דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / שבעים חכמים: מערכת של קשר הדדי

שבעים חכמים: מערכת של קשר הדדי

"ויאמר ה' אל משה אספה לי שבעים איש מזקני ישראל אשר ידעת כי הם זקני העם ושטריו ולקחת אתם אל אהל מועד והתיצבו שם עמך: וירדתי ודברתי עמך שם ואצלתי מן הרוח אשר עליך ושמתי עליהם ונשאו אתך במשא העם ולא תשא אתה לבדך" (בהעלותך, י"א, ט"ז-י"ז).

הבורא מרגיע את משה, שלא יישפך הזעם רק עליו, והוא לא יישא לבדו את עול העם, אלא זה יחולק עם כל הזקנים שיבואו באופן ישיר במגע עם העם. ואילו משה ילמד את שבעים הזקנים ודרכם ינהל את כל השבטים.

העניין הוא, שכאשר האגו מתחיל לעלות בתוכנו, נדרש מבנה שלם של קשר עם הבורא, וכל ההשתכללות וההשתפרות שלנו מסתכמת בהסדרתו. לדוגמה, במבנה של משפחה הכול מנוהל על ידי בעל הבית שלה, בבניין רב דירות, זה מנוהל על ידי ועד הבית, בכפר ישנה הנהלה קטנה. בעיר יש את העירייה. במדינה עוסקים בזה אלפי אנשים. כלומר, ככל שהאגו שלנו הולך ועולה, כך מופיע צורך גדול יותר בקשר הדדי בין כל העם והכוח העליון, הבורא.

אם בעם מתגלה אגו גדול מאוד, העם מתחיל לרטון כך שפונה למשה: "לא רוצים ללכת קדימה, עדיף לפנות אחורנית לדרגה הבהמית. תחזיר לנו את פרעה ותיקח את הבורא". אחד מהשניים: או בינה, או מלכות. או כסף, או אור עליון. לכן כאן מופיע הצורך בתיאום, כי צריך להיות איזשהו מוליך שמחבר את משה עם העם. במקרה הנוכחי, שבעים חכמים, שזוהי מערכת שלמה של שיתוף פעולה הדדי ביניהם.

"וירדתי ודברתי עמך שם ואצלתי מן הרוח אשר עליך ושמתי עליהם…", זה אומר שהזקנים יקבלו התעלות רוחנית, שבעזרתה יוכלו להיות בחיבור מלא ביניהם. הם מסוגלים לקחת את האור העליון, לחלק אותו לשבעים חלקים (כלומר לשבע ספירות: חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות, שבכל אחת יש עשר ספירות, שזה סך הכול שבעים), להוליך אותן אל העם ולהראות לו שצריך להתחבר ולהתאחד.

שבעים החכמים מהווים בפני עצמם דוגמה לחיבור ואיחוד. הם כולם שונים, כולם מנוגדים זה לזה, כמו שבעים שורשים רוחניים. בסופו של דבר, הם סופגים לתוכם, כמו שורשים באדמה, את כל העם שמתפזר מהם לפי תגובת שרשרת כלפי מטה. לכן שבעים זקנים/שבעים שורשים רוחניים, יכולים לתת דוגמה וכוח לאיחוד העם.

בעבר ניהל הסנהדרין את המדינה, הוא היה מורכב משבעים חכמים שהודות לאיחוד ביניהם יכלו להגיע לדעה אחת. כל מה שקיים בשורשים הרוחניים, משתקף בעולם הגשמי. לכן גם בנשמה שלנו ובברית הרוחנית שלנו, קיים קשר כזה. בכל אחד מאיתנו יש מושג של "עם": התחילה כל האנושות, אחר כך עם ישראל, אחר כך חלוקתו ללוויים, כוהנים, לשבעים חכמים ומשה. ואנחנו צריכים כולנו יחד להשוות את הסכימה הזאת, להרכיב אותה בינינו על פני האדמה, כך שנבין שהיא קיימת בתוכנו.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 25.2.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest