דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / קנאה, תכונה שאפשר לקנא בה

קנאה, תכונה שאפשר לקנא בה

קנאה, תכונה שאפשר לקנא בה
שאלה
: קנאה מתפרצת בי מתוך איזה שהם עומקים, לא ניתנת לשליטה, מרגיש בושה נוראית ולא מצליח לגלות את השורשים שלה. איך אפשר להפטר ממנה? אם הקנאה היא חלק ממני, איך אני שם לב אליה? ואם היא לא חלק ממני, למה אני לא רואה את השורשים שלה, מאיפה היא נובעת? למה יש אנשים שיכולים מכל הלב לשמוח בשמחת אנשים זרים, ואילו את אחרים מפלחת הקנאה כמו ברק?

תשובה: קנאה, זה מה שמבדיל בין האדם לבהמה. היא נותנת כוחות לצמיחה, מכוונת להצלחה, לשלטון ולידע! זהו כוח הצמיחה! צריכים לנצל אותה.

ובכלל, בשונה משיטות אחרות, חכמת הקבלה אומרת, שכל התכונות שלנו נחוצות להשגה של מטרת הבריאה. רק שצריך לכוון אותן נכון. בזאת כל עבודת האדם, כיוון שאסור להשמיד או לכופף את תכונותינו, אלא רק לתקן את השימוש בהן, מאגואיזם לאהבה ונתינה. כך שאין מה להצטער על הקנאה עצמה, אלא רק ללמוד לכוון אותה נכון, כמו שכתוב בתורה: "קנאת סופרים תרבה חכמה".

השבוע היה לנו שיעור שלם על מושג הקנאה, ממליץ לצפות בו, ובינתיים שני קטעים קצרים מתוכו:

(מתוך שיעור על הקדמה לספר הזוהר, מה-28.4.08. לצפייה בשיעור המלא)

בעל הסולם, הקדמה לפנים מאירות ומסבירות, אות ג:
"מטבע אש הקנאה הוא כללי ומקפת לכל המציאות ולכל הזמנים, כי זהו משפט הקנאה, שבאם שלא היה רואה זה החפץ אצל חברו, לא היה מתעורר לחשוק אליו כל עיקר. ונמצא שאין הרגשת החיסרון מתוך מה שחסר לו, אלא מתוך מה שיש לחבריו, שהמה כל בני אדם וחוה, מכל הדורות, אשר על כן אין קצה לכוח הפועל הזה, ועל כן מוכשר לתפקידו הנישא והנעלה".

3 comments

  1. זהר לך לך/מה תתן לי/ אות שכב שכג שכד

    שכב) ואברהם הוה חמי וכו': ואברהם היה רואה בחכמת הכוכבים, שלא יוליד. מה כתוב. ויוצא אותו החוצה וגו'. אמר לו הקב"ה, לא תסתכל בזה, בחכמת הככבים, אלא בסוד השם שלי, שהיא הנוקבא, יהיה לך בן. זהו שכתוב כה יהיה זרעך. כה, הוא סוד השם הקדוש, שמשם נקשר לו בן. ולא מסטרא אחרא, שהוא הככבים והמזלות.

    שכג) כה. דהוא תרעא וכו': כה, שהו שער לקבלת התפלה, שהיא הנוקבא, בה ימצא ברכה, בה יקבל האדם בקשתו. כה, הוא אותו צד הבא מן מצד הגבורה, דהיינו הנוקבא הנבנית משמאל, שהוא גבורה, כי מצד הגבורה נולד יצחק, ואותו צד הגבורה נקרא כה, שמשם באים איבים ופירות לעולם, ולא מהצד שהוא הככבים והמזלות.

    שכד) כדין והאמין וכו': אז, והאמין בה'. היינו שנתדבק למעלה בהקדושה בהשם כה, ולא נתדבק למטה, בסטרא אחרא. והאמין בה', ולא בככבים ומזלות. והאמין בה', שהבטיח לו ששכרו הרבה מאד לעולם הבא. והאמין בה', באותו המדרגה שניתן לו, דהיינו השם כה, האמין שמשם ימשך לו להוליד בנים בעולם.

  2. מה עושים עם בן זוג שמקנא באופן מוגזם, חרד מנטישה, מתקרבים..בונים קשר..ושוב פוחד שאבגוד בו

    זה קרה לו גם במערכות יחסים קודמות

    אני מתוסכלת..חודשיים טובים של הכרות..הסימנים התגברו ברגע שהקשר מתעמק.

    הצליו

  3. שלום כבוד הרב,

     זה מנחם לשמוע שיש דרך אחרת להסתכל על התכונות הרעות שבנו: לנצל אותם לטובה:) טוב, הגיוני. if you can't beat them, join them":)

    השאלה שלי היא: איזה תכונות טובות תעזורנה? מה אני מפספסת?:)

     תודה:)

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest