דף הבית / משבר עולמי / רוח הרפאים של ה"סוציאליזם" הזקן והחולה

רוח הרפאים של ה"סוציאליזם" הזקן והחולה

לא פשוט להבין מה עומד מאחורי מילותיו של בעל הסולם, כשהוא כותב בעיתון "האומה" על סוציאליזם וחלוקה צודקת. כי אותה צורת החברה שהייתה קיימת ברוסיה "קלקלה" את כל המילים האלה, שבהן השתמשו לכינוי המשטר המעוות ההוא. לכן כל כך קשה עכשיו להשתמש באותן המילים.

זה דומה מאוד למה שקרה עם המושגים הקבליים, שמדברים רק על העולם הרוחני, אך השתמשו בהם לתיאור חפצים ורעיונות גשמיים. וכך, במקום לפרש מילים כמו "תורה", "מזוזה", "ברית" או "חופה", במובנן הרוחני, מתוך הבנה שמדובר על פעולות השפעה ועבודה עם חלקים שונים של הרצון לקבל, בהתקשרות לאחרים, בגילוי הבורא – במקום זה, נשתמר מאחורי המילים האלה רק המובן הגשמי.

וכך, מספיק לקחת ארבעה מקלות, לפרוס מעליהם איזשהו סדין, והחופה מוכנה. מספיק לכתוב כמה מילים על פיסת עור והמזוזה מוכנה. וזהו זה. החפצים הגשמיים האלה הפסיקו להיות סמלים למצבים רוחניים שאליהם אנחנו צריכים להגיע. והעיוות הזה מפריע מאוד לתפוס ולהבין את הטקסטים הקבליים בצורה הנכונה.

אותו הדבר קרה גם למילים: סוציאליזם, קומוניזם, שוויון. נעשה בהן שימוש במובן אחר, ריקני והפוך, במשטר של דיכוי. אבל עד היום התיאורים האלה חיים בראשיהם ובתודעתם של האנשים וקשה מאוד להיפטר מהם ולהגיע להבנה חדשה. הבעיה היא במתן ההגדרות האמיתיות, גם בחכמת הקבלה, וגם בבניית החברה.

בחכמת הקבלה זה קרה כתוצאה מתקופת הגלות, שבה נעשה שימוש במושגים הרוחניים לתיאור הסימנים הגשמיים מהעולם שלנו שמסמלים את התופעות הרוחניות. וההגדרות שנוגעות לחברה האנושית המתוקנת עוותו כתוצאה מהשימוש ההפוך ברוסיה. כל הבעיה היא בהגדרות.

המילה סוציאליזם נתפסת בימינו כמילת גנאי, והקומוניזם מתקשר אסוציאטיבית לרוסיה. דמוקרטיה נתפסת כמו מתן יכולת לכל אחד לעשות כל מה שהוא רוצה. אנחנו איבדנו לחלוטין את ההגדרות הנכונות של המילים, ומכאן נובע כל הקושי.

מתוך שיעור מאמר שבעל הסולם פרסם בעיתון "האומה", 05.09.2011
ידיעות קודמות בנושא:
מרקסיזם – לא מה שחשבנו
קרל מרקס וחכמת הקבלה
דומים מילולית – שונים במהות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest