דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / קיצוני ימני, קיצוני שמאלי

קיצוני ימני, קיצוני שמאלי

מה היה קורה אם תומך נלהב של "שוברים שתיקה" ופעיל נמרץ ב"אם תרצו", היו מגלים שבעצם הם תאומים זהים שנולדו בברזיל והובאו לארץ לשתי משפחות שונות? איך הגילוי הזה היה משפיע על חילוקי הדעות ביניהם? על היחס הרגשי לתומכי המחנה האחר?

בימים בהם הימין והשמאל מרגישים כמו שני עמים עוינים, כדאי לעצור רגע ולשאול מה קורה פה. מאיפה נובעים ההבדלים בין אנשים, האם יש להם מטרה, ואיך מוציאים את החברה הישראלית מהנתיב בו היא מידרדרת למלחמת אחים.

טבע הדברים

בטבע הסובב אותנו הכול מחולק לשני הפכים. פלוס ומינוס, אור וחושך, יום ולילה, ימין ושמאל. לכאורה שני הכוחות נאבקים זה בזה, מבצעים תנועות הפוכות, אבל בעצם הם מאזנים זה את זה, משלימים זה את זה, בכל פעם ברמה גבוהה יותר.

כך פועל גם הלב שלנו, בהתכווצות ובהתרחבות, מערכת הנשימה, בשאיפה ובנשיפה, חילופי החומרים שבגופנו וכן הלאה. החיים הם מאבק תמידי בין ניגודים, שלמעשה מאזנים זה את זה ומפתחים את החיים קדימה.

חוק האיזון אומר שלמרות שאני נגדך ואתה נגדי, המטרה שלנו אינה להשמיד זה את זה, אלא להעפיל יחד אל איזון מתקדם יותר, מורכב יותר, משובח יותר. בכל הרמות בטבע החוק הזה מקוים מאליו, אבל אנחנו, בני האדם, צריכים להגיע אליו מתוך בחירה חופשית, מתוך פיתוח הכרה ומודעות.

איזון אנושי

"אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך", "ואהבת לרעך כמוך", אלה הם שני כללי היסוד שמגדירים את הדרך לאיזון אנושי. איזון אמיתי מושג כשכל אחד נכלל מהאחר ופועל לטובתו, וכך נוהגים כולם כלפי כולם באופן הדדי.

על בסיס הנוסחה הזו העם שלנו נוצר, אבל בהמשך פרצה בינינו שנאת חינם, ונחרבנו. כיום, אנו צריכים ללמוד מחדש כיצד שמאל וימין אמורים להשלים זה את זה. כשנצליח לעשות זאת בישראל, נוכל לספק לעולם כולו דוגמה לחיים מאוזנים בחיבור בין ניגודים, ואז השנאה הגוברת לישראל תתחלף באהדה ובתמיכה.

מהלך לאומי חינוכי

כדי שיתנהל מאבק בונה בין ימין ושמאל, כל צד חייב להיות כלול מהצד האחר. כלומר, צריך להיות ימין בתוך השמאל ושמאל בתוך הימין. אחרת הם יהיו סתם מנוגדים וינהלו שיח חרשים, חסר תכלית.

היכללות של שני הצדדים זה בזה דורשת מהלך לאומי חינוכי כלל-חברתי. בסופו, כל אדם יבין מה טבעם של כוחות הימין והשמאל בטבע, ואיך הם פועלים יחד בפיתוח החיים המשותפים קדימה. אז נוכל להתקשר זה לזה באופן שיוליד דבר משותף, קו אמצעי, כמו אבא ואימא שמולידים תינוק.

לא, זו לא פשרה מהסוג שאנו מכירים, בה כל אחד מנסה לכופף את האחר, סוגרים על משהו באמצע וכעבור זמן ההסכם שוב מתפרק. מדובר בעלייה לרמה גבוהה יותר של קיום, בשינוי מהותי בתכונות שלנו כבני אדם, בשדרוג היחס שלנו לעצמנו ולזולת.

בלעדי השדרוג הזה, אין לנו סיכוי לשרוד כחברה ישראלית אחת, וגם לא כמין אנושי בעולם המקושר.

ביחד, בטוח שנצליח.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest