגמרי בחושים ובתכונות שלנו, אפשר שנבין יותר את התמונה המתגלה בפנינו אך לא נוכל לשנותה. המדע מודד את הדברים הקיימים והקבועים כביכול, מתוך הנחה עקרונית שהתוצאות והחוקים אינם תלויים בחושים שלנו, בעוד שחכמת הקבלה מטפלת בחושים ולא במציאות המתגלה.

חכמת הקבלה מבקשת להחליף בהדרגתיות את החושים שלנו ולראות כל פעם תמונה חדשה, עולם חדש. לטענתה, כל התופעות בעולם: דומם, צומח, חי, מצטיירות בתוך האדם בחושיו. גם אם הפיזיקה מדברת על "המפץ הגדול" שהתרחש לפי מיליארדי שנים, זו עדיין התרחשות המתייחסת לאדם. אם האדם אינו צופה בתופעה, מצב, או התרחשות, הם אינם קיימים. ההתפתחות כולה מ"המפץ הגדול" והאבולוציה של האדם הן תפיסות הקיימות בתוך המודעות שלנו, גם אם אנחנו לא מכירים או רואים אותן באופן פיזי. הטבע אינו קיים אם האדם לא מגלה אותו. כל הגילויים החדשים נמצאים אך ורק בתפיסת האדם, כפי שכבר הבחין איינשטיין בתורת היחסות שלו – הכול יחסי לצופה.

על פי המדע הקלאסי חוקי העולם קבועים ואינם תלויים באדם, בעוד שעל פי חכמת הקבלה אין תופעה שקיימת מחוץ לאדם. התופעות עצמן משתנות בהתאם להתפתחות האדם שתופס את המציאות כל פעם באופן שונה. תמונת המציאות תמיד תשתנה בהתאם לתרי"ג החושים שבאדם שבהם הוא תופס את מה שקורה כאילו מחוץ לו. תמונת המציאות תהיה כלולה תמיד מחלקים ורצונות שבתוך האדם המשתנים בהתאם למדרגה שבה הוא נמצא (125 מדרגות). האדם המשתנה מבפנים בונה בתוכו מערכת שתופסת את המציאות בהתאם לתכונות המשתנות.

במדע, אם שני אנשים יפתרו את אותה משוואה, הם יכולים לפתור אותה בדרכים שונות אך יגיעו לאותה תוצאה, או לכל ניסוי יהיו מספר תוצאות אבל הן תהינה אותן תוצאות. האם בקבלה שני אנשים שיעשו ניסוי על "עצמם" יגיעו לאותה תוצאה או לאותו מצב? כלומר החושים שבאדם, האם הם אותם חושים או אותה תמונה המצטיירת אצל שני אנשים שונים בתהליך? אם לא, אז מה קובע את התמונה השונה שהם רואים, מה משפיע על החושים שלהם או על הרצונות שלהם?

האדם המשתנה מבפנים בונה בתוכו מערכת שתופסת את המציאות בהתאם לתכונות המשתנות.

בהקשר לזה, האם שני אנשים שעוברים את התהליך ומשתנים מבפנים יעברו את אותו שינוי או יבנו את אותה מערכת? ואם לא, מה ההבדל או מה גורם להבדל? מה משפיע על המערכת הזאת שנבנית אצל האדם?

על פי חכמת הקבלה האדם תופס את המציאות בתוך הכלים שלו ורק מתוך התפיסה הזו הוא יכול לדבר על המציאות. אם הוא לא מדבר עליה המציאות אינה קיימת. יותר מכך, אין אפשרות לדבר על המציאות אלא רק מנקודה (מדרגה) גבוהה יותר המשקיפה עליה. אי לכך, רק בדרגת "אדם", הדומה לכוח העליון, קיימת האפשרות לחקור את העולם. העולם קיים רק כלפי מי שמגלה אותו. אין דבר מחוץ לאדם. המציאות אינה קיימת ללא בני אדם שמגלים אותה על פי תפיסתם.

על פי חכמת הקבלה העולם אינו קבוע והאדם הוא זה שבונה אותו ותופס אותו על פי תכונותיו הפנימיות. התופעות שהמדע הקלאסי מגלה קיימות רק בתפיסתנו, כלפי החושים הנוכחיים שלנו. בעולם המדע הקונבנציונלי המדידה מתייחסת אל האדם כקבוע, בעוד שחכמת הקבלה מתייחסת לאדם כמשתנה תדיר בהתאם לחושים המשתנים. בעת הזו, בנקודה שעל ציר ההתפתחות הגענו לגבול ההרגשה שבה אנחנו יכולים להבין את העולם הזה שלנו. על מנת להבין את סיבת המציאות בה אנו חיים אנחנו זקוקים לחכמת הקבלה שתסייע בידנו לעבור את השינוי הבא שלנו למדרגה הבאה.

השינוי שבאדם מתרחש רק בעולם הרוחני שבו המציאות הרוחנית שלו משתנה כל הזמן במצבים של דומם, צומח, חי. האדם עובר תהליך שבו הוא מרגיש בלבול וניתוק מן המציאות, הוא רואה כמו במראה סדוקה מספר תמונות יחד, עד שהוא מקבל את התבנית החדשה שלו. הוא מקבל חושים חדשים רוחניים שהוא לומד לנהל אותם בעזרת חכמת הקבלה ושמעמיקים בו את תפיסת המציאות עד כדי תמונה שלמה ומושלמת. ככל שהאדם חוקר, מעמיק ומתקן את חושיו הוא תופס את יסוד העולם תוך עלייה בהדרגה עד לגמר התיקון. רק שם במדרגות הרוחניות הוא בעל הבית על חושיו ויכול לשנות את המציאות. החושים הרוחניים שהוא מפתח משיגים עולם רוחני המצטייר בתוכו, וממקום גבוה יותר זה הוא יכול לדבר על המציאות הגשמית. התהליך הזה קרוי מחקר מדעי של חכמת הקבלה.

אילו חוקים מדעיים קיימים בעולם הרוחני? כאן בעולם שלנו על כולנו חלים כמה חוקים או משפיעים עלינו כמה כוחות שמתנהגים בחוקיות מסוימת. בעולם הרוחני, שאותו האדם מתחיל להרגיש או לחשוף, האם ישנם חוקים או כוחות קבועים?

על פי חכמת הקבלה, העולם = תפיסת החושים המשתנים שאותם אנו חוקרים. היחס בין העולם לאדם הוא החושים הנמצאים בחקירה שבהם אנחנו מגלים את הכוח העליון שהוא האבסולוטי והקבוע.

להורדה: video.gif וידאו | audio.gifאודיו | MP4

תוכניות קודמות:
שיחה על חכמת הקבלה ומדע, חלק ה'
שיחה על חכמת הקבלה ומדע, חלק ד'
שיחה על חכמת הקבלה ומדע, חלק ג'

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest