דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / קשר הדדי: לא לגרום לאסון

קשר הדדי: לא לגרום לאסון

בעל הסולם, "השלום בעולם": "ואל תתמה, מה שאני מערבב יחד את שלומו של ציבור אחד, עם שלום העולם כולו, כי באמת כבר באנו לידי מדרגה כזו, שכל העולם נחשבים רק לציבור אחד, ולחברה אחת, כלומר, שכל יחיד בעולם, מתוך שיונק לשד חייו והספקתו מכל בני העולם כולו – נעשה בזה משועבד, לשרת ולדאוג לטובת העולם כולו.

כי הוא נוטל כל חייו ואשרו מאותו הציבור, ועל כן טובת הציבור, וטובתו הפרטית – היינו הך.

ולפיכך אין להעלות על הדעת את האפשרות לעשות סדרים טובים ומאושרים בדרכי שלום במדינה אחת, כאשר לא יהיה כן בכל מדינות העולם. טובתו ורעתו של כל יחיד ויחיד בעולם תלוי ומדוד במדת טובת היחידים שבכל העולם כולו."

בעל הסולם כתב זאת לפני כמאה שנים, כאשר אף אחד, למעשה, לא חשב על כך. כיום, אנחנו רק מתחילים להכיר בהדרגה במצב שאותו בעל הסולם באותן השנים תיאר כעובדה: כל דבר בעולם מחובר על ידי קשרים רבים, כל בני האדם מחוברים ביניהם, רווחתו של הפרט ושל העולם, הם היינו הך.

בימינו, לא כולם רואים את התלות ההדדית הטוטלית והגלובלית. אפילו שליטי העולם אינם מסוגלים לקחת אותה בחשבון, ועדיין דבוקים לפרוטקציוניזם.

אבל כל זה התחיל לא עכשיו. הרצון האגואיסטי שלנו גדל לאורך כל ההיסטוריה, ומידת הקשר גדלה וגרמה לנו לפתח את מערכת היחסים בינינו בהתאם. כתוצאה מכך, כיום, כאשר האגו שלנו כל כך גדול, אנחנו גילינו את האפשרות ליצור קשרים באמצעות האינטרנט ואמצעי תקשורת אחרים.

בכל מקרה, הכול נובע מהאגו, שנהיה מורכב יותר. למעשה, זה אפילו לא מורכבות של האגו, אלא גילוי של שכבות חדשות של הרצון השבור. בהתחלה, הרצון היה פשוט: האדם ומשפחתו חיו באיזה כפר. לאחר מכן התפתח רצון גדול יותר, והנה האדם כבר נמצא בעיר, יחד עם רבים אחרים. המדרגות הללו באות לידי ביטוי דווקא ברצון, ואת חלקן אנחנו לא לוקחים בחשבון, משום שהן בינתיים נמצאות מחוץ לרצון שהתגלה, בצורה של "אורות מקיפים". אבל בהדרגה הן הופכות מ"אור מקיף" ל"אור פנימי", והאדם כבר תופס לא רק את עירו, אלא גם את מדינתו: עכשיו אכפת לו מאזרחיה, ולהם אכפת ממנו.

עם הזמן, המדינות מקבלות צורה, הן קובעות גבולות – וזה תהליך לא פשוט. לדוגמה, גרמניה התאחדה רק לפני כמה מאות שנים, ועד אז הייתה לה צורה של "טלאים" בודדים

באופן כללי, התהליך תלוי ברצון האגואיסטי, אשר תוך כדי התפתחותו דורש להרחיב את הקשרים יותר ויותר. כך האדם פותח אופקים ורואה עולם שנעשה יותר ויותר רחב.

כיום, בהתאם לרמת ההתפתחות של האגו, אנחנו רואים, שהעולם קשור על ידי אין ספור חוטים. משנה לשנה אנחנו יותר ויותר מודעים לתמונה של הקשר ההדדי והתלות ההדדית, ש"נועלים" אותנו על כדור הארץ. ומכאן אנחנו צריכים הסתכלות נכונה לעתיד, אם כי המצב עדיין אינו מובן לחלוטין, משום שהוא לא מחייב אותנו לחיבור נכון עם העולם. אנחנו עדיין מנסים פה ושם לחתוך את החוטים שקושרים אותנו, וזה גורם לבעיות רבות.

לפיכך, חסרה לנו עדיין הערכה נכונה של מה שקורה, הבנה של העובדה שרווחתה של החברה, רווחתו של הפרט ורווחתו של העולם תלויים זה בזה ואינם אפשריים אחד ללא השני. בסופו של הדבר, אני אבין עד כמה הקשר הזה הוא גלובלי: אם השכן שלי או אדם כלשהו שחי על קצה העולם, לא יחיה ברווחה, אני גם לא אוכל לחיות ברווחה.

זהו מה שנקרא הגילוי הסופי של הרצון בכל עומקו. ולכן, עד שאנחנו לא נתקן את הקשר ההדדי שלנו, לא נבנה אותו בצורה נכונה, הצרות רק יגדלו. מה שרע לאחרים, ישפיע גם לרעתי. זאת תהיה הבעיה המרכזית, החמורה ביותר.

לכן אני צריך כמה שיותר מהר לתקן את הרצון שלי במידת הגילוי שלו – לתקן אותו על פי העיקרון של עזרה לזולת, עד לאהבת הזולת. אחרת, התלות ההדדית, שממנה אנחנו בכל מקרה לא יכולים לברוח, תגרום לאיומים, חוסר יציבות, וכולי, גם בצורה פנימית וגם חיצונית. העניין לא יסתפק במרירות, עצבים ודיכאון – מה שחסר לאחרים, בסופו של הדבר, יהיה חסר גם לי. עד כדי כך חזק הקשר בינינו בכל הרמות, כולל הרמה החומרית …

ובכן, רווחתו של הפרט, החברה והעולם – הם היינו הך. עדיף שהקשר ההדדי שלנו לא יתגלה בצורה שלילית, כי אז כל הצרות של העולם יהיו צרות של כל אחד. הנקודה כאן היא לא הכמות, ולא גודל הצרות. זה לא הכרחי שמחכות לנו פצצות אטומיות, התפרצויות הרי געש או רעידת אדמה הרסניות שקוברות ערים שלמות. לא, בעיות קטנות יספיקו, הרי, כולנו קשורים בצורה הדדית, ולכן הצרות מתרכזות, מצטברות בכל אחד. באופן דומה, אם במשפחה מרובת ילדים לכל ילד יש בעיה קטנה משלו, זה יותר ממספיק.

לפיכך, בגילוי הקשר בינינו טמון כוח עצום.

מתוך שיעור על מאמר של בעל הסולם "השלום בעולם" , 25.07.2013

ידיעות קודמות בנושא:
השבריריות הבלתי נסבלת של הבריאה
הרצון של המערכת האינטגרלית
לפני הקפיצה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest