דף הבית / קבלה ומדע / טבע / צער בעלי חיים

צער בעלי חיים

laitman-privet_s_morya_100_wp.jpg

שאלתה של מאי: אכן מזעזע וכואב עד דמעות ללמוד שגם אנו נאצים בפוטנציה. למה גדולי המקובלים שהגיעו לגמר התיקון המשיכו לשתף פעולה ברצח האכזרי של החיות ובניצולן? איך זה שתורת הקבלה, שהיא התורה הנעלה ביותר מתעלמת מהאכזריות כלפי בעלי חיים? ברור שזה לא יתקן שום דבר בנשמה, אם כולנו נהפוך לטבעונים, אך גדולי המקובלים תיקנו הכל ולא הפכו לאוהבים כלפי החיות האומללות. איך זה? אולי יש 126 מדרגות, ורק עכשיו הזמן לגמר תיקון שלם ומושלם בו "ואהבת לרעך כמוך" כולל גם בעלי חיים, צמחים ודוממים? לעניות דעתי, אנו אמורים לחוש אהבה בסופו של דבר גם כלפי נמלים וג'וקים…

תשובה: ישנם כללים על פיהם צריך להתנהג בכדי להתאים את עצמך לחוק הכללי של הטבע, אשר נקרא אלוקים. האדם נברא הפוך מהחוק הזה. לשנות את עצמנו בכדי להתאים את עצמנו אליו – זוהי משימתנו. לשם כך אנו קיימים בעולם הזה.

השינוי הזה באדם, מדרגתנו עד דרגת הבורא, מושג רק על ידי לימוד הקבלה. בעל הסולם כותב על זה במאמרו "הקדמה לספר פי חכם":

"הנה נודע מפי סופרים ופי ספרים אשר לימוד חכמת הקבלה הוא מחויב בהחלט לכל אדם מישראל, ולו למד אדם כל התורה כולה, ובקי בש"ס ופוסקים בעל פה, גם ממולא במידות ובמעשים טובים יותר מכל בני דורו ולא למד חכמת הקבלה, הוא מחויב להתגלגל ולבא עוד פעם בעולם הזה כדי ללמוד רזי תורה וחכמת האמת, שזהו מובא בכמה מקומות במדרשי חז"ל". – כיוון שרק על ידי לימוד הקבלה הוא "מושך" על עצמו את האור המתקן, כמו שנאמר בהקדמה ל"תלמוד עשר הספירות" (אות קנה).

כשהאדם הופך למתוקן הוא מתנהג לפי החוקים העליונים בעל כורחו. איך הוא מתייחס אז לטבע הסובב אותו? – מתוך מידת השתוותו לבורא. ואין זה משנה כלל למי או למה הוא מתייחס – תמיד זה יהיה מתוך השתוותו לבורא. יכול להיות שהתנהגותו ומעשיו ייראו לך כלא צודקים, אבל זה מפני שאת מתארת צדקות בצורה שונה מכפי שהיא מוגדרת בעולם הרוחני.

ואם כבר מדברים על בעלי חיים, אני נזכר בתוכנית "סביב השולחן" שהייתה לי עם המשורר רוני סומק . הנה קטע קצר ממנה:

28 comments

  1. אני מקבלת שאלו הם חוקי הטבע, שבעל חי אחד אוכל בעל חי אחר. אבל למה מסודרים כך החוקים? הבורא יכל גם לארגן את חיינו כאן אחרת, שבעלי חיים לא יצטרכו לאכול בעלי חיים אחרים.
    מה הסיבה שכך הוא סידר לנו את חוקי הקיום פה?

  2. אורנה, עם קצת שכל אפשר לשנות את חוקי הטבע:

    כלב אחד החליט לטייל בעולם ונסע לספארי באפריקה.
    באחד מימי הטיול הוא הלך לאיבוד, ובדרך הוא ראה נמר שרץ לכיוונו כדי לטרוף אותו. הוא חשב מה לעשות, ראה על האדמה עצמות, התיישב לידן עם הגב לנמר כולו רועד מאימה, תפס עצם בפה, ושהנמר התקרב אמר בקול:"זה היה נמר ממש טעים, מענין אם יש עוד כאלה נמרים טעימים באזור…"
    כששמע הנמר את הכלב, הוא עצר, הביט בו באימה וחשב לעצמו: "זה היה קרוב. הכלב הזה כמעט אכל אותי", אחר הסתובב והלך משם בזחילה.
    הקוף שישב על העץ מעל וראה הכל, החליט שזו הזדמנות טובה בשבילו לתפוס יחסים טובים עם הנמר. הוא רדף אחרי הנמר וסיפר לו שהכלב עשה ממנו צחוק.
    הנמר התעצבן ואמר לקוף: "שב על הגב שלי ובוא תראה איך אני עושה מהכלב הזה קציצות!!!"
    הכלב, שעוד לא הספיק להירגע ולהסדיר את הדופק, שוב ראה מרחוק את הנמר רץ לכיוונו עם הקוף על גבו. במקום לברוח, הכלב החליט שוב להתישב עם הגב כלפי תוקפיו. שניה לפני שהנמר הגיע אליו, אמר הכלב בקול: "איפה הקוף המעצבן הזה?! כבר לפני חצי שעה ביקשתי ממנו שיביא עוד נמר…"

  3. שאלת השאלות.איך זה שאלוהים שכולו טוב,מייצר מציאות ממש איומה ונוראה עם סבל עצום וזאת לכאורה למען התפתחות הנשמות?
    הרי הוא כל יכול ויכל לייצר מציאות אחרת אכזרית פחות.
    אולי יש מלחמה בשמיים בין אנרגיות חיוביות ושליליות,אנחנו מושפעים, ומעשינו קובעים בחלקו את מאזן הכוחות בשמיים.
    אין לי מושג מה קורה אבל שאני מדבר איתו אני אומר שהמצב מבאס ושיעשה כבר משהו.

  4. כבוד הרב,
    יש לי שאלה לגבי מה שכתוב בהסתכלות פנימית של חלק ראשון בתע"ס, אות כ': כתוב שאלוהים ברא את העולם הזה שבו הנשמה מתלבשת בגוף וע"י תו"מ מתהפכים כלי הקבלה שלה להשפעה.
    אם גוף זה הרצונות לקבל ורק בעולם הזה הנשמה מתלבשת בגוף, אז מהם "כלי הקבלה" של הנשמה שיש לה אותם עוד לפני התלבשותה בגוף שאותם ההתלבשות בגוף אמורה לתקן?
    אם הנשמה היא חלק אלוקה ממעל אז איך היא מורכבת מכלים? זה חלק ממנה או שזה תוספת?
    יש הבדל בין כלי לרצון?

  5. תודה תודה תודה (:

  6. איש אור יקר (:,
    הרב לא ירד לסוף דעתי. אני אשתדל להתנסח ברור יותר. (אני לא תוקפת אף אחד, אני רוצה להבין עד הסוף מה אומרת הקבלה. אני אוהבת ומעריכה את תורת הקבלה ורואה בה את התורה הנעלה ביותר, לכן חסרה לי פה הרגישות לסבל של בע"ח שהם חלק מחיינו עד המדרגה ה – 125).

    הרב לימד אותנו שהבורא הוא כח האהבה האינסופי.

    1. מדוע מקובלים גדולים שהגיעו לגמר התיקון לא הפסיקו את שיתוף הפעולה עם רצח ניצול והתעללות בבע"ח למען מאכל ומלבוש ? האם הם ראו בכך פעולה מאוזנת עם הטבע ?

    2. האם כבודו אומר שהבורא מצדיק את הפעולות האגואיסטיות והאכזריות (כלפי החיות ? – כלומר שגרימת הסבל לחיות אינה פעולה אגואיסטית ?

    3.מהם החוקים העליונים כלפי בע"ח ? חוק האהבה עד כמה שהבנתי הוא החוק הנעלה – האם החוק הנעלה מתעלם מבעלי החיים ?

    4. האם היכולת שלנו לחוש אהבה במדרגה 124, היא אך ורק כלפי בני אדם וכלפי הבורא ?

    אני מאוד מודה לכבודו על ההתייחסות ואעריך זאת אם יענה לי על שאלותי.
    תודה !!!!
    מאי

  7. לייטמן,
    האם יש תקדים של מישהו שזכה לעבור את המחסום שלא שמר על המנהגים של הדת? היה כבר מישהו בעולם הזה שלא לבש כיפה, נסע בשבת, לא שמר כשרות, לא הניח תפילין כל יום, לא התפלל שלוש פעמים ביום (במובן הגשמי של המנהגים) וזכה לעבור את המחסום? אתה מכיר מישהו כזה או שאתה רק מניח שזה יכול להיות אפשרי?

  8. שלום רב,

    אם הבנתי נכון : "רע זה כשההזקה נעישת במודע ובכוונת תחילה"
    האם זה אומר שאי מודעות פוטרת את המעשה מלהיות מוגדר כ"רע"?

    תודה.

  9. מחשבות בקל רם.

    המחשבות והרגשות הכואבות הגיעו באופן מוזר לאחר שיעור קבלה על חנוכה. אני מתפלאת – איך הדבר הזה, שנראה לי בכלל לא קשור לנושא, הביא אותי למשהו כל כך חשוב בשבילי. מהשיעור זכור לי רק, ששמעתי אותו בעיון רב, אך יחד עם זה כל הזמן קננה בי מחשבה, – מילא שאנחנו בני אנוש מקבלים מכות כדי להתעורר, להבין שאנחנו עושים משהו לא נכון. אבל חיות למיניהם, שפועלים לפי אינסטינקטים, מדוע בעולם החי ישנו כל כך הרבה סבל? בסוף השיעור נגשתי למרצה ושאלתי את השאלה הזאת. המרצה ענה בכנות, שאינו יודע,שזה עניין רגשי. עכשיו אם תלכו איתי הלאה, תראו איך נענית שאילה שנשאלת מעומק הלב ובאמת.
    חזרתי הביתה והדלקתי את הטלוויזיה בערוץ, שהשארתי אותו להקלטה. היה שם תוכנית "יומן חיות". תוכנית, כולו על זוועות התייחסות של בני אדם לעולם החי. תנסו לראות את זה פעם ותראו שזה מאוד קשה לאלו שלא אבדו עד הסוף את רגשותיהם. אני סבלתי מאוד. חשבתי, מה אני יכולה לעשות, להפסיק לאכול אוכל מין החי???הרי על ממדים לכל מה שקורה בעולם – זה כלום. מה יהיה לא רק עם כל תעשיית המאכלים, שמקורן הוא מן החי? מה עם ניסויים על כל מני חיות, שמנוגדים בתכלית על איסור "צער בעלי חיים". ודרך אגיב, שאפשר לוותר עליהם. ישנם שיטות טובות שלא צורכות את הניסוי וגם מועילות הרבה יותר. מה עם כל הדברים, שבעולם הזה, שבנויים בדוגמת הזאב, שתורף את הכבש. האם חשבתם פעם על סיטואציה כזאת, שמרפא, כדי למלא את הצרכים הכי הבסיסיים שלו, צריך, שמישהו יחלה כי רק אז יהי לו עבודה. אינסטלאטורים, חשמלאים ועוד, בעלי מקצוע רבים, כדי להתפרנס, צריכים, שלמישהו משהו יתקלקל. פעם עוד יצרו דברים, ששרתו אותנו כמה, שיותר זמן.אנשים השתדלו לעשות את עבודתם נאמנה. היום, אם מישהו עושה משהו יותר מדי טוב, הוא בפרספקטיבה של זמן פוגע בפרנסה שלו. ואנחנו בעצם בונים את חיינו על צער של אנשים אחרים.
    הבטחתי לכם לספר, איזה תשובה קבלתי על השאלה המעיקה הזאת! דרך אגב זה כבר פעם שנייה החודש שקרה לי משהו מאוד חזק, שהכריח אותי לחפש תשובות. פעם שעברה זה היה, כאשר ראיתי את הסרט אפגאני הראשון, על גורלה האכזרי של ילדה יתומה מאב, שאמה הלבישה אותה בבגד גברי, כדי שתוכל לעזור לפרנסתם של המשפחה. וכאשר זה התגלה למשטר הטוליבאני…!
    כולנו מאוד אינדיבידואליים, ולכל אחד מיתרי רגש משלו, וכנראה מנגנים על מיתרים הכי רגישים כדי שנשאל את עצמנו למה זה קורה ומה לעשות.
    אני זוכרת שכבר בגיל10 כתבתי ביומן שלי, שאם אנשים היו אוהבים את השני באמת, החיים היו הרבה יותר יפים. לכן, כאשר הכרתי את מה שמלמדים ב"בני ברוך" – תנועת לימוד הקבלה, רוב הדברים, היו לי מאוד טבעיים, אך חלק מהם לא היה קל לקבל. לדוגמה זה שלא יהיה במציאות אחרת את כל מה שאנחנו רגילים לחוות.

    היה לי מאוד קשה לחשוב על העולם, שלא יהי לו את הקסם של מגע של החיבה, צלילי וצבעי הטבע, טעמים וריחות טובים. הרי אנחנו לא יודעים לתאר את החיים בלי כל זה ולחשוב עליהם שהם טובים. ובאמת, איך אפשר להעריך משהו, שאתה עדיין לא חש? בגלל שמשהו אחר מספר שזה טוב, ואולי הוא טועה? אך אם בעולם ההוא, שעדיין לא השגתי אותו לא יהיו את כל התופעות, המזוויעות שכל כך הייתי רוצה לשנות אותם, זה כבר היה שווה! עכשיו רק צריך לשים על המאזניים זה כנגד זה! חשבתי, שכאן סיימתי את הגילוי, אך היום, כעבור מעת זמן התברר, שהגילוי ממשיך. אינני מספיקה לקרוא הרבה, וכנראה הגיע באופן מקרי (!?) ספר קול "מגדל בבל – הקומה האחרונה" של רב לייטמן, ששם הוא מסביר, שאם אנחנו מתקנים את האדם שבנו, כל שאר הבריאה תתוקן אתנו, ובינתיים ללא צורך לבחור ולאחר שהכול יהי מתוקן נוכל להיכנס להרפתקה אין סופית ויכול להיות הרבה יותר ריאלית ומעניינת מאלו, שכה אוהבנו אותם בילדות.

  10. מפליא אותי, כאשר אומרים, שטבע – הוא אלטרוייסטי. ידוע, שלדוגמה, כרישים תורפים אפילו את ילדיהם. ולא רק כרישים מתנהגים כך! מאוד הייתי רוצה, שיענו לי על זה.

  11. אסתר המלכה

    אני מאוד מסוקרנת בחשיבה הבאה: אם העולם הוא משחק וירטואלי, זה אומר שלא רק הסבל שלנו הוא משחק אלא סבלם של בעלי החיים הוא גם משחק……לא? ובכל זאת, אז בשביל מה נוצר המשחק?

  12. אסתר המלכה

    חשיבה בפעם השנייה: ידע הוא אכן רצון אגואיסטי, כמבואר על ידי הרב אשלג. האם העובדה שאני רוצה לדעת מהו מקור סבלן של החיות נעוץ באגואיסטיות לשמה?

  13. שלום כב' הרב וכל החברים היקרים (:
    לעניות דעתי יש תשובה !
    להלן השגתי "הבהמית" (:…..
    איש אור אמר שהעולם הגשמי הינו השלכה שלנו, במצבנו הבלתי מתוקן. הוא אמר שהטבע כולו סובל בגלל שאנו לא נמצאים בדרגתנו המתוקנת (דרגת האהבה !)

    אני מסיקה מכך כי כל עוד לא נתקן את עצמנו החיות יסבלו סבל מר ונוראי.

    אבל….תשובה זו עדיין לא מסבירה לנו מדוע החיות סובלות ? לא ייתכן שהבורא אינו אוהב אותן. לא יתכן שהבורא יניח להן ללא סיבה להיות השעיר לעזאזל שלנו.

    ובכן, אני מאמינה שיש סיבה בלתי ידועה בגללה החיות סובלות. (מעבר לכך שבאופן מעשי הן סובלות בגללנו – החיה האכזרית עלי אדמות !

  14. בטעות המכתב כבר נשלח לפני שסיימתי אז אני ממשיכה.
    כמו שאמרתי – אני מאמינה שישנה סיבה בלתי ידועה, בגללה החיות סובלות.

    ויש לי רעיון ומעניין אותי מה לכבודו ולחברים יש להגיב.

    כבודו אמר שתורת הקבלה( / תורת האמת והסוד !!!) היתה נסתרת משך אלפי שנים. לדבריו – בעה"ס הוא היחיד שפירש את ספר הזוהר בצורה הניתנת להבנה ע"י מקובלים. המקובלים שהיו לפניו לא כתבו בשפה שניתן להבינה, ולדברי רבינו – ההסתרה נעשתה בכוונה.
    (לא הגיע זמן הגילוי בהתאם לתוכנית האלוהית).

    יכול להיות שהסיבה לסבלם של בע"ח פשוט טרם התגלתה, היות שהקבלה שהיתה מועברת בזמנו ממורה לתלמידו נרשמה כל פעם בצורה יותר חלקית. בוודאי משהו היה מתפספס בדרך.

    כמו כן, אפילו רבי עקיבא שהיה מורו ורבו של רשב"י, לא כתב כלום בעצמו !

    יכול גם להיות שהשגתו של רבי עקיבא לא הועברה במלואה, או שתלמידו – רשב"י לא הצליח להשיגה. או….שלא היה הזמן לגלותה ! (הרי קשה מאוד להגיד לאנשים ששונאים אחד את השני שנאת חינם, שהם אמורים להגיע לדרגה כה גבוהה, שהם אמורים לאהוב גם את החיות כמו את עצמם.

    אם כבר אהבה אז אהבה טוטאלית ! עד הסוף !!! ללא טיפת אגואיזם וניצול כלשהוא….

    לעניות דעתי (אני סה"כ מתחילה…)יכול להיות שגם החיות עוברות תיקונים ושהסבל שלהן מטרתי !

    אין סבל שניתן מהבורא סתם ככה.

    כמו שאנו צריכים להתעלות מעל האגו ייתכן שגם החיות (שגם הן אגואיסטיות, כהשלכה שלנו)עוברות גילגולים ותיקונים, שאין לנו מושג מהם.

    לדעתי יכול להיות ש"גר זאב עם כבש" מתכוון להתעלות מעל האגו האנושי גם בעבור המין האנושי וכן בעבור החיות.

    תמיכה לכך אני מוצאת, מתוך התבוננות פשוטה בטבע:

    יש חיות צמחוניות רבות ! ויש גם חיות טורפות רבות !

    יכול להיות שהחיות הצמחוניות שאינן נזקקות לניצול חיות אחרות למאכל, הן הדוגמא המתוקנת אליה, גם האנשים וגם בע"ח צריכים להגיע בגמר התיקון.

    הדוגמא שכבוד הרב נתן בסרטון על הזאב והכבשה, אינה משכנעת אותי.
    ברור שהזאב אינו רע….הזאב מבצע את התיכנות הגנטי שלו לטרוף על פי האגו שלו, כשהשלכה ישירה שלנו – בני האדם הבלתי מתוקנים – שאנו מבצעים את התיכנות הגנטי הבהמי שלנו, ע"פ האגו הבלתי מתוקן שלנו.

    אעריך מאוד מאוד התייחסות מהרב ומחברי היקרים (וגם בקבוצה הוירטואלית).
    אני גם אשמח אם כבוד הרב יפנה אותי אל המקורות הנכונים בעניין בע"ח וסבלם.
    בתודה מראש !!!!
    מאי

  15. היי זיו (:
    לעניות דעתי כל חוקי הטבע האגואיסטיים, בהם האחד מנצל את השני, ישתנו ברגע שהאנושות תתקן עצמה מאגואיזם לאלטרואיזם.
    זאת היות שבטבע הוא השלכה שלנו לפי דברי רבנו.
    מאי

  16. היי (:
    לעניות דעתי "רע" פירושו לא אלטרואיסטי.
    זאת היות שכפי שלמדנו מאיש אור, חוק הטבע הוא אהבה. אהבה היא אלטרואיזם/נתינה/השפעה לפי כבוד הרב.

    לכן כל מה שהינו בלתי אוהב ומנצל את הזולת הוא "רע" כי הוא מפר את השלמות שהיא כולה אהבה !

  17. אסתא המלכה היי (:
    את ואני בדיוק על אותו גל ! אני שמחה לפגוש אותך ! חשבתי גם כן ככה בדיוק. זה הכל מטריקס הסבל הוא מדומה וכל העולם הוא מדומה.

    איש אור כב אמר זאת המון פעמים והוא גם הדגיש שבסוף נגלה ש"היינו כחולמים" ולמעשה במציאות היינו כל הזמן בעולם אינסוף !!! מדהים הא ? מרגש אותי מאוד ששתינו חושבות את אותן המחשבות באותו הזמן פחות או יותר. מדהים אותי איך החיבור הקבוצתי בינינו עובד !!! אנו משפיעות אחת על השניה גם בגלי המחשבה. זה ענק !!!!

    אבל מלכתי היקרה (: כל ה"אמת" הזאת שהכל פרי הפנטזיה שלנו לדעתי לא משנה…. זאת היות שאנו חיים בתוך הפנטזיה הזאת ואין לנו אפשרות לצאת ממנה אפילו לאחר המחסום. גם אז הפנטזיה ממשיכה כי המקובלים מספרים שהם חיים בשני העולמות גם יחד. לא נפטרים מהפנטזיה הזאת עד גמר התיקון (:(:(:
    שלך
    מאי

  18. אסתר המלכה (:
    אני לא חושבת ככה……יש בנו חלק אלוקה ממעל, (הנקודה שבלב היא הרי תחילת הנשמה),חלק זה הוא אלטרואיסטי. זה שאת רוצה להבין את המקור זה הרצון הטבעי שלנו לידע. נכון אגואיסטי אבל לא לגנאי כמו שהרב אמר. אבל החמלה והרחמנות שלך ותחושת הכאב על סבלן של החיות והרצון שלא יסבלו זה שייך להתחלת הנשמה שזה ההיפך הגמור מאגואיזם.
    מאי

  19. היי פרומה *~*~*
    לפי הבנתי, הטבע אגואיסטי בדיוק כמונו, אלא שפועל בהתאם לחוק "ואהבת לרעך כמוך" מתוך הבנה של התלות ההדדית של כל חלקיו זה בזה. זוהי לא אהבה אלא כורח המציאות.

    הטבע לא יכול להיות אלטרואיסט כי לדברי הרב הוא השלכה של מצבנו הבלתי מתוקן האגואיסטי.

    לכן ככל שהאגו שלנו גדל, במקביל הטבע נהרס ומאבד את התנהגותו בהתאם לכלל הנעלה.

    לעניות דעתי, כשאנו נתעלה מעל האגו, הטבע יחזור לאיזון.
    מאי

  20. זיו המזלזל, יש לי שאילה אליך. האם אדם, ששומר על כל מה שמנית גם גוזל, אונס, עושה רצח אופי או שונא ומזלזל בכל מי ששונה ממנו יכול להגיע למחסום?

  21. למה מזלזל?
    שאלתי את זה לא מתוך זלזול. באמת רציתי לדעת אם הוא מכיר דבר כזה (כי הוא עצמו והרב שלו כן שמרו על הכל). שמעתי אותו אומר שלכולנו יש סיכוי לעבור את המחסום אבל באמת רציתי לדעת אם יש חיה כזאת במציאות או שכרגע! זה בגדר פוטנציאל וניסוי שעדיין לא נבדק למרות שכל הכתובים והרב שלו לפניו אמרו שזה אפשרי. אני שואל את זה כי אני רחוק שנות אור משמירה של הדברים האלה ורציתי לדעת אם כבר קרה והתרחש שאדם כמוני זכה לעבור מחסום או שכשאני יעבור אותו אני יהיה הראשון?

  22. I asked this question "million" times never "recieved an answare…"DARSHENI

  23. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מרגש לדעת שאנשים כמוכם קיימים 🙂

  24. שלום הרב מיכאל ליימן אני אודי חייב להבין מימך למה חובשים כיפה העם בהר סיני חבשו כיפות ולמה זה מגעיל אותי מה יש לאגו שלי נגד כיפות תודה אודי

  25. סליחה אם לא הבחנתי נכון. הפניה נראתה לי כחוסר כבוד. על עצם העניין.

  26. מאי, מודה לך על התשובה, אך זה מה ש אומרים, שכל הטבע חוץ מאדם פועל לפי אלטרויזם.

  27. איש אור יקר (:
    אני בדיוק מקשיבה להרצאתך הנפלאה והמרתקת בבית קבלה לעם – מאמר השלום בעולם.
    הרב אמר שהנזק שאנו גורמים לזולת חוזר עלינו.

    האם גרימת סבל לבע"ח (כאשר הורגים אותם למען סיפוק תאוותינו הגשמיות כגון אכילה ולבוש) אינה חוזרת אלינו ???
    בתודה והערכה (:
    מאי

  28. שלום פרומה (:
    המקרים שאת מתארת נדירים ולעניות דעתי העיוותים שאנו מוצאים בטבע הם תוצאה טבעית של העיוות בחברה האנושית האגואיסטית. העיוות הזה ילך ויגבר ככל שאנו נהיה אגואיסטיים יותר.
    לחיים (:
    מאי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest