דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / ציוויליזציה של חסרי שׂכל

ציוויליזציה של חסרי שׂכל

שאלה: לאחרונה הופיעה מגמה כמו כלכלה התנהגותית. מחקרים רבים מראים, שהאדם הוא לא יצור רציונלי, אלא דחפים רגשיים הם שמנהלים אותו, ולכן לרוב הוא פועל לרעתו, גורם נזק לעצמו. האם אתה מסכים עם אמירה וקביעה כזאת?

תשובתי: אדם, זה רצון לקבל, ורצון לקבל נטול הגיון (רציונליות). כל אחד בוחר לעצמו ממה בדיוק ליהנות. אבל הבחירה הרציונלית שלי, כביכול, מותנית בחינוך, בהרגלים, בערכים.

יש גם גורמים אחרים: פחד ממוות, רצון להצליח, להיראות טוב בעיני הסביבה. אינסטינקט ההישרדות והאינסטינקט המיני משחקים תפקיד לא פחות חשוב.

שאלה: פסיכולוגים מזמן מנסים לזהות את אותם הכוחות הנסתרים שאינם מאפשרים לנו לקבל החלטות באופן רציונלי (הגיוני).

תשובתי: היום, בהתגברותנו על דרך ארוכה של התפתחות, אנו רואים, שכל הציוויליזציה שלנו לגמרי לא רציונלית. היא פועלת באופן הרסני כלפי עצמה, ובוחרת ביודעין את דרך הייסורים.

למשל, אימא מלמדת את הילד: "תוותר לאחרים, תהיה רגוע יותר, אז יהיו לך יותר חברים". ואילו הוא מתעקש: "לא רוצה!". רואים את זה בצורה טובה לא רק מדוגמה של ילדים. אנשים מבוגרים ועָמים שלמים נלחמים, הורגים והורסים זה את זה רק מתוך קנאה, רדיפת כבוד ורצון לשלוט.

מובן לחלוטין שהשאיפה למלא את הדחפים הפנימיים והאי רציונליים שלנו, מנהלת אותנו, ואת השׂכל אנחנו כבר מפעילים אחר כך, כאשר צריך להשיג את הרצוי.

שאלה: הביטוי "אדם הוא יצור מרגיש" מסמל, שהוא מרגיש בתוכו התעוררות של רצון מסוים. כלפי מה הוא רגיש?

תשובתי: הוא רגיש כלפי מה שחסר לו, כלומר כלפי הצרכים שלו. הוא כל הזמן מקשיב לעצמו: מה אני רוצה? איזה רצון יתעורר בי עכשיו ויחייב אותי למלא אותו? אני עבד של הרצונות שלי, הם שולטים בי.

שאלה: אם השׂכל רק משרת את הרצונות, אז איפה נמצאת החכמה?

תשובתי: בתוך הרצון. הטבע שלנו, זה רצון לקבל, וזה מתגלה בכל הרמות: אטומים שומרים על הצורה שלהם, צמחים סופגים חומרים מועילים ופולטים חומרים מזיקים, החיות מתרבות. כל זה רצון לקבל למלא את עצמו בכל מיני דברים נעימים בהתאם לתוכנית שקיימת בכל אחד.

כך מתגלה החכמה בדרגות דומם, צומח וחי. לכל היצורים החיים, חוץ מהאדם, תוכנית החיות אינה ניתנת לשינוי. כל חתול יאכל דג להנאתו, אפילו שמקודם אף פעם לא טעם אותו. אצל האדם הכול שונה. אתה לא תתחיל לאכול אוכל סיני, אם מילדות התרגלת למטבח סלאבי. מזה נובע, שהאדם עובר תכנוּת מיוחד שאותו אנחנו מכנים "חינוך".

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 247, 07.11.2013

ידיעות קודמות בנושא:
אדם תלוי
האדם המפעיל או האדם המופעל?
דרך המשקפים של המבט האינטגרלי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest