קפיצה אל העתיד

בעל הסולם, מאמר "החרות": "ואפשר לדמות הדבר לחולה שאינו רוצה לשמוע לעצתו של הרופא, בטרם שיבין בעצמו איך עצתו תרפא אותו. ועל כן מתחיל בעצמו ללמוד חכמת הרפואה, הרי יוכל למות מחליו, בטרם יספיק להבין חכמת הרפואה".

נניח שאני חי בקצה כדור הארץ, באיזושהי בקתה בכפר נידח, ויש שם עוד כמה משפחות כמוני. אנחנו עוסקים בציד ובאיסוף פירות, ואיננו מכירים שום דבר חוץ מהחיים האלה.

אבל פתאום מגיעים אלינו אנשים מתורבתים ממדינה מפותחת, עם כל מיני כלים ומכשירים. בשבילי הם כמו קוסמים שירדו מהשמיים.

נשאלת השאלה: האם אני צריך לעבור את כל הדרך שהם עברו? או שיש לי אפשרות לרכוש מהם כבר עכשיו את החכמה, השכל והרגש, חוץ ממוצרי הטכנולוגיה המתקדמים, ולדלג בהתפתחות שלי אלפיים שנה קדימה? האם זה אפשרי?

מובן שאני יכול ללמוד להשתמש במכשירים שלהם. לא צריך בשביל זה הרבה שכל. אבל מדובר כאן על ההתפתחות הפנימית, הרגשית והשכלית: האם אני יכול לכסות את התהום המפרידה בינינו ולדלג על אלפי השנים שעברו על המדינה שלהם והעם שלהם?

ובכן, זה אפשרי, בעזרת החיבור בינינו, אבל לא החיבור החיצוני המדומה, אלא החיבור הפנימי האמיתי. בצורה כזאת אנחנו באמת מסוגלים להעביר זה לזה את השכל והרגש. ככלל, לא צריך שכל אחד יעבור את כל המדרגות שעברו האחרים. אנחנו לא מתחילים מאפס, אלא תלויים בחברה, במה שאנחנו יכולים לרכוש ממנה.

וזאת כל ההצלה שלנו. כך אנחנו מקצרים את הדרך ומזרזים את ההתפתחות. במקום ללמוד מהצרות, אנחנו לומדים מהאנשים האחרים, ורוכשים חכמה. אם כי בעולם שלנו אנחנו לא תמיד מעבירים זה לזה פוטנציאל חיובי. כי האנשים שקשורים יותר לטבע, הם למעשה מפותחים יותר: הם עדינים יותר, רגישים יותר, הם קרובים יותר לרוחניות בהשוואה לעולם ה"נאור".

אבל הדבר העיקרי נשאר ללא שינוי: אנחנו מקבלים שכל ורגש מאלה שאנחנו מצטרפים אליהם. זה נכון אפילו ברמה הגשמית של העולם שלנו. ולכן כל קפיצה בתקשורת שלנו, בקשר בינינו, משתקפת גם בשיתוף ההדדי הפנימי. כתוצאה מכך האנושות מתפתחת הרבה יותר מהר, וזה התגלה בצורה בולטת במיוחד במאה העשרים עם הצמיחה המאסיבית שלה, לאחר אלפי שנים "איטיות" יחסית. כל זה הוא תוצאה של חוטי הקשר ההדדי שנמתחו בין בני האדם, שבהם מועברים הרגש והשכל.

בהתאם לכך, גם אנחנו, מתוך החיבור לקבוצה הנכונה, יכולים לרכוש את השכל והרגש של החברים ולהשלים את מה שלא עברנו בעצמנו. למעשה, לא חשוב מי מאיתנו "קטן" ומי מאיתנו "גדול". אני רוכש מהם את מה שלעולם לא הייתי משיג בעצמי. כי אני בסך הכול נקודה בשדה הכוח של המערכת הכללית. ואת כל המערכת האינטגרלית אני רוכש מהם. אם אינני מתחבר איתם, אז אין לי בכלל את המקום שבו אוכל להרגיש את המימד החדש.

לכן, אם בעולם שלנו ההתחברות עם האחרים גורמת לתועלת מסוימת, הרי שברוחניות יש לה תפקיד מכריע: רק בזכותה אני רוכש את הכלי הרוחני.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "החרות", 27.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
בואו נתנפל יחד על פרעה
הפסיפס שמוביל לשלמות
התפתחות אקספוננציאלית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest